Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2887805_0001.png
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
27. juni 2024
Besvarelse af DIU alm. del spørgsmål 192 stillet af udvalget den 13.
juni 2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvorfor DSA’en og DMA’en ikke indeholder
sanktionsmuligheder som personligt ledelsesansvar eller frihedsstraf, som
vi kender det i den danske konkurrencelov, og om ministeren overvejer at
indføre en dansk strafhjemmel, som kan supplere de to forordninger for at
sikre effektive regler og håndhævelse i Danmark og dermed beskyttelse af
danske forbrugere?
Svar:
DSA’en (forordningen om digitale tjenester) fastsætter, hvilke
sanktionsmuligheder, medlemsstaternes tilsynsmyndigheder skal have.
Sanktionerne omfatter blandt andet påbud, tvangsbøder og bøder for
udbydere af formidlingstjenester, fx en onlineplatform i tilfælde af
overtrædelse af de materielle forpligtelser i DSA’en, såsom forpligtelsen
til at behandle anmeldelser om ulovligt indhold.
DSA’en giver derimod ikke mulighed for at straffe fx ledelsesmedlemmer
med bøde eller fængsel for overtrædelser af de materielle forpligtelser i
forordningen.
Personer, der handler som led i deres erhverv, forretning, håndværk eller
profession, og som med rimelighed kan have kendskab til oplysninger
relateret til en formodet overtrædelse, fx ledelsesmedlemmer, kan alene
straffes i henhold til DSA’en, hvis de ikke efterlever processuelle
forpligtelser i forordningen. Forordningen giver tilsynsmyndighederne
mulighed for at påbyde sådanne personer at udlevere oplysninger om en
formodet overtrædelse af DSA’en, som personen med rimelighed kan have
kendskab til.
DSA’en totalharmoniserer såvel kravene til digitale formidlingstjenester
som de sanktionsmuligheder, som medlemsstaterne kan anvende i
forbindelse med håndhævelse af forordningen. Det betyder, at
medlemsstaterne
herunder Danmark
ikke kan fastsætte strengere
bestemmelser ved siden af forordningen. DSA’en giver ikke
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvorfor DSA'en og DMA'en ikke indeholder sanktionsmuligheder som personligt ledelsesansvar eller frihedsstraf, som vi kender det i den danske konkurrencelov
2/2
medlemsstaterne mulighed for at indføre bødestraf eller frihedsstraf for fx
ledelsesmedlemmer for overtrædelse af forpligtelserne i forordningen.
DMA’en (forordningen om digitale markeder) bliver alene håndhævet af
Europa-Kommissionen. Det er derfor Europa-Kommissionen, der udpeger
gatekeepere, afgør om en gatekeeper har overtrådt reglerne og udsteder
bøder. Europa-Kommissionen har ikke hjemmel til at anvende bødestraf
over for ledelsesmedlemmer. Forordningen giver heller ikke Europa-
Kommissionen hjemmel til at anvende fængselsstraf.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bistå Kommissionen med DMA-
undersøgelser i Danmark. Desuden kan styrelsen igangsætte egne
undersøgelser af, om en gatekeeper overholder DMA’en. Det kan fx ske på
baggrund af klager eller tip fra danske virksomheder og enkeltbrugere.
Resultatet af sådanne undersøgelser oversendes til Europa-Kommissionen,
som kan træffe afgørelse om
en gatekeepers overtrædelse af DMA’en.
Idet de nationale myndigheder ikke håndhæver DMA’en, har
medlemsstaterne heller ikke mulighed for at indføre bøde- eller frihedsstraf
for fx ledelsesmedlemmer for overtrædelse af forpligtelserne i
forordningen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov