Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2884351_0001.png
Sagsnr.
2024 - 1785
Doknr.
84588
Dato
20-06-2024
Bilag 1: Statslige tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it
med økonomi
Tabel 1: Oversigt over statslige tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it
med økonomi.
Tilsynets ti-
tel
Tilsyn: net-
og
informati-
onssikker-
hed
Primære opgave
Myndig-
hed
CFCS
Ressortmi-
nisterium
Forsvars-
ministeriet
Ophæng
Økonomi*
Tilsyn: net-
og
Informati-
onssikker-
hed for in-
ternetud-
vekslings-
punkter
Tilsyn med
Informati-
onssikker-
hed for
Center for Cyber-
sikkerhed (CFCS)
fører tilsyn med
teleudbyderes
overholdelse
af lov om net- og
informationssik-
kerhed
og regler udstedt i
medfør af loven,
bl.a. inden for om-
råder som:
• Informationssik-
kerhed
• Beredskab
• Underretninger
• Sikkerhedsgod-
kendelser
CFCS fører tilsyn
med
overholdelse af
lov om
net- og informati-
onssikkerhed for
internetudveks-
lingspunkter og
regler
udstedt i medfør
af
loven, bl.a. inden
for
områder som:
• Underretninger
• Risikostyring
Forsvarets Efter-
retningstjeneste
fører tilsyn med
overholdelsen af
de sikkerheds-
CFCS’ tilsyn følger af § 9
i
lov om sikkerhed i net
og
tjenester (Lovbekendt-
gørelse
nr. 153 af 1. februar
2021)
Tilsynet skønnes
i 2024 at andrage
kr. 14,6 mio.
CFCS
Forsvars-
ministeriet
CFCS’ tilsyn følger af § 5
i
lov om sikkerhed i net-
og
informationssystemer
for
operatører af internet-
udvekslingspunkter
m.v. (Lov nr. 437
af 8. maj 2018)
Tilsynet skønnes
i 2024 at andrage
kr. 0,1 mio.
Det skal bemær-
kes, at tilsynsvirk-
somheden er sam-
ordnet på et risiko-
baseret grundlag
med tilsynet med
net- og Informati-
onssikkerhed jf.
ovenstående.
Forsvarets
Efterret-
ningstjene-
ste
Forsvars-
ministeriet
Forsvarets Efterret-
ningstjenestes tilsyn
følger af § 56 i
sikkerhedscirkulæret, §
1 i Lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste
Tilsynet skønnes
i 2024 at andrage
kr. 2,4 mio.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0002.png
klassifice-
rede infor-
mationer
Tilsyn med
virksomhe-
der, herun-
der digitale
platforme
og techgi-
ganter
mæssige foran-
staltninger, som
Danmark er for-
pligtet til at gen-
nemføre, og fore-
tager periodiske
inspektioner,
eventuelt bistået
af eksperter fra
NATO eller EU.
Konkurrence- og
Forbrugerstyrel-
sen (KFST) hånd-
hæver konkurren-
celoven samt de
fællesskabsretlige
konkurrenceregler
(traktatens artikel
101 og 102) og
vejleder virksom-
heder om reg-
lerne.
og § 1 i Lov om Center
for Cybersikkerhed.
KFST, her-
under Kon-
kurrence-
rådet træf-
fer afgørel-
ser om
overtræ-
delse af
konkurren-
celoven og
traktatens
artikel 101
og 102. En
overtræ-
delse kan
medføre
bødestraf
og i visse
tilfælde
fængsel.
Sager om
strafansvar
afgøres
ved dom-
stolene.
KFST, her-
under Kon-
kurrence-
rådet,
træffer af-
gørelser
om over-
trædelse af
P2B-loven.
En over-
trædelse
kan med-
føre bø-
destraf. Sa-
ger om bø-
deansvar
afgøres
ved dom-
stolene.
KFST, her-
under Kon-
kurrence-
rådet
Erhvervs-
ministeriet
I sager ef-
ter konkur-
renceloven
fungerer
KFST, her-
under Kon-
kurrence-
rådet, som
uafhængig
myndig-
hed.
KFST håndhæver kon-
kurrenceloven og trak-
tatens artikel 101 og
102 i medfør af lovens §
14a og kan træffe afgø-
relse i medfør af lovens
§ 16. Bøde for en over-
trædelse kan pålægges i
medfør af lovens § 23.
Tilsyn med
onlinefor-
midlingstje-
nester og
onlinesøge-
maskiner,
herunder
tech-gigan-
ter
Tilsyn med
tech-gigan-
ter (”gate-
keepers”)
KFST håndhæver
platform-to-busi-
ness-loven
(”P2B-
loven”),
herunder
den fællesskabs-
retlige P2B-for-
ordning, og vejle-
der virksomheder
om reglerne, der
særligt vedrører
vilkårene for er-
hvervsdrivende,
som handler med
forbrugere via di-
gitale platforme
(onlineformid-
lingstjenester og
onlinesøgemaski-
ner).
