Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2897919_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
23. august 2024
Besvarelse af DIU alm. del spørgsmål 202 stillet af udvalget den 26.
juni 2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Erhvervsministeren udtaler på Politiken.dk den 12. juni 2024 og skriver på
LinkedIn den 6. maj 2024, at ministeren har fået nok af techgiganterne, og
at kun hård lovgivning virker, hvorfor den skal strammes. Vil ministeren
redegøre for, hvilke initiativer regeringen arbejder med for at regulere
techgiganterne? Endvidere, vil ministeren oplyse omfanget af sager og kla-
ger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har relateret til techgiganterne?
Svar:
Jeg rakte i foråret ud til tech-giganterne for gennem dialog at finde fælles
løsninger på de udfordringer, vi ser på sociale medier. Desværre har jeg
måttet konstatere, at virksomhederne ikke har vilje til at omsætte ord til
konkret handling. Tech-giganterne tager efter min opfattelse ikke det nød-
vendige ansvar for det indhold, som ligger på deres platforme. Regeringen
vil derfor arbejde intensivt på at sikre, at lovgivningen sætter de rigtige
grænser for tech-giganterne. Vi skal udnytte de gældende regler til fulde,
men også arbejde for yderligere stramninger.
Regeringen arbejder aktivt for at stramme lovgivningen omkring børnebe-
skyttelse. Regeringen har bl.a. hævet aldersgrænsen for, hvornår børn og
unge kan give samtykke til at få behandlet personoplysninger i forbindelse
med udbud af informationssamfundstjenester fra 13 år til 15 år. Det er sket
med afsæt i anbefalingerne fra regeringens ekspertgruppe om tech-gigan-
ter. I forlængelse heraf undersøger regeringen mulighederne for at indføre
et forbud mod, at sociale medier kan indgå kontrakter med mindreårige un-
der 15 år. På den måde vil børn under 15 år ikke længere kunne oprette
brugerprofiler på sociale medier uden samtykke fra deres forældre.
Regeringen forfølger dermed muligheder for at regulere tech-giganterne
nationalt, men løsningerne skal i langt de fleste tilfælde findes i EU. Fælles
europæiske regler og samarbejde i EU er nødvendigt for at sikre, at tech-
giganterne tager ansvar. Vi vil gå forrest for at finde sådanne løsninger.
Med EU-formandskabet i andet halvår af 2025 vil regeringen derfor arbejde
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer regeringen arbejder med for at regulere techgiganterne
2/3
for, at den europæiske kontrol med tech-industriens tjenester og forret-
ningsmodeller skærpes, så vores børn og unge kan færdes sikkert og trygt
på sociale medier og online platforme, jf. tidligere besvarelser af eksem-
pelvis svar på DIU alm. del spm. 118 og ERU alm. del spm. 73 om opfølg-
ning på tech-ekspertgruppens anbefalinger. Det indebærer bl.a., at regerin-
gen arbejder for at regulere lootboxes og mikrotransaktioner i spil, fasthol-
delsesmekanismer på sociale medier såsom streaks, infinity scroll og auto
play samt en opdatering af EU-reglerne om datahøst, så der sikres en bedre
beskyttelse af børn og unge, når de bruger sociale medier.
Regeringen arbejder også for, at Europa-Kommissionen i håndhævelsen af
Digital Services Act stiller krav til tech-giganterne om at sikre effektiv og
privatlivsbeskyttende aldersverifikation på deres platforme. I den forbin-
delse støtter regeringen op om Kommissionens arbejde med dels at udar-
bejde en standard for aldersverifikation og dels at udvikle en teknisk løs-
ning til aldersverifikation, der er både effektiv og privatlivsbeskyttende. På
linje med Kommissionen arbejder regeringen for, at den såkaldte digitale
identitetstegnebog bliver det værktøj, der på sigt benyttes i EU til aldersve-
rifikation.
Derudover har regeringen lanceret en alliance med Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd, Red Barnet og Børns Vilkår, iværksat en undersøgelse af skadeligt
indhold og funktioner på bl.a. sociale medier, etableret Center for sociale
medier, tech og demokrati og nedsat Trivselskommissionen, som bl.a. un-
dersøger sociale mediers betydning for børn og unges trivsel.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser følgende i forhold til spørgs-
målet om antallet af sager og klager, der involverer tech-giganter:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen er i Danmark udpeget som uaf-
hængigt tilsyn for forordningen om digitale tjenester, Digital Services Act
(DSA). Styrelsen har siden 17. februar 2024, hvor DSA trådte i kraft, mod-
taget 52 klager, hvoraf størstedelen vedrører tjenester, der af Europa-
Kommissionen er udpeget som meget store onlineplatforme eller søgema-
skiner. De fleste af disse sager vedrører fx, at konti er blevet lukket ol.,
mens der indtil nu har været relativt få sager, som vedrører tjenesters
håndtering af indhold, som vurderes ulovligt.
Styrelsen har oversendt en sag om den kinesiske onlineplatform Temu til
Kommissionen og det irske DSA-tilsyn. Oversendelsen sker efter, at det
danske DSA-tilsyn har foretaget indledende undersøgelser og på den bag-
grund vurderet, at Temu muligvis overtræder DSA. Sagen er en følge af en
fælles klage fra Forbrugerrådet Tænk og flere andre europæiske forbru-
gerorganisationer. Ligeledes har styrelsen oversendt sagen om falske an-
noncer på Facebook og Instagram med kendte tv-værter fra DR og TV2 til
Kommissionen og til det irske DSA-tilsyn. Det skete efter, at det danske
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer regeringen arbejder med for at regulere techgiganterne
3/3
DSA-tilsyn var i kontakt med DR og TV2 og vurderede, at der kan være tale
om en overtrædelse af DSA.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget én klage efter forord-
ningen om digitale markeder (DMA). Klagen er indsendt af DPCMO, der
til MediaWatch har udtalt, at organisationen mener, at Meta opstiller ulov-
lige barrierer, som gør, at danske medier ikke kan få den ønskede indsigt i
data. Styrelsen har fsva. angår DMA alene hjemmel til at undersøge sager
på området og hjælpe Kommissionen med information mv., idet det alene
er Kommissionen, som har ansvar for at håndhæve reglerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har herudover modtaget 10 klager ef-
ter P2B-forordningen, som styrelsen håndhæver i Danmark siden ikraft-
træden i juli 2020. Styrelsen har blandt andet modtaget en klage fra
DPCMO og Danske Medier, der til MediaWatch har udtalt, at de mener,
at Facebook har overtrådt reglerne ved at lave ændringer i algoritmer
uden at have varslet medievirksomheder. Styrelsen lukkede herudover i
2023 en sag mod en måltidsplatform om mulig overtrædelse af P2B-reg-
lerne. Sagen blev lukket, efter måltidsplatformen blandt andet begyndte at
gøre det mere tydeligt, hvordan den rangerer erhvervsbrugerne på platfor-
men i kundernes søgeresultater.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger endvidere årligt cirka
200 mulige overtrædelser af konkurrenceloven. Heraf omhandler et mindre
antal potentielle overtrædelser af tech-giganterne og andre platforme. Det
har således været et prioriteret område i håndhævelsen de seneste år, og
der er truffet afgørelser i flere sager på området. Kommissionen behandler
herudover en sag mod Google om overtrædelse af konkurrencereglerne,
der blandt andet blev indledt på baggrund af en henvendelse fra styrelsen.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov