Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2885897_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024-1823
Doknr.
84768
Dato
24-06-2024
Svar på spørgsmål fra Pelle Dragsted (EL) stillet den 27. maj 2024.
Spørgsmål nr. 179:
”Det
fremgår af fremsættelsen af L 38 fra 2003 vedrørende offentlige betalinger s. 26, at »Der
vil blive taget hensyn til gruppen uden pengeinstitutkonto ved, at NemKontoen her oprettes
og ejes af staten, men med hæveadgang for den pågældende person«. Vil ministeren rede-
gøre for, hvorfor det i dag forsat ikke er muligt for mange borgere at få deres udbetalinger fra
det offentlige? Vil ministeren ligeledes redegøre for, om opgaven har været sendt i udbud
som det fremgår af side 27, at den skulle?”
Svar:
Til besvarelsen har jeg anmodet Digitaliseringsstyrelsen om bidrag vedr. udbudsprocessen for
NemBetaling. Digitaliseringsstyrelsen oplyser følgende:
”Ved
fremsættelsen af lovforslaget L 38 om offentlige betalinger i 2003 var der en forventning
om, at der som en del af Nemkontosystemet skulle implementeres en løsning kaldet
NemBe-
talinger,
hvorefter der ville være sikret hæveadgang i en statsejet konto for de borgere, som
ikke kunne eller ønskede at udpege en Nemkonto. Det viste sig imidlertid ikke at kunne reali-
seres.
Det fremgår således af lovforslag L 171 om ændring af lov om offentlige betalinger fremsat
den 3. marts 2006 i de almindelige bemærkninger, side 5834, at:
Etablering af ordningen for NemBetalinger har ikke vist sig realisabel, idet ingen pengeinstitut-
ter på frivillig forretningsmæssig basis har tilbudt at oprette statsejede konti til brug for bor-
gere og virksomheder uden egne Nemkonti, jf. finansministerens redegørelse af 21. april 2005
til Folketingets Politisk- Økonomiske Udvalg.
Af nævnte redegørelse (PØU alm. del
Bilag 38, 2004-05 (2. samling)) fremgår det endvidere
at:
Økonomistyrelsen igangsatte primo 2004 en EU-udbudsforretning om varetagelsen af Nem-
Konti og NemBetalinger. Økonomistyrelsen har imidlertid måttet konstatere, at det ikke i ud-
budsfasen var muligt at få tilvejebragt en løsning omkring NemBetalinger.
De to tilbudsgivere (IBM og KMD) har i udbudsforløbet anmodet dels Finansrådet dels de tre
landsdækkende pengeinstitutter (Danske Bank, Nordea og Jyske Bank) om at medvirke til en
løsning om NemBetalinger som forudsat i lovforslaget om offentlige betalinger m.v. Hverken
Finansrådet eller de tre pengeinstitutter har dog ønsket at indgå en aftale om statsejede konti
i pengeinstitutterne til brug for NemBetalinger.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 179: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor det i dag forsat ikke er muligt for mange borgere at få deres udbetalinger fra det offentlige
2885897_0002.png
Efter udbudsforretningens afslutning har Økonomistyrelsen rettet fornyet henvendelse til Fi-
nansrådet og de tre landsdækkende pengeinstitutter om at medvirke til varetagelsen som for-
udsat i lovforslaget, men dette blev igen afvist af både Finansrådet og de tre pengeinstitutter.
[…]
De borgere/virksomheder, der efter ovennævnte bestræbelser fortsat ikke har anvist en pen-
geinstitutkonto, vil kunne modtage betalinger fra de offentlige myndigheder på samme måde
som i dag, hvor udbetalinger til disse sker ved udstedelse af checks eller ved kontant udbeta-
ling.
Problemstillingen omkring NemBetaling har kun mindre betydning for implementeringen af
den samlede reform, da langt størstedelen af betalingerne vil blive håndteret gennem Nem-
Konto-systemet.
Indførslen af NemKonto har bidraget til en effektivisering af offentlige udbetalinger, men som
det fremgår af redegørelsen samt bemærkninger til loven, skal offentlige myndigheder fortsat
sikre udbetaling til borgere, som ikke råder over en NemKonto. Det kan fx være ved udbeta-
ling til en pårørendes konto eller kontant.
Vi har med NemKonto-ordningen indført en pligt for borgere, der skal modtage ydelser fra det
offentlige, til at anvise deres bankkonto som NemKonto. Det er nemt og effektivt for langt de
fleste. Men for visse borgere er det ikke muligt at få eller håndtere en bankkonto, og de skal
naturligvis hjælpes. Folketingets Ombudsmand tilkendegav i sin udtalelse af den 20. decem-
ber 2023 (FOB 2023-40), at offentlige myndigheder ikke kan stille som krav for udbetalinger af
ydelser, at en borger råder over en pengeinstitutkonto. Jeg forholder mig således til, at det er
den enkelte udbetalende myndigheds ansvar at sørge for alternative udbetalingsløsninger,
hvis en borger ikke råder over en NemKonto.
Der findes flere gode eksempler på, hvordan aktører har stillet alternative løsninger til rådig-
hed for borgere, der ikke har en bankkonto
1
, hvortil udbetalinger fra det offentlige kan ske.
Det kan hertil tilføjes, at problemstillingerne relateret til det i stigende grad kontantløse sam-
fund er komplekse og derfor også kræver flere forskellige greb at håndtere. Regeringen arbej-
der med udfordringerne i flere spor i samarbejde med finanssektoren og civilsamfundet, og
jeg tror på, at det er den rigtige vej at gå for at løse udfordringerne.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilag:
Bilag 1. PØU alm. del
Bilag 38, 2004-05 (2. samling)
1
https://www.sm.dk/Media/638441244200505141/Afrapportering%20om%20udsat-
tes%20adgang%20til%20kontanter.pdf
2