KFST får pr. 1/1
2024 nye beføjel-
ser i medfør af Lov
om supplerende
bestemmelser til
Europa-Parlamen-
tet og Rådets for-
ordning for digi-
tale markeder
(”DMA-loven”).
Loven indebærer,
at KFST kan un-
derstøtte og bi-
drage til Europa-
Kommissionens
arbejde med at
håndhæve nye
EU-regler over for
Erhvervs-
ministeriet
I sager ef-
ter P2B-lo-
ven funge-
rer KFST,
herunder
Konkurren-
cerådet,
som uaf-
hængig
myndig-
hed.
KFST håndhæver P2B-
loven, herunder P2B-
forordningen, i medfør
af lovens § 3 og kan
træffe afgørelse i med-
før af lovens § 7. En ud-
byder af onlineformid-
lingstjenester eller onli-
nesøgemaskiner straf-
fes med bøde såfremt
den ikke efterlever et
påbud efter § 7, jf. § 14.
Særbevilling på 10
mio. kr. (årligt) til
at håndhæve kon-
kurrenceloven på
det digitale om-
råde.
Med særbevillin-
gen bliver konkur-
rencereglerne
håndhævet overfor
digitale platforme
og techgiganter,
regler der passer til
den digitale verden
udvikles og der ud-
arbejdes analyser i
forhold til digitale
virksomheder. Fi-
nansieringen er så-
ledes bl.a. tildelt
med henblik på at
realisere regerin-
gens ambitioner på
tech-området.
Bevillingen bortfal-
der efter 2026.
0,6 mio. kr. i 2023
beregnet på bag-
grund af aktuelt år-
ligt ressourcefor-
brug til årsværk
samt overhead.
Erhvervs-
ministeriet
KFST, her-
under Kon-
kurrence-
rådet, fun-
gerer som
uafhængig
myndig-
hed.
KFST kan foretage un-
dersøgelser af en gate-
keepers evt. manglende
overholdelse af
DMA’en, enten efter
klage eller af egen drift,
i medfør af lovens § 3.
KFST kan anmode Kom-
missionen om at fore-
tage en markedsunder-
søgelse i medfør af lo-
vens § 2.
Såfremt Europa-Kom-
missionen træffer afgø-
relse om en overtræ-
Ingen særbevilling
til håndhævelses-
opgaverne som føl-
ger af DMA.
De nye opgaver
skal løses med
brug af KFST’s ba-
sisbevilling til
håndhævelse af
konkurrenceloven.
Beføjelserne er nye
pr 1. januar 2024,
hvorfor der ikke er-
faringer med res-
sourceforbruget.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0003.png
de allerstørste
tech-giganter (så-
kaldte ”gatekee-
pers”),
som skal
leve op til en
række krav, der
skal sikre åbne og
fair markedsvilkår
for dem, der an-
vender deres plat-
formstjenester i
medfør af the Di-
gital Markets Act
(”DMA-forordnin-
gen”).
KFST kan gennem-
føre undersøgel-
ser af formodede
overtrædelser og
dele sine konklusi-
oner med Europa-
Kommissionen.
KFST kan ikke
håndhæve
DMA’en overfor
tech-giganter.
Desuden kan KFST
anmode Kommis-
sionen om at fore-
tage en markeds-
undersøgelse.
KFST skal i sin
egenskab af den
forventede ud-
pegning som ene-
ste kompetente
myndighed og ko-
ordinator for digi-
tale tjenester føre
tilsyn med om di-
gitale platforme
m.v., som er etab-
leret i Danmark,
overholder for-
ordningen af digi-
tale tjenester.
delse af DMA-forord-
ningen, kan der udste-
des bøde i medfør af
forordningens artikel
30.
Tilsyn med
forordnin-
gen om di-
gitale tjene-
ster (DSA)
I L 60 For-
slag til lov
om hånd-
hævelse af
Europa-
Parlamen-
tets og Rå-
dets for-
ordning
om digitale
tjenester
foreslås
det, at
KFST udpe-
ges som
kompetent
myndighed
og koordi-
nator for
digitale tje-
nester. Ko-
ordinato-
ren skal
føre tilsyn
med om
formid-
lingstjene-
ster, fx di-
gitale plat-
forme,
som er
etableret i
Danmark,
lever op til
kravene i
forordnin-
gen.
L 60 er
fremsat
Erhvervs-
ministeriet
I sager ef-
ter lov om
håndhæ-
velse af
forordnin-
gen om di-
gitale tje-
nester fun-
gerer KFST
som uaf-
hængig
myndig-
hed.
