Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2879588_0001.png
30. maj 2024
J.nr. 2024 - 4064
Samrådsspørgsmål J og K
- Tale til besvarelse af spørgsmål J og K den 4. juni 2024.
Spørgsmål J
Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at Folketin-
gets partier også fremadrettet efter en regeringsrokade eller et
Folketingsvalg vil blive inddraget, såfremt en fremtidig skatte-
minister i højere grad ønsker at anvende hjemlen til at ind-
samle oplysninger om borgerne i kontroløjemed, og ønsker at
udvide myndighedernes praksis? Der henvises til, at ministe-
rens løfte om at orientere Folketingets partier må antages at
være personligt, og dermed afhænge af den nuværende mini-
ster, jf. artiklerne »Aktindsigt afslører hemmelighedsfuld og
dybt bekymrende overvågning i Skat« og »Skat holder øje
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0002.png
med, hvor tusinder af borgere er henne
og hvornår«,
www.politiken.dk den 9. april 2024, og »Minister dropper
hemmelighedskræmmeriet om, hvordan Skat indsamler og be-
handler vores data«, www.politiken.dk, den 11. april 2024?
Spørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt en fuld udnyttelse af
hjemlen til indsamling af data i kontroløjemed vil være i over-
ensstemmelse med menneskerettighederne, ePrivacydirekti-
vet, GDPR og Charteret for Grundlæggende Rettigheder, jf.
artiklerne »Aktindsigt afslører hemmelighedsfuld og dybt be-
kymrende overvågning i Skat« og »Skat holder øje med, hvor
tusinder af borgere er henne
og hvornår«, www.politiken.dk
den 9. april 2024, og »Minister dropper hemmelighedskræm-
meriet om, hvordan Skat indsamler og behandler vores data«,
www.politiken.dk, den 11. april 2024?
Side 2 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0003.png
Indledning
Indledningsvis vil jeg takke for indkaldelsen til samrådet.
Samrådet er indkaldt i forlængelse af historier i medierne om
Skatteforvaltningens brug af kunstig intelligens. Historier, der
blandt andet har handlet om retssikkerheden for den enkelte
borger og retten til privatliv.
Derfor vil jeg indledningsvis gøre min holdning helt klar: For
mig er retssikkerheden for os som borgere vigtigst. Det bety-
der, at retssikkerheden også står over brugen af kunstig intelli-
gens. Derfor er jeg glad for, at vi med dette samråd kan få en
politisk drøftelse af rammerne for anvendelsen af kunstig in-
telligens i skattekontrollen.
Kunstig intelligens er en teknologi, som rummer store mulig-
heder bl.a. i forhold til at bekæmpe økonomisk kriminalitet.
Fx kan analyser af store datamængder bidrage til en stærkere
kontrol af hvidvask og momssvindel. TV2-dokumentaren
”Den Sorte Svane” viser
netop, at myndighederne bliver nødt
Side 3 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0004.png
til at være på forkant for at dæmme op for økonomisk krimi-
nalitet.
Men når skattemyndighederne tager de her værktøjer i brug
for at forbedre skattekontrollen, er det vigtigt for mig, at der
er politisk bestemte rammer, at der er klar parlamentarisk
kontrol med brugen af ny teknologi, og at retssikkerheden
kommer i første række.
Jeg har derfor også en klar forventning om, at skattemyndig-
hederne overholder de databeskyttelsesretlige regler og for-
valtningsretten, når de anvender kunstig intelligens til bl.a. at
målrette skattekontrollen.
Jeg har også iværksat en række tiltag, der skal sikre yderligere
åbenhed. Fx har jeg offentliggjort Skatteforvaltningens over-
blik over kunstig intelligens-modeller i Skatteforvaltningen.
Jeg har oversendt Skatteforvaltningens udvidede overblik
over kunstig intelligens-modeller i Skatteforvaltningen
Side 4 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0005.png
fortroligt til Skatteudvalget. Jeg har bestilt en årlig redegørelse
til Folketinget om Skatteforvaltningens anvendelse af kunstig
intelligens-modeller, og jeg har bedt om, at der bliver set på,
hvordan tilsynet for anvendelse af kunstig intelligens-modeller
på skatteområdet kan styrkes. Og så har jeg bedt Skattefor-
valtningen se nærmere på rammerne for at indsamle og an-
vende data.
