Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 1823
Doknr.
84768
Dato
24-06-2024
Svar på spørgsmål fra Pelle Dragsted (EL) stillet den 27. maj 2024.
Spørgsmål nr. 180:
”Vil
ministeren, i lyset af Ombudsmandens afgørelse refereret i Informations artikel »Om-
budsmanden kritiserer kommune: Nægtede udsat borger kontanthjælp og ny sovepose«, den
23. december 2023, redegøre for, hvad ministeren har gjort for at sikre, at mennesker, der
modtager statslige ydelser, kan få udbetalt deres ydelser såfremt de ikke har, kan eller ønsker
en Nemkonto?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,
der med bidrag fra Udbetaling Danmark oplyser følgende om udbetaling af statslige ydelser til
borgere, der ikke har, kan få eller ønsker en Nemkonto:
”I
tilfælde hvor Udbetaling Danmark ikke kan udbetale en ydelse til en borger på grund af
manglende NemKonto, sender Udbetaling Danmark et brev (enten via digital post eller fysisk
brev) til borgeren, hvori det fremgår, at Udbetaling Danmark mangler en konto at udbetale til.
Hvis borgeren vender retur med oplysninger på en konto, som Udbetaling Danmark kan udbe-
tale til, fx en specifik konto, hjælper Udbetaling Danmark med dette.
Hvis borgeren ikke reagerer på det første brev i løbet af tre uger, genfremsender Udbetaling
Danmark brevet to gange. Hvis borgeren fortsat ikke reagerer, og Udbetaling Danmark har
grund til at tro, at borgeren stadig er i landet, forsøger Udbetaling Danmark at kontakte bor-
gers kommune for at få dem til at bistå med udbetalingen. Nogle gange hjælper en hjemløse-
enhed i en given kommune borgeren med at få udbetalingerne. Det samme gør sig gældende,
hvis borgeren ikke kan få eller ikke ønsker at få en NemKonto. Hvis ikke det lykkes at udbetale
pengene til borgeren, overgår pengene til en
”herreløs konto”, hvor Udbetaling Danmark lø-
bende følger op på sagerne og dermed fortsat forsøger at finde frem til borgeren”
Der er desuden indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, der oplyser følgende:
”Det er vigtigt at understøtte hjemløse og andre
udsatte borgeres adgang til en basal beta-
lingskonto og til betalingsløsninger, der tager højde for deres udfordringer. Alle borgere med
lovligt ophold i EU har som udgangspunkt ret til en basal betalingskonto.
I 2023 blev der i overensstemmelse med Aftalen om hjemløse og lignende udsatte borgeres
adgang til en basal betalingskonto nedsat et dialogforum mellem Finans Danmark, KL og en
række organisationer, hvor problemstillinger vedr. adgangen til basal betalingskonto og soci-