Det følger af artikel 56,
stk. 1, i forordning om
digitale tjenester, at
den medlemsstat, hvor
udbyderen af formid-
lingstjenesters hoved-
forretningssted er belig-
gende, med visse und-
tagelser har enekompe-
tence med hensyn til
tilsyn med og håndhæ-
velse af forordning.
Bevilling på FL
2024 på 4,1 mio.
kr.
Bevillingen bortfal-
der efter 2025.
Der er yderligere
afsat 1 mio. kr. in-
den for Erhvervs-
ministeriets egen
ramme. Henset til,
at der er tale om et
nyt tilsyn, fremgår
det af lovforslaget,
at ressourcebeho-
vet skal evalueres i
foråret 2025.
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0004.png
Tilsyn med
overhol-
delse af
markedsfø-
ringsloven
mv.
Forbrugerom-
budsmanden fører
tilsyn med er-
hvervsdrivendes
overholdelse af
reglerne i mar-
kedsføringsloven
og en række an-
dre forbrugerbe-
skyttende regler.
Som led i Forbru-
gerombudsman-
dens generelle til-
syn med erhvervs-
drivendes over-
holdelse af mar-
kedsføringsloven,
vil Forbrugerom-
budsmanden bl.a.
kunne behandle
sager, som vedrø-
rer problemstillin-
ger, der relaterer
sig til digitalise-
ring, teknologi,
databeskyttelse
eller it.
Erhvervsstyrelsen
fører tilsyn med,
at teleudbydere
overholder telelo-
vens regler om
sektorspecifik
konkurrenceregu-
lering, herunder
forpligtelser eller
bindende tilsagn,
som er fastlagt i
afgørelser truffet
af styrelsen i med-
før af loven.
Sikkerhedsstyrel-
sen er markeds-
overvågningsmyn-
dighed på radio-
udstyr og fører til-
syn med, at kra-
vene i radioud-
styrsdirektivet bli-
ver efterlevet.
Sikkerhedsstyrel-
sen skal fra juli
2025 føre tilsyn
med en række
krav til tilgænge-
lighed for produk-
ter og tjenester.
Det er krav, der er
fastsat for at sikre,
at mobiltelefoner,
smart-tv, e-bøger
og mange andre
den 25. ok-
tober
2023, og
det er hen-
sigten, at
loven skal
træde i
kraft den
17. februar
2024.
Forbruger-
ombuds-
manden
Erhvervs-
ministeriet
Forbruger-
ombuds-
manden er
en uaf-
hængig
myndig-
hed, men
Forbruger-
ombuds-
mandens
sekretariat
stilles til
rådighed af
Konkur-
rence- og
Forbruger-
styrelsen,
som hører
under Er-
hvervsmi-
nisteriet.
Markedsføringslovens §
25
Bevilling på FL
2024 på 28,8 mio.
kr. til
håndhævelse af
markedsføringslo-
ven overfor er-
hvervsdrivende.
Det bemærkes, at
dette både omfat-
ter digitale og ikke-
digitale tilsyn. For-
brugerombuds-
manden er en uaf-
hængig myndig-
hed, som selv prio-
riterer sine res-
sourcer på tværs af
tilsyn.
Tilsyn med
reglerne om
den sektor-
specifikke
konkurren-
ceregule-
ring på tele-
området
Erhvervs-
styrelsen
(som uaf-
hængig til-
synsmyn-
dighed)
Erhvervs-
ministeriet
§ 52 i lov om elektroni-
ske kommunikationsnet
og -tjenester (telelo-
ven).
12,3 mio. kr.
(2023) beregnet på
baggrund af aktu-
elt årligt ressource-
forbrug til årsværk
samt overhead.
Tilsyn med
radioudstyr
Sikker-
hedsstyrel-
sen
Erhvervs-
ministeriet
(SDFI er
ressortan-
svarlig for
gældende
lov)
§ 32 i Bekendtgørelse af
lov om radioudstyr og
elektromagnetiske for-
hold (nr. 958 af
22/06/2022).
I alt 0,2 mio. kr.
(2024) afsat på
FL24.
Tilsyn med
krav til til-
gængelig-
hed for pro-
dukter og
tjenester
(tilsynet op-
starter i
2025 og tit-
len er der-
for ikke en-
delig)
Sikker-
hedsstyrel-
sen
Erhvervs-
ministeriet
Tilgængelighedsdirekti-
vet, direktiv 2019/882
Der er til imple-
mentering af kra-
vene til tilgænge-
lighed for 2024 en
samlet finansiering
på i alt 1,6 mio. kr.,
heraf 1,0 mio. kr. i
bevilling til imple-
mentering afsat på
FL24.
