Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2886643_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af DIU alm. del spørgsmål 191 stillet af udvalget den 13.
juni 2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Er det ministerens forventning, at bødesanktionsmulighederne i DSA’en
(forordningen om digitale tjenester) og DMA’en (forordningen om digitale
markeder) har en afskrækkende og præventiv effekt på techgiganterne?
Svar:
I DSA’en er der lagt op til,
at grove overtrædelser kan medføre store bøder,
som reelt har en følelig effekt
også for tech-giganter.
Det er derfor også min forventning, at både Europa-Kommissionen (Kom-
missionen) og medlemslandenes DSA-tilsyn vil anvende bødesanktionen i
DSA’en
på en måde, der har en afskrækkende og præventiv effekt på tech-
giganterne.
DSA’en fastsætter, at den bøde, som en medlemsstats DSA-
tilsyn eller Kommissionen kan pålægge en udbyder af en formidlingstjene-
ste kan udgøre op til 6 pct. af udbyderens globale omsætning i det foregå-
ende regnskabsår.
I DMA’en er der lagt op til, at alvorlige overtrædelser skal medføre store
bøder, som reelt har en følelig effekt. Hvis Kommissionen finder, at en
tech-gigant
har overtrådt DMA’en, kan Kommissionen pålægge bøder på
op til 10 pct. af virksomhedens samlede globale omsætning, eller op til 20
pct. i tilfælde af gentagne overtrædelser. Ved fastsættelsen af en bødes stør-
relse tager Kommissionen hensyn til overtrædelsens grovhed, varighed og
gentagende karakter.
Det er dog
for tidligt at vurdere, om bødesanktionsmulighederne i DSA’en
og DMA’en har en tilstrækkelig afskrækkende og præventiv effekt på tech-
giganterne. Hvis det viser sig, at det ikke er tilfældet, skal vi naturligvis
undersøge, hvordan vi kan sikre dette
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk