Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2888261_0001.png
28. juni 2024
J.nr. 2024 - 4336
Til Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 183 af 4. juni 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan borgenes manglende indsigt i de algoritmer og data, der ligger til grund for Vurderingsstyrelsens (foreløbige) ejendomsvurderinger er i overensstemmelse med forvaltningsloven og databeskyttelsesloven samt de dataetiske principper om forklarlighed og transparens
2888261_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan borgernes manglende indsigt i de algoritmer og data,
der ligger til grund for Vurderingsstyrelsens (foreløbige) ejendomsvurderinger er i over-
ensstemmelse med forvaltningsloven og databeskyttelsesloven samt de dataetiske princip-
per om forklarlighed og transparens?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra de involverede styrelser i
Skatteforvaltningen (Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklings-
styrelsen):
”Ejendomsvurderinger
har karakter af forvaltningsretlige afgørelser og omfattes derfor i
udgangspunktet af de forvaltningsretlige krav, der stilles til afgørelser
herunder partshø-
ring og begrundelsespligten.
De forvaltningsretlige krav kan dog fraviges ved særlovgivning, hvilket for de foreløbige
vurderinger er sket i ejendomsvurderingsloven. De foreløbige vurderinger er midlertidige
og erstattes af de almindelige 2022-vurderinger, som er underlagt de almindelige forvalt-
ningsretlige krav på skatteforvaltningens område. I forbindelse med udarbejdelsen af de
almindelige vurderinger gøres boligejeren bekendt med det datagrundlag og de hovedhen-
syn, som lægges til grund ved afgørelsen.
For de foreløbige vurderinger fremgår det af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 1, at
de foreløbige vurderinger foretages uden partshøring, og at de ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 2, fremgår det videre, at Skatteforvaltningen of-
fentliggør resultatet af de foreløbige vurderinger. Det fremgår af lovbemærkningerne til
bestemmelsen, at forslaget endvidere vil indebære en fravigelse bestemmelserne i forvalt-
ningslovens kapitel 6 om begrundelse. Med forslaget vil det det alene være resultatet af
den foreløbige vurdering, der vil skulle offentliggøres, uden at være ledsaget af en begrun-
delse for resultatet jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 114 som fremsat,
side 80.
Det er således Skatteforvaltningens opfattelse, at de foreløbige vurderinger er lovlige for-
valtningsretlige afgørelser.
Der er i forbindelse med anmodning om aktindsigt i det konkrete datagrundlag for den
foreløbige vurdering af ejendomsejerens ejendom givet aktindsigt i dette. Det er fx givet
aktindsigt i data fra BBR og andre registre, der danner grundlag for ejendomsvurderingen.
Skatteforvaltningen kan desuden oplyse, at i det omfang Skatteforvaltningen behandler
personoplysninger har de registrerede fx ejendomsejere de rettigheder, der fremgår af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 13-22, herunder retten til indsigt. I det omfang data
Side 2 af 3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan borgenes manglende indsigt i de algoritmer og data, der ligger til grund for Vurderingsstyrelsens (foreløbige) ejendomsvurderinger er i overensstemmelse med forvaltningsloven og databeskyttelsesloven samt de dataetiske principper om forklarlighed og transparens
2888261_0003.png
eller algoritmer mv. ikke udgør personoplysninger, finder databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven ikke anvendelse, herunder retten til indsigt.”
Jeg kan hertil tilføje, at jeg går ind for åbenhed om udviklingen af de nye ejendomsvurde-
ringer. Det gælder også de bagvedliggende data, variabler og algoritmer. Udviklingen af det
nye ejendomsvurderingssystem er dog et af de største it-projekter i Danmark og et højrisi-
koprojekt med stor kompleksitet. Derfor er det teknisk vanskeligt at give offentligheden
mulighed for meningsfuldt at undersøge de enkelte variabler og kode på et tidspunkt, hvor
it-udviklingen fortsat pågår.
Som jeg tidligere har tilkendegivet, vil Skatteforvaltningen i forbindelse med færdigudvik-
lingen af det samlede vurderingssystem overveje, hvordan der kan gives en dybere teknisk
indføring i vurderingsmodellen og de bagvedliggende data inden for rammerne af lovgiv-
ningen.
Side 3 af 3