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0005.png
produkter og tje-
nester, man køber
i EU, kan bruges,
selv om man har
et handicap.
Tilsyn med
operatører
af væsent-
lige tjene-
ster inden
for sund-
hedssekto-
ren
Sundhedsdatasty-
relsen fører på
vegne af inden-
rigs- og sundheds-
ministeren tilsyn
med de forpligtel-
ser, der påhviler
operatører af væ-
sentlige tjenester i
NIS-loven og der-
tilhørende be-
kendtgørelse.
Lægemiddelstyrel-
sen kontrollerer
overholdelsen af
lægemiddellovgiv-
ningen. Som en
del af dette er der
bl.a. fokus på da-
tasikkerhed og da-
taintegritet hos
virksomhederne.
Sundheds-
datastyrel-
sen på
vegne af
Indenrigs-
og
Sundheds-
ministeriet
Indenrigs
og
Sundheds-
ministeriet
Indenrigs- og Sundheds-
ministerens tilsyn frem-
går af NIS-loven (Lov
om krav til sikkerhed
for net- og informati-
onssystemer inden for
sundhedssektoren) § 7
og bemyndigelsen til
Sundhedsdatastyrelsen
fremgår af § 8.
1,3 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
lægemid-
delområdet
Lægemid-
delstyrel-
sen
Indenrigs-
og
Sundheds-
ministeriet
Lægemiddelstyrelsens
myndighedskontrol føl-
ger bl.a. af lægemiddel-
lovens §§ 44-44 a, § 53,
stk. 5-6, § 87, stk. 1-2,
og § 90.
Lægemiddelstyrel-
sens tilsyn med læ-
gemiddelvirksom-
heder er generelt
gebyrfinansieret, jf.
bekendtgørelse nr.
94 af 29. januar
2024 om gebyrer
for lægemidler og
lægemiddelvirk-
somheder m.v. Til-
synets eventuelle
fokus på datasik-
kerhed og -integri-
tet er ikke særskilt
finansieret men
kan indgå som led i
styrelsens alminde-
lige inspektions-
virksomhed.
Styrelsen for Pati-
entsikkerhed fører
ikke i snæver for-
stand tilsyn med
digitalisering, tek-
nologi, databeskyt-
telse eller it.
Tilsyn med
de databe-
skyttelses-
retlige reg-
ler
Styrelsen for Pati-
entsikkerhed fore-
tager ikke i snæ-
ver forstand tilsyn
med digitalisering,
teknologi, databe-
skyttelse eller it.
Styrelsen for pati-
entsikkerheds til-
syn med sund-
hedspersonale in-
debærer dog til-
syn med behand-
ling i form af f.eks.
digitale sundheds-
faglige ydelser og
sundhedspersona-
lets anvendelse af
f.eks. IT-baseret
medicinsk udstyr.
Datatilsynet er
den centrale stats-
lige myndighed,
der rådgiver og
vejleder samt fø-
rer tilsyn med en-
hver behandling,
der er omfattet af
databeskyttelses-
forordningen og
databeskyttelses-
loven samt anden
lovgivning, som
ligger inden for
Styrelsen
for Patient-
sikkerhed
Indenrigs-
og
Sundheds-
ministeriet
Datatilsy-
net
Justitsmini-
steriet
Som myn-
dighed har
Datatilsy-
net en fi-
nanslovs-
mæssig og
en vis per-
sonale-
mæssig til-
knytning til
Datatilsynets sam-
lede bevilling i
2024 er på 56,6
mio. kr. (2024-pl),
heraf 51,9 mio. kr. i
nettoudgiftsbevil-
ling og en indtægt
på 4,7 mio. kr. som
led i udmøntning
af Digitaliserings-
fonden.
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0006.png
forordningens
rammer for sær-
regler om behand-
ling af personop-
lysninger, med-
mindre andet er
bestemt i lovgiv-
ningen.
Datatilsynet fører
endvidere tilsyn
med lov om rets-
håndhævende
myndigheders be-
handling af per-
sonoplysninger
(retshåndhævel-
sesloven), ligesom
tilsynet varetager
opgaver i henhold
til enkelte sær-
love.
Herudover er Da-
tatilsynet national
tilsynsmyndighed
for behandling af
personoplysninger
i en række fælles-
europæiske infor-
mationssystemer
(bl.a. Schengen-,
visum og toldom-
rådet), hvilket be-
tyder, at tilsynet
fører tilsyn med
de danske myn-
digheders be-
handling af oplys-
ninger i forbin-
delse med brugen
af disse systemer.
Datatilsynet fører
også tilsyn med
den udgave af
persondataloven,
som ved kgl. an-
ordning blev sat i
kraft for Grønland
den 1. december
2016.
