Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024-2029
Doknr.
87476
Dato
12-07-2024
Svar på spørgsmål fra Preben Bang Henriksen (V) stillet den 17. juni 2024.
Spørgsmål nr. 193:
”I
forlængelse af ministerens besvarelse af DIU alm. del
–
spørgsmål 147 er en borger siden
blevet afvist hos Borgerservice i Hjørring, da han forsøgte at få sit MitID tilbage via såkaldt
stemmestyring. Den pågældende borger fik oplyst: »Der er ikke stemmestyring i MitID. Det er
en funktion i operativsystemet, som gør det muligt at bruge stemmen til at betjene applikati-
oner. Funktionen gør, at MitID kan betjenes med stemmen, men MitID er begrænset til hvad
det operativsystem understøtter. Så det er op til Android eller apple, hvis der skal tilføjes nye
sprog.« Vil ministeren kommentere på, at den beskrevne praksis i ministerens svar tilsynela-
dende ikke følges, og vil ministeren kontakte den berørte kommune og angive, hvad den kon-
krete borger skal gøre i den konkrete situation?”
Svar:
Jeg har læst artiklerne om Mikkel Smidstrups oplevelse, der har gjort indtryk på mig. Jeg me-
ner grundlæggende, at det skal være muligt for alle borgere, der ønsker at benytte de offent-
lige digitale løsninger, at få adgang. Jeg har derfor bedt Digitaliseringsstyrelsen om at gå i dia-
log med Hjørring Kommune om den konkrete sag.
Det er min forståelse, at Digitaliseringsstyrelsen har redegjort for mulighederne for at an-
vende stemmestyring i forbindelse med både aktivering og borgerens videre anvendelse af
MitID. Der har været dialog om denne mulighed samt andre alternative tilgængelighedsværk-
tøjer. Jeg kan forstå, at Hjørring kommune er gået i dialog med den pågældende borger og
forsøger at finde et passende tilgængelighedsværktøj, så borgeren kan benytte MitID-løsnin-
gen.
Dertil vil Digitaliseringsstyrelsen sikre en mere ensartet sagsbehandling på området ved at ori-
entere øvrige kommuner og MitID-supporten om mulighederne for brug af stemmestyring el-
ler andre tilgængelighedsværktøjer ved aktivering og anvendelse af MitID.
Jeg har derudover indhentet bidrag fra Digitaliseringsstyrelsen til besvarelse af spørgsmålet.
Digitaliseringsstyrelsen udtaler følgende:
”MitID
er udviklet, så løsningen fungerer med tilgængelighedsværktøjer, blot disse værktøjer
lever op til gældende standarder på området. MitID er således kompatibelt med både Apples
og Googles egne værktøjer for stemmestyring (Stemmekontrol på Apple og Stemmeadgang
på Android/Google).
Det er korrekt forstået, at disse stemmestyringsværktøjer ikke er tilgængelige på dansk men
på en række større sprog, herunder engelsk og tysk. Det er et anliggende for udbyderne af