Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2886193_0001.png
Digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerres talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
DIU alm. del samråd I, som er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen
20. juni 2024 10:30-12:00
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
6-7 minutter
Det talte ord gælder
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/6-24 om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at sikre bedre udbud af offentlige it-projekter
2886193_0002.png
Samrådsspørgsmål I:
Vil ministrene på et fælles samråd redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil
iværksætte for at sikre bedre udbud af offentlige it-projekter, herunder
hvordan man vil sikre mere kvalitet i processerne, bedre slutprodukter samt
færre fordyrelser og forsinkelser, jf. artiklen » It-systemer fra Netcompany
skrider: 18 projekter er blevet 305 mio. kr. dyrere«, www.Borsen.dk, den 6.
maj 2024 og svar på DIU alm. del
spm. 122 om den samlede ramme for de
seneste ti års statslige it-systemer samt overskridelse heraf?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
1
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/6-24 om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at sikre bedre udbud af offentlige it-projekter
2886193_0003.png
[Indledning]
Tak for invitationen og tak til Lisbeth Bech-Nielsen for
samrådsspørgsmålet.
Jeg vil allerførst kvittere for, at udvalget bringer it-styring i den
offentlige sektor til politisk diskussion.
Selvom it-styring hører under finansministerens ressortområde, er jeg
som digitaliseringsminister glad for, at samrådsspørgsmålet også er
stillet til mig.
For jeg er optaget af, at vi indkøber og udvikler offentlige it-løsninger
af høj kvalitet.
Samtidig er det vigtigt, at it-projekter udvikles og styres professionelt,
så de ikke bliver unødigt forsinket eller fordyret.
[Den digitale offentlige sektor]
Jeg vil først tillade mig at træde et skridt tilbage.
For hvorfor taler vi overhovedet om vigtigheden af it-projektstyring og
gode udbud af offentlige it-projekter?
Det er fordi, vi i Danmark tidligt har indset vigtigheden af at udnytte
digitale løsninger til at understøtte en god og effektiv offentlig sektor.
Den indsigt har betydet, at vi har en af de mest digitaliserede
offentlige sektorer i verden.
[Digitalisering som et gode]
Vi tager det i dag som en selvfølge, at vi som borgere kan ordne de
fleste mellemværender med den offentlige sektor hjemme fra sofaen.
Vores skattepapirer bliver udfyldt nærmest automatisk. Vi skriver børn
op i vuggestuen uden at stå i kø på borgerservice. Og vi kan tage en
videokonsultation med lægen hjemme fra sygesengen.
MitID gør det muligt at logge på netbanken eller underskrive vigtige
dokumenter fra mobilen. Og beskeder fra det offentlige kommer frem
på få sekunder i vores Digital Post.
Det er alle sammen bekvemmeligheder, som vi har vænnet os til.
Og langt, langt de fleste danskere er glade for og har tillid til den
digitale offentlige sektor.
[It-landskabet i staten]
Den digitale offentlige sektor bygger på et fundament af offentlig
digital infrastruktur og et stort antal it-systemer.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/6-24 om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at sikre bedre udbud af offentlige it-projekter
2886193_0004.png
Når der bliver udviklet it-løsninger, så er det et vigtigt princip, at it-
løsningerne bliver udviklet eller indkøbt af de enkelte myndigheder,
der har et fagligt behov, som kræver it-udvikling.
Det betyder, at der er et stort og vidt forgrenet it-landskab i den
danske offentlige sektor i dag. Det følger princippet om sektoransvar.
Det er positivt, for det giver bedst faglig mening. Men det skaber også
udfordringer.
Blandt andet med it-styringen.
For det er samtidig de enkelte myndigheder, der har ansvaret for at
styre deres it-projekter og sikre, at deres it-portefølje er vedligeholdt
og opdateret.
[It-styring er komplekst]
Jeg tror, de fleste ved, at it-udvikling- og it-styring er en vanskelig
disciplin.
Offentlige it-løsninger skal først og fremmest understøtte et fagligt
formål
for at bidrage til en opgave, som skal løses.
Samtidig skal de være brugervenlige, kunne modstå cyberangreb, være
tilgængelige for personer med handicap eller funktionsnedsættelse.
Og de skal drives økonomisk effektivt og implementeres hurtigst
muligt.
Dertil kan der undervejs opstå nye krav eller ønsker til løsningerne.
Det er med andre ord komplekst.
Derfor er jeg også glad for, at der de sidste mange år har været et
skærpet fokus på at professionalisere og styrke it-udviklingen og it-
styringen i staten.
Ikke mindst takket være Statens IT-råd.
[Hvad vil regeringen gøre?]
Hvilke initiativer, vil regeringen så tage?
Finansministeren har allerede redegjort for eksisterende og
kommende tiltag på it-styringsområdet.
Men jeg vil også gerne benytte lejligheden til at pege på nogle
områder med betydning for it-styringen.
[Digitale kompetencer]
For det første er der ingen tvivl om, at digitale kompetencer er
afgørende for gode og succesfulde it-projekter.
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/6-24 om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at sikre bedre udbud af offentlige it-projekter
2886193_0005.png
Hvis statslige myndigheder skal være professionelle it-organisationer,
kræver det både stærke it-specialist kompetencer. Men også generelle
it-færdigheder på alle niveauer i myndighederne.
Digitale kompetencer er et vedvarende fokuspunkt for regeringen.
Med den politiske aftale for en ny digitaliseringsstrategi for Danmark,
som vi indgik i februar, blev der allokeret cirka en kvart milliard imod
initiativer, der styrker danskernes digitale kompetencer.
Det resultat er jeg personligt meget glad for.
Det står naturligvis ikke alene. Der er løbende uddannelsesaktiviteter,
og kurser til statslige ansatte, så digitale kompetencer bliver en
integreret kompetence på tværs af staten.
For eksempel gennem Statens Digitaliseringsakademi.
[Digitaliseringsklar lovgivning]
For det andet vil jeg pege på vigtigheden af enkel og digitaliseringsklar
lovgivning.
Vi politikere har nogle gange en tendens til at gøre ønskelisten lang og
detaljeret i lovgivningsarbejdet.
Vi gør det med gode politiske intentioner.
Men vi kan glemme, at der skal bygges en it-løsning, som skal
understøtte alle de mange politiske ønsker bagefter.
Det kan være en medvirkende årsag til, at it-projekter bliver svære at
bygge og styre. Og at de kan blive forsinkede og dyrere.
Indsatsen for digitaliseringsklar lovgivning, som mit ministerie står i
spidsen for, skal bidrage til at skabe enklere regelgrundlag, der kan
implementeres i praksis, kan administreres digitalt og er let at forstå
for borgere, virksomheder og myndigheder.
Det er vigtigt for en effektiv forvaltning. Og det er vigtigt for
succesfulde offentlige it-projekter.
Derfor er jeg glad for, at der med aftalen om en ny
digitaliseringsstrategi er igangsat en afdækning af, om indsatsen skal
opdateres.
Men det skal også være et vedvarende politisk fokus for os alle
sammen.
[Tak for ordet]
Tak for ordet.
4