Der er fastsat en
særlig tilsynsord-
ning for behand-
ling af personop-
lysninger i dom-
stolenes regi,
hvorefter en afgø-
relse om behand-
ling af oplysninger
træffes af ved-
kommende ret,
mens Domstols-
styrelsen fører til-
syn med behand-
ling af personop-
lysninger, der fo-
retages for dom-
stolene, når disse
Justitsmini-
steriet,
men udø-
ver sine
funktioner
i fuld uaf-
hængig-
hed.
6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0007.png
ikke handler i de-
res egenskab af
domstol.
Endvidere er tilsy-
net med politiets
og forsvarets ef-
terretningstjene-
ster ikke omfattet
af databeskyttel-
sesforordningen
og databeskyttel-
sesloven, jf. lo-
vens § 3, stk. 2.
Tilsynet med Ef-
terretningstjene-
sterne fører tilsyn
med efterret-
ningstjenesterne,
jf. FE-loven og
PET-loven.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
Tilsyn med
bestyrelsen
i Arbejds-
markedets
Tillægspen-
sion
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis
Samlet set for alle
bestyrelserne ca. 1
årsværk, hvilket
opgøres til ca. 1,0
mio. kr.
1
Ressourceforbru-
get er opgjort
skønsmæssigt med
stor usikkerhed og
omfatter det lov-
bestemte tilsyn
med bestyrelsen,
hvor tilsyn med di-
gitalisering samlet
set for alle besty-
relser under ATP
udgør højest 1/10.
Tilsyn med
bestyrelsen
for Udbeta-
ling Dan-
mark
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
og Styrel-
sen for Ar-
bejdsmar-
ked og Re-
kruttering
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
§ 19 i lov om Udbeta-
ling Danmark
Tilsyn med
bestyrelsen
for Arbejds-
markedets
Erhvervssik-
ring
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
og Arbejds-
tilsynet
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
§§ 15-16 i lov om Ar-
bejdsmarkedets Er-
hvervssikring
Tilsyn med
bestyrelsen
for Senior-
pensionsen-
heden
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
og Styrel-
sen for Ar-
bejdsmar-
ked og Re-
kruttering
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
§§ 9-10 i lov om senior-
pensionsenheden
Tilsyn med
bestyrelsen
for Arbejds-
markedets
Fond For
1
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
Bemærkningerne til lov
nr. 613 af 8. juni 2016
Udgift er et standardårsværk baseret på finansielt regnskab 2023 samt beregnet overhead (både på drift og løn).
Opgjort i 2023-tal.
7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0008.png
Udstatione-
rede
Tilsyn med
bestyrelsen
for Løn-
modtager-
nes Garanti-
fond
Tilsyn med
bestyrelsen
for LD
Fonde
Tilsyn med
de selv-
ejende ud-
dannelses-
institutio-
ner inden-
for for
Børne- og
Under-
visningsmi-
nisteriets
ressort
Tilsyn med
krav til stu-
dieadmini-
strative it-
systemer
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
Beskæftigelsesmi-
nisteren fører til-
syn med, om be-
styrelsen udfører
sit hverv i over-
ensstemmelse
med lovgivningen
og relevante hen-
syn i øvrigt. Heri
kan digitalisering
mv. indgå.
STIL fører årligt et
tilsyn med de selv-
ejende institutio-
ners generelle it-
sikkerhed på det
administrative
område. Tilsynet
bygger på institu-
tionsrevisorernes
revisionsprotokol-
later og tager af-
sæt i der, hvor re-
visor har angivet
væsentlige eller
kritiske bemærk-
ninger angående
den generelle it-
sikkerhed på det
administrative
område. Tilsynet
indgår som en del
af Styrelsen for
Undervisning og
Kvalitets (STUK)
tilsyn med de selv-
ejende undervis-
ningsinstitutioner.
Bekendtgørelsen
regulerer uddan-
nelsesinstitutio-
nernes brug af
studieadministra-
tive systemer til
de omfattede ud-
dannelser leveret
af private leveran-
dører, herunder
dataudveksling via
integrationer mel-
lem systemerne
og en række cen-
trale systemer hos
STIL og andre
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis
Beskæfti-
gelsesmini-
steriets de-
partement
Beskæfti-
gelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis og
§ 25 i lov om forvalt-
ning og administration
af tilgodehavende ferie-
midler
Styrelsen
for It og
Læring
(STIL)
Børne- og
Under-
visningsmi-
nisteriet
(BUVM)
Digitaliseringsstyrelsens
tilsynskoncept ’Depar-
tementets tilsyn med
informationssikkerhe-
den på ministerområ-
det.