Det har i nogle medier været tegnet et skævt billede af, hvor-
dan Skattemyndighederne anvender kunstig intelligens. Der-
for tror jeg også, det er vigtigt, at jeg gentager nogle af de po-
inter, som jeg har orienteret Folketinget om
både da jeg in-
viterede Folketingets partier til en drøftelse af Skatteforvalt-
ningens brug af kunstig intelligens den 24. april 2024 og i for-
skellige skriftlige svar.
Skatteforvaltningen høster
ikke
data fra Google, Facebook
eller andre sociale medier som led i udviklingen og anvendel-
sen af kunstig intelligens-modeller. Skatteforvaltningen køber
Side 5 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0006.png
ikke
data fra eksterne kilder for at anvende dem i udviklingen
og anvendelsen af kunstig intelligens-modeller. Og Skattefor-
valtningen anvender
ikke
teledata til at overvåge, hvor i lan-
det borgere konkret befinder sig.
Samtidig vil jeg gerne kort skitsere rammerne for Skattefor-
valtningens muligheder for at indsamle og behandle data til
brug for udvikling af kunstig intelligens-modeller.
Skatteforvaltningens indsamling og anvendelse af data med
henblik på systemudvikling hviler på en lovgivning fra 2021.
Lovgivningen giver hjemmel til, at Skatteforvaltningen dels
kan samkøre de oplysninger,
Skatteforvaltningen er i besiddelse af,
dels indsamle oplysninger fra andre offentlige myndigheder
og fra offentligt tilgængelige kilder. Skatteforvaltningen kan
dog kun indsamle oplysninger om
økonomiske og erhvervsmæssige
forhold,
og kun når formålet er
udvikling af it-systemer, der er nød-
vendige
for Skatteforvaltningens arbejde.
Side 6 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0007.png
Og her skal nødvendigheden tages helt bogstaveligt. Samkø-
ring af oplysninger, herunder personoplysninger, kræver et
sagligt formål. Samtidig må Skatteforvaltningens behandling
af oplysninger ikke være mere omfattende, end hvad der er
nødvendigt i forhold til at kunne løse Skatteforvaltningens
opgaver.
Uanset, om der indsamles og behandles oplysninger til brug
for udvikling af it-systemer efter skattekontrollovens § 67 a,
eller om der indsamles og behandles oplysninger i forbindelse
med den efterfølgende anvendelse af de udviklede it-systemer
efter skattekontrollovens § 68, så skal der være tale om oplys-
ninger, der er nødvendige og oplysninger, der vedrører øko-
nomiske og/eller erhvervsmæssige forhold.
Og så er det selvfølgelig også værd at gentage, at Skattefor-
valtningen naturligvis skal overholde forvaltningsloven, data-
beskyttelsesloven, databeskyttelsesforordningen og de
Side 7 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0008.png
grundlæggende principper om retssikkerhed, når de indsamler
og anvender de her oplysninger.
Det har været fremme i medierne, at navnlig brugen af lokati-
onsdata udgør en betydelig risiko for at krænke retten til pri-
vatliv.
Jeg vil godt gentage, at Skatteforvaltningen har oplyst, at der
ikke
anvendes teledata til at overvåge, hvor i landet borgere
konkret befinder sig.
De lokationsdata, der anvendes, er fx en virksomheds regi-
strerede adresse, som anvendes til at koble virksomheden til
det Skattecenter, virksomheden hører under.
Som jeg nævnte indledningsvist, høster Skatteforvaltningen
ikke data fra Google, Facebook eller andre sociale medier
som led i udvikling og anvendelse af kunstig intelligens-mo-
deller. Skatteforvaltningen har dog mulighed for at indsamle
Side 8 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0009.png
oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder til brug for kon-
kret sagsbehandling, hvor oplysningerne kan indgå i sagsbe-
handlerens samlede vurdering. Offentligt tilgængelige oplys-
ninger er kort sagt oplysninger, der er tilgængelige for alle.
Det vil sige oplysninger, som er offentliggjort
enten af an-
dre offentlige myndigheder eller af virksomheder og borgere.
At Skatteforvaltningen kan indsamle oplysninger fra offentligt
tilgængelige kilder betyder, at der vil kunne indsamles oplys-
ninger fra fx Facebook’s markedsplads eller fra Den Blå Avis.
De oplysninger, der kan indsamles, skal dels være nødvendige
for Skatteforvaltningen arbejde, dels vedrøre
økonomiske og/el-
ler erhvervsmæssige
forhold.
Det kan fx være som led i en konkret kontrol af, hvorvidt en
person har solgt varer i et omfang, så det måske kan betegnes
som erhvervsvirksomhed, og personen derfor er momspligtig.
