Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2884324_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1868
Doknr.
85342
Dato
20-06-2024
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 31. maj 2024.
Spørgsmål nr. 181:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke konkrete opgaver henholdsvis Datatilsynet og Digitaliseringssty-
relsen skal varetage i forhold til tilsynet med AI-forordningen, samt hvilke andre myndighe-
der, der skal føre tilsyn? Der henvises til artiklen: "Efter kritik af regeringen: Datatilsynet skal
alligevel håndhæve nye AI-regler", der blev bragt på nyhedsmediet Version2 den 31. maj
2024.”
Svar:
I artiklen fra Version2 stod der,
at ”Datatilsynet skal føre tilsyn med flere bestemmelser i
AI-
forordningen, inklusive tilsynet med de allermest kritiske AI-systemer, de såkaldte højrisiko-
systemer”.
Dette er forkert og er siden blevet rettet i artiklen. Datatilsynet skal ikke føre tilsyn
med
alle
højrisiko-systemer.
I medfør af forordningens artikel 74(8), er der dog særlige regler for, hvem medlemsstaterne
kan udpege til at føre tilsyn med de højrisiko-AI-systemer, der er anført i forordningens bilag
III, punkt 1, for så vidt systemerne anvendes til retshåndhævelsesformål, grænseforvaltning
og retsvæsen og demokrati, og de højrisiko-AI-systemer, der er anført i bilag III, punkt 6 (rets-
håndhævelse), 7 (migrationsstyring, asylforvaltning og grænsekontrol) og 8 (retspleje og de-
mokratiske processer). Det følger således af bestemmelsen, at markedsovervågningsmyndig-
hederne for højrisiko-AI-systemer anvendt til de nævnte formål enten skal være de kompe-
tente datatilsynsmyndigheder i henhold til forordning (EU) 2016/679 (databeskyttelsesforord-
ningen) eller direktiv (EU) 2016/680 (retshåndhævelsesdirektivet) eller enhver anden myndig-
hed, der er udpeget på de samme betingelser til at føre tilsyn.
Det følger herudover af forordningens artikel 70, at medlemsstaterne skal oprette eller ud-
pege mindst én bemyndigende myndighed og mindst én markedsovervågningsmyndighed.
Der lægges i forordningen op til en sektorimplementering, hvilket indebærer, at en række
myndigheder vil skulle føre tilsyn med overholdelse af forordningen om kunstig intelligens på
deres respektive områder, jf. bilag 1 og til dels bilag 3 i forordningen.
Forordningen blev endelig vedtaget den 21. maj 2024, og arbejdet med implementering er
netop påbegyndt. Det er derfor ikke besluttet hvilke myndigheder, som bliver udpeget som
kompetente myndigheder på hvilke områder, herunder hvorvidt de får rolle som henholdsvis
”bemyndigende myndighed" og/eller "markedsovervågningsmyndighed".
Der er i den forbin-
delse ikke på nuværende tidspunkt taget endelig stilling til den nærmere afgrænsning af Data-
tilsynets opgaver efter forordningens artikel 74(8). Dog er Digitaliseringsstyrelsen blevet ud-
peget som centralt kontaktpunkt og skal varetage rollen som national koordinerende tilsyns-
myndighed. Digitaliseringsstyrelsen skal blandt andet agere officielt kontaktpunkt for andre
medlemslande og Kommissionen, samt repræsentere Danmark i AI-Udvalget.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke konkrete opgaver henholdsvis Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen skal varetage i forhold til tilsynet med AI-forordningen
2884324_0002.png
Det har hele tiden været intentionen, at flere myndigheder skal føre tilsyn med AI-forordnin-
gen, og både overskriften og vinklingen af artiklen er derfor misvisende.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2