Tilsynet på BUVMs om-
råde er delegeret til
STIL.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for It og
Læring
(STIL)
Børne- og
Under-
visningsmi-
nisteriet
(BUVM)
Lov om institutioner for
erhvervsrettet uddan-
nelse (LBK nr. 1189 af
22. august 2022), lov
om institutioner for al-
mengymnasiale uddan-
nelser og almen vok-
senuddannelse m.v.
(LBK nr. 467 af 9. maj
2023), lov om private
institutioner for gymna-
siale uddannelser (LBK
nr. 1087 af 16. august
2023) og lov om institu-
tioner for forberedende
grunduddannelse, jf.
0,5 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
8
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0009.png
Tilsynet
med told-
og skatte-
forvaltnin-
gens it-om-
råde (´It-til-
synet´)
Tilsyn med
aeronauti-
ske data
Tilsyn med
systemer i
luftfartstje-
nester
Kontrolor-
gan for ITS
myndigheder. Le-
verandørerne af-
holder selv udgif-
ter til gennemfø-
relse af systemre-
visionen.
It-tilsynet er et
uafhængigt it-til-
syn, som skal
styrke tilsynet og
styringen af Skat-
teforvaltningens
it-portefølje gen-
nem rådgivning
fra uafhængige
eksterne eksper-
ter.
Trafikstyrelsen fø-
rer tilsyn med, at
datasæt indehol-
dende aeronauti-
ske terræn- og
hindringsdata of-
fentliggøres jf. EU-
regler
Trafikstyrelsen fø-
rer tilsyn med, at
systemer som an-
vendes til luft-
fartstjenester op-
fylder gældende
EU-regler
Trafikstyrelsen fø-
rer tilsyn med, at
kravene i ITS-di-
rektivets underlig-
gende retsakter
bliver efterlevet.
lovbekendtgørelse (LBK
nr. 836 af 14. juni 2022)
Skattemini-
steriet
It-tilsynet
er et uaf-
hængigt til-
syn
Skattemini-
steriet
It-tilsynet
er et uaf-
hængigt til-
syn
It-tilsynets tilsyn følger
af Lov om Tilsynet med
told- og skatteforvalt-
ningens it-område af
29. december 2020.
Der er afsat 11
mio. kr. til It-tilsy-
net på FL24.
Trafiksty-
relsen
Transport-
ministeriet
Forordning (EU)
2017/373
0,9 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Trafiksty-
relsen
Transport-
ministeriet
En lang række EU im-
plementeringsforord-
ninger
2,0 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Trafiksty-
relsen
Transport-
ministeriet
Retsakt A (multimodale
rejseinformationstjene-
ster), artikel 9, retsakt B
(tidstro trafikinformati-
onstjenester), artikel
12, retsakt C (trafiksik-
kerhedsinformation),
artikel 9 og retsakt E
(sikrede parkeringsplad-
ser for lastbiler og er-
hvervskøretøjer), artikel
8.
Artikel 2, stk. 2, litra c, i
Tilgængelighedsdirekti-
vet, dvs. direktiv
2019/882
Tilsyn med
transport-
tjenester-
nes efterle-
velse af til-
gængelig-
hedskra-
vene for di-
gitale tjene-
ster (Tilsy-
net opstar-
ter i 2025
og titlen er
derfor ikke
endelig )
Tilsyn med
NIS på
transport-
området
Trafikstyrelsen fø-
rer tilsyn med at
kravene i Tilgæn-
gelighedsloven
vedr. personbe-
fordring med bus,
tog, fly og skib bli-
ver efterlevet.
Trafiksty-
relsen
Transport-
ministeriet
0,5 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Trafikstyrelsen fø-
rer tilsyn med, at
NIS-operatører
udpeget i trans-
portsektoren ef-
terlever krav om
akkreditering ef-
ter en internatio-
nalt anerkendt
standard for sty-
ring af sikkerhe-
Trafiksty-
relsen
Transport-
ministeriet
Bekendtgørelse om sik-
kerhed i net- og infor-
mationssystemer i
transportsektoren (nr.
1042 af 06/08/2018)
0,1 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
9
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0010.png
den i net- og in-
formationssyste-
mer.
Tilsyn med
aktiviteter i
det ydre
rum (RUM)
Uddannelses- og
Forskningsstyrel-
sen godkender ef-
ter ansøgning, re-
gistrerer i natio-
nalt og FN-register
og fører tilsyn
med danske akti-
viteter i det ydre
rum (over 100 km)
Uddannel-
ses- og
Forsknings-
styrelsen
Uddannel-
ses- og
Forsknings-
ministeriet
Lov nr. 409 af 11.
maj 2016 om aktiviteter
i det ydre rum, Be-
kendtgørelse nr. 1116
af 3. juni 2021 om krav
ved godkendelse af ak-
tiviteter i det ydre rum
m.v. Bekendtgørelse nr.