Side 9 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0010.png
Men der er altså ikke tale om, at Skatteforvaltningen kan ind-
samle enhver offentligt tilgængelig oplysning.
Besvarelse af spørgsmål J
Udvalget har spurgt til, hvordan jeg vil sikre, at Folketingets
partier også vil blive inddraget, hvis en fremtidig skattemini-
ster ønsker at udvide myndighedernes praksis. Her vil jeg sige,
at jeg for mit vedkommende har bedt Skatteforvaltningen om
en fast årlig redegørelse, så Folketingets partier løbende kan
drøfte brugen af kunstig intelligens i Skatteforvaltningen.
Jeg har i den forbindelse også bedt Skatteministeriet se nær-
mere på rammerne for Skatteforvaltningens muligheder for at
indsamle og anvende data, herunder offentligt tilgængeligt
data, i forbindelse med udvikling og anvendelse af kunstig in-
telligens-modeller.
Endvidere har jeg bedt om et oplæg til, hvordan vi kan styrke
tilsynet med de nye teknologier på skatteområdet
udover at
Side 10 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0011.png
Skatteforvaltningen allerede stiller alle relevante oplysninger
til rådighed for Datatilsynet, som fører tilsyn med behandling
af personoplysninger.
I den tid, jeg sidder som skatteminister, vil jeg sørge for, at
både Skatteudvalget og Udvalget for Digitalisering og It mod-
tager den årlige redegørelse.
Samtidig er der tale om et område, som helt naturligt har stort
politisk og offentligt bevågenhed. Derfor går jeg også stærkt
ud fra, at mine efterfølgere på posten som skatteminister også
vil have et ønske om en involvering af Folketingets partier,
hvis der måtte komme ønsker om ændringer på området.
Derudover har Folketinget altid mulighed for at føre parla-
mentarisk kontrol med et område. Fx ved at stille skriftlige
spørgsmål og kalde ministeren i samråd. Jeg kan kun opfordre
til, at Folketinget anvender disse parlamentariske redskaber,
såfremt der ikke sker den forventede involvering af
Side 11 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0012.png
Folketingets partier, så vi sikrer, at der også fremover er en
fornuftig drøftelse af anvendelsen af kunstig intelligens.
Besvarelse af spørgsmål K
Spørgsmål K handler om, hvorvidt en fuld udnyttelse af Skat-
teforvaltningens hjemmel vil være i overensstemmelse med
menneskerettighederne, ePrivacydirektivet [også kaldt coo-
kies-direktivet], GDPR og Chartret for Grundlæggende Ret-
tigheder.
Her vil jeg først og fremmest sige, at jeg har en klar forvent-
ning om, at Skatteforvaltningen vil sikre, at yderligere anven-
delse af hjemlen sker i overensstemmelse med grundlæggende
rettigheder og pligter.
Jeg er oplyst om, at det er helt fast praksis, at Skatteministe-
riet foretager en nøje vurdering af lovforslagets databeskyttel-
sesretlige aspekter, ligesom ministeriet foretager en grundig
vurdering af, om lovforslag er i overensstemmelse med de
Side 12 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0013.png
grundlæggende friheder og menneskerettigheder. Dertil kom-
mer, at Skatteministeriets lovforslag som ethvert andet lov-
forslag er til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet. Dette
sker navnlig med henblik på at sikre, at lovforslagene lever op
til regler og principper af mere almindelig og tværgående ka-
rakter.
Derudover har jeg noteret mig, at Datatilsynet i deres vejled-
ning om offentlige myndigheders brug af kunstig intelligens
har fremhævet skattekontrollovens § 67 a
der handler om
Skatteforvaltningens muligheder for at indsamle og behandle
oplysninger med henblik på udvikling af it-systemer, der er
nødvendige for Skatteforvaltningens myndighedsudøvelse
som et eksempel på et klart retsgrundlag. Det ændrer dog ikke
ved, at det for mig er vigtigt, at der er tæt parlamentarisk kon-
trol, når anvendelsen af hjemlen udvides.
Side 13 af 14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/6-24 om SKAT’s indsamling af oplysninger om borgerne i kontroløjemed
2879588_0014.png
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg gentage, at det for mig er vigtigt, at der
er en åben drøftelse af Skatteforvaltningens brug af data og
kunstig intelligens. Som samfundet udvikler sig, kommer vi
ikke uden om, at skattekontrollen i stigende grad understøttes
af effektive digitale værktøjer. Men det er vigtigt, at effektivi-
teten ikke kommer på bekostning af borgernes retssikkerhed.
Tak for ordet.
Side 14 af 14