Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2885911_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1823
Doknr.
84768
Dato
24-06-2024
Svar på spørgsmål fra Pelle Dragsted (EL) stillet den 27. maj 2024.
Spørgsmål nr. 180:
”Vil
ministeren, i lyset af Ombudsmandens afgørelse refereret i Informations artikel »Om-
budsmanden kritiserer kommune: Nægtede udsat borger kontanthjælp og ny sovepose«, den
23. december 2023, redegøre for, hvad ministeren har gjort for at sikre, at mennesker, der
modtager statslige ydelser, kan få udbetalt deres ydelser såfremt de ikke har, kan eller ønsker
en Nemkonto?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,
der med bidrag fra Udbetaling Danmark oplyser følgende om udbetaling af statslige ydelser til
borgere, der ikke har, kan få eller ønsker en Nemkonto:
”I
tilfælde hvor Udbetaling Danmark ikke kan udbetale en ydelse til en borger på grund af
manglende NemKonto, sender Udbetaling Danmark et brev (enten via digital post eller fysisk
brev) til borgeren, hvori det fremgår, at Udbetaling Danmark mangler en konto at udbetale til.
Hvis borgeren vender retur med oplysninger på en konto, som Udbetaling Danmark kan udbe-
tale til, fx en specifik konto, hjælper Udbetaling Danmark med dette.
Hvis borgeren ikke reagerer på det første brev i løbet af tre uger, genfremsender Udbetaling
Danmark brevet to gange. Hvis borgeren fortsat ikke reagerer, og Udbetaling Danmark har
grund til at tro, at borgeren stadig er i landet, forsøger Udbetaling Danmark at kontakte bor-
gers kommune for at få dem til at bistå med udbetalingen. Nogle gange hjælper en hjemløse-
enhed i en given kommune borgeren med at få udbetalingerne. Det samme gør sig gældende,
hvis borgeren ikke kan få eller ikke ønsker at få en NemKonto. Hvis ikke det lykkes at udbetale
pengene til borgeren, overgår pengene til en
”herreløs konto”, hvor Udbetaling Danmark lø-
bende følger op på sagerne og dermed fortsat forsøger at finde frem til borgeren”
Der er desuden indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, der oplyser følgende:
”Det er vigtigt at understøtte hjemløse og andre
udsatte borgeres adgang til en basal beta-
lingskonto og til betalingsløsninger, der tager højde for deres udfordringer. Alle borgere med
lovligt ophold i EU har som udgangspunkt ret til en basal betalingskonto.
I 2023 blev der i overensstemmelse med Aftalen om hjemløse og lignende udsatte borgeres
adgang til en basal betalingskonto nedsat et dialogforum mellem Finans Danmark, KL og en
række organisationer, hvor problemstillinger vedr. adgangen til basal betalingskonto og soci-
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om ministeren vil, i lyset af Ombudsmandens afgørelse refereret i Informations artikel »Ombudsmanden kritiserer kommune: Nægtede udsat borger kontanthjælp og ny sovepose«, den 23. december 2023, redegøre for, hvad ministeren har gjort for at sikre, at mennesker, der modtager statslige ydelser, kan få udbetalt deres ydelser såfremt de ikke har, kan eller ønsker en Nemkonto
2885911_0002.png
ale ydelser løbende kan drøftes, og løsninger kan udvikles. Aftalen styrker samarbejdet mel-
lem interessenterne med henblik på at understøtte de udsatte borgeres adgang til en bank-
konto.
Partnerskabet om udsatte gruppers adgang til kontanter blev nedsat med repræsentanter fra
relevante aktører på området herunder civilsamfundsorganisationer, banker, ministerier og
kommuner. Partnerskabet har i februar 2024 afgivet deres endelige rapport, som bl.a. beskri-
ver udfordringerne med at få adgang til kontanter og præsenterer en række løsninger inden
for rammerne af den eksisterende lovgivning. Partnerskabets aktører har forpligtiget sig til at
fortsætte dialogen, hvor det måtte muliggøre øget udbredelse af ordningerne.”
I forhold til den konkrete sag, der omtales i artiklen, henholder jeg mig til, at Folketingets Om-
budsmand i sin udtalelse af den 20. december 2023 (FOB 2023-40) tilkendegav, at offentlige
myndigheder ikke kan stille som krav for udbetalinger af ydelser, at en borger råder over en
pengeinstitutkonto. Det er derfor den enkelte udbetalende myndigheds ansvar at sørge for
alternative udbetalingsløsninger, såfremt en borger ikke råder over en NemKonto.
Jeg vil derfor gerne understrege, at regeringen har fokus på de forskellige aspekter af udfor-
dringen med et kontantløst samfund, og at regeringen ikke anser det som en problemstilling,
der kan løses med ét greb. Der er behov for indsatser på tværs af den offentlige sektor, pri-
vate aktører og civilsamfundsorganisationer.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2