979 af 24. juni 2022 om
delegation af uddannel-
ses- og forskningsmini-
sterens beføjelser til
Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen
Det generelle tilsyn
med statsfinansierede
selvejende institutioner
på Uddannelses- og
Forskningsministeriets
område følger af § 1,
stk. 2, i universitetslo-
ven, jf. LBK nr. 391 af
10. april 2024, § 36, stk.
1, i lov om medie- og
journalisthøjskolen, jf.
LBK nr. 780 af 8. august
2019, § 42, stk. 1, i lov
om professionshøjsko-
ler for videregående
uddannelser, jf. LBK nr.
779 af 8. august 2019, §
7, stk. 1 i lov om mari-
time uddannelser, jf.
LBK nr. 781 af 8. august
2019, § 41, stk. 1, i lov
om erhvervsakademier
for videregående ud-
dannelser, jf. LBK nr.
786 af 8. august 2019, §
16 c, stk. 1, i lov om vi-
deregående kunstneri-
ske uddannelsesinstitu-
tioner, jf. LBK nr. 787 af
8. august 2019.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
eksterne it-
projekter på
Uddannel-
ses- og
Forsknings-
ministeriets
område**
Uddannelses- og
Forskningsstyrel-
sens generelle til-
syn med de stats-
finansierede selv-
ejende institutio-
ner indebærer
bl.a. tilsyn med it-
projekter hos de
selvejende institu-
tioner iht. bl.a. Fi-
nansministeriets
Budgetvejledning,
statens it-projekt-
model og Finans-
loven, herunder
særlige bevillings-
bestemmelser.
Der er for nuvæ-
rende tre eks-
terne it-projekter,
der har været fo-
relagt Finansud-
valget med akt-
stykke; to it-pro-
jekter på de selv-
ejende institutio-
ner og et it-pro-
jekt, som Udbeta-
ling Danmark va-
retager for Ud-
dannelses- og
Forskningsmini-
steriet.
Energistyrelsen
fører tilsyn med,
at de lagringsplig-
tige virksomheder
har det fornødne
beredskab, herun-
der it-beredskab,
dvs. at virksomhe-
derne foretager
planlægning og
træffer foranstalt-
ninger for at sikre
forsyningen fra
egne beredskabs-
lagre til slutbrug i
en beredskabssi-
tuation. Energisty-
relsen vejleder
virksomhederne
om udarbejdelse
Uddannel-
ses- og
Forsknings-
styrelsen
Uddannel-
ses- og
Forsknings-
ministeriet
1,1 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
de lagrings-
pligtige virk-
somheders
forsynings-
kritiske it
Energisty-
relsen
(Bered-
skab)
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Energistyrelsens tilsyn
følger af § 17 i lov nr.
354 af 24. april 2012
(olieberedskabsloven)
og § 18 i bek nr. 424 af
25. april 2018 (bered-
skabsbekendtgørelsen)
1 mio. kr. beregnet
på baggrund af ak-
tuelt årligt ressour-
ceforbrug til års-
værk samt over-
head.
10
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0011.png
af beredskabspla-
ner.
Tilsyn med
el- og gas-
selskabers
IT-bered-
skab, her-
under forsy-
ningskritisk
IT og OT.
Energistyrelsen
fører tilsyn med,
at virksomhe-
derne har det for-
nødne beredskab
til at sikre opret-
holdelse af eller
genetablering af
forsyningen ved
hændelser.
Der føres årligt en
række tilsyn med
omfattede virk-
somheder, herun-
der med specifikt
fokus på cybersik-
kerhed. IT-bered-
skabsplaner god-
kendes årligt eller
3 gange årligt alt
efter virksomhe-
ders kritikalitet.
Energisty-
relsen
(Bered-
skab)
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Energistyrelsens tilsyn
følger af elforsyningslo-
vens § 85 c (bevillings-
pligtige virksomheder
skal have et it-bered-
skab til sikring af kriti-
ske it-systemer, der er
af betydning for elforsy-
ningen). Ydermere føl-
ger det af naturgasfor-
syningslovens § 15 b, at
disse virksomheder li-
geledes skal holde et IT-
beredskab, der sikrer
beskyttelsen af kritiske
it-systemer, der er af
væsentlig betydning for
naturgasforsyningen.
Reglerne administreres
efter BEK nr. 2647 af
28/12/2021, Bekendt-
gørelse om it-bered-
skab for el- og natur-
gassektorerne.
Tilsynet sker med hjem-
mel i § 51 i elforsy-
ningsloven, der bl.a. på-
lægger energi-, forsy-
nings- og klimaministe-
ren at føre tilsyn med
den virksomhed, som
Energinet og denne
virksomheds helejede
datterselskaber i med-
før af § 2, stk. 2 og 3, i
lov om Energinet udø-
ver i medfør af lov om
elforsyning.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af artikel 5 i
forordning (EU)
2015/2120 af 25. no-
vember 2015 med se-
nere ændringer og § 2 i
bekendtgørelse nr. 488
af 29. april 2019 om ad-
gang til det åbne inter-
net, detailtakster for re-
guleret EU-intern kom-
munikation og interna-
tional roaming.
