Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2886740_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. juni 2024
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Malene Juul
Sagsnr.: 2024-07473
Dok.:
3326731
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 186 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 186 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 6. juni
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget Karina
Lorentzen (MFU).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 186: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om Danmark lovligt kan lukke et socialt medie, og hvad der i givet fald skal til, for at det kan ske
Spørgsmål nr. 186 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil
ministeren redegøre for, om Danmark lovligt kan lukke et
socialt medie, og hvad der i givet fald skal til, for at det kan
ske?”
Svar
:
1.
Det er regeringens klare holdning, at sociale medier bør tage et større
ansvar for, hvad der foregår på deres platforme, herunder i relation til at
fjerne ulovligt eller skadeligt indhold.
Som det også
fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra de-
cember 2022, vil regeringen arbejde for at styrke den demokratiske kontrol
med techgiganterne og skærpe ansvaret for sociale medier. Da de problem-
stillinger, der er forbundet med techgiganter, har en grænseoverskridende
karakter, er det helt afgørende, at de håndteres i tæt samarbejde med vores
internationale partnere, herunder navnlig i regi af EU.
Derfor er det også positivt, at der i EU-regi allerede er taget en række vigtige
skridt for at styrke den retlige ramme, som bl.a. sociale medier opererer in-
den for. Det er regeringens forventning, at dette vil bidrage til en væsentlig
styrkelse af tilsynet med onlineplatforme. Desuden vil spørgsmålet om
techgiganter være en væsentlig prioritet for regeringen under det kommende
danske EU-formandskab.
2.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 af 19. okto-
ber 2022 om et indre marked for digitale tjenester (forordning om digitale
tjenester) blev vedtaget den 4. oktober 2022 og har siden den 17. februar
2024 fundet anvendelse på alle onlineplatforme. Forordningen fastsætter
harmoniserede regler for formidlingstjenester, herunder sociale medieplat-
forme, og finder anvendelse på formidlingstjenester, der udbydes til tjene-
stemodtagere, som er etableret eller befinder sig i EU, uanset hvor udby-
derne af formidlingstjenesterne er etableret.
Forordningen om digitale tjenester indeholder regler om betinget ansvars-
frihed for formidlingstjenester for det indhold, der formidles på tjenesterne.
Det følger bl.a. af forordningen, at onlineplatforme, herunder sociale me-
dier, skal etablere mekanismer, så brugere kan anmelde ulovligt indhold,
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 186: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om Danmark lovligt kan lukke et socialt medie, og hvad der i givet fald skal til, for at det kan ske
ligesom onlineplatforme pålægges at behandle anmeldelser om ulovligt ind-
hold på deres platforme.
Forordningen om digitale tjenester indeholder desuden en række håndhæ-
velsesbeføjelser i forhold til udbydere af formidlingstjenester, der falder ind
under den pågældende medlemsstats kompetence, hvis tjenesterne ikke ef-
terlever forordningens krav, og der er således mulighed for at gribe ind med
forskellige sanktioner i form af bl.a. påbud og bøder. Under særlige omstæn-
digheder kan den nationale koordinator for digitale tjenester anmode de
kompetente judicielle myndigheder om at blokere adgangen til en online-
platform.
I Danmark er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeget som national ko-
ordinator for digitale tjenester i henhold til forordningen om digitale tjene-
ster.
Da forordningen fuldt ud harmoniserer de gældende regler for formidlings-
tjenester i det indre marked, kan der kun vedtages nationale krav vedrørende
forhold omfattet af forordningens anvendelsesområde, hvis det er udtrykke-
ligt fastsat i forordningen. Forordningen indeholder ikke regler, der giver
medlemslandene mulighed for at lukke et socialt medie.
Det bemærkes, at forordningen om digitale tjenester og den nationale hånd-
hævelse heraf henhører under Erhvervsministeriets ressort, hvortil yderli-
gere spørgsmål om forordningen kan henvises.
Side 3/3