6,3 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
Energinets
DataHub ift.
markeds-
funktionen.
Energistyrelsen
fører tilsyn med,
at Energinet sik-
rer, at DataHub-
ben fungerer og
bliver udviklet så-
ledes, at den fort-
sat understøtter
udvikling og effek-
tivitet i elmarke-
det.
Energisty-
relsen
(El I og II,
team de-
tail).
Klima-,
Energi
og
Forsynings-
ministe-
riet.
0,6 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
regler om
netneutrali-
tet
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om netneu-
tralitet overholdes
og vejleder tele-
branchen, virk-
somheder, bor-
gere og andre of-
fentlige myndig-
heder.
Derudover delta-
ger Styrelsen for
Dataforsyning og
Infrastruktur i et
branchedrevet
netneutralitetsfo-
rum.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om roaming
overholdes og vej-
leder telebran-
chen, virksomhe-
der, borgere og
andre offentlige
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Tilsyn med
roaming-
regler
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af artikel
17 i forordning (EU)
2022/612 af 6. april
2022 og § 2 i bekendt-
gørelse nr. 488 af 29.
april 2019 om adgang
til det åbne internet,
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
11
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0012.png
myndigheder om
reglerne.
Tilsyn med
EU-intern
kommuni-
kation (op-
kald og
sms’er fra
DK til andre
EU-lande)
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om EU-in-
tern kommunika-
tion overholdes
og vejleder tele-
branchen, virk-
somheder, bor-
gere og andre of-
fentlige myndig-
heder om reg-
lerne.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om slutbru-
gernes rettigheder
bliver overholdt
og vejleder tele-
branchen, bor-
gere, virksomhe-
der og offentlige
myndigheder om
reglerne.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Tilsyn med
regler om
slutbruger-
nes ret-
tigheder
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Tilsyn med
reglerne om
adgang til
alarmkom-
munikation
Tilsyn med
reglerne om
forsynings-
pligtydelser
Tilsyn med
regler om
telebran-
chens pligt
til at ind-
rette ud-
styr, der
muliggør
indgreb i
meddelel-
seshemme-
ligheden og
logning mv.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om alarm-
kommunikation
bliver overholdt,
og vejleder tele-
branchen, bor-
gere, virksomhe-
der og offentlige
myndigheder om
reglerne.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at ud-
pegede udbydere
af forsyningspligt-
ydelser overhol-
der reglerne for
forsyningspligt-
ydelser.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne teleudby-
dernes pligt til at
indrette udstyr
bliver overholdt,
og vejleder tele-
branchen og of-
fentlige myndig-
heder om reg-
lerne.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
detailtakster for regule-
ret EU-intern kommuni-
kation og international
roaming.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af artikel
5a, stk. 6 eller artikel 6 i
forordning (EU)
2015/2120 af 25. no-
vember 2015 med se-
nere ændringer og § 2 i
bekendtgørelse nr. 488
af 29. april 2019 om ad-
gang til det åbne inter-
net, detailtakster for re-
guleret EU-intern kom-
munikation og interna-
tional roaming.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af § 20, stk.
1, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester, jf. slutbru-
gerbekendtgørelsen
(BEK nr. 566 af
24/05/2023) og be-
kendtgørelse om oplys-
ningskrav m.v. ved ud-
bud af elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester (BEK nr. 523
af 28/04/2022).
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af § 20, stk.
1, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester, jf. alarmbe-
kendtgørelsen (BEK nr.
567 af 24/05/2023)
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
0,5 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af § 20, stk.
1 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester, jf. forsy-
ningspligtbekendtgørel-
sen (BEK nr. 1194 af
23/08/2022)
Styrelsen for Datafor-
syning og Infrastrukturs
tilsyn følger af § 20, stk.
1, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester, jf. §§ 10-11 i
lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0013.png
Tilsyn med
regler om
tv-standar-
der og DAB-
radioer i bi-
ler mv.
Tilsyn med
Bredbånds-
puljen
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at reg-
lerne om bl.a.
krav til anvendel-
sen af bestemte
standarder til tv-
transmission, krav
til den tekniske
indretning af tv-
apparater og digi-
tale dekodere,
samt krav til bilra-
diomodtagere
overholdes.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at
Bredbåndspuljens
regler overholdes
og vejleder tele-
branchen, virk-
somheder, bor-
gere og andre of-
fentlige myndig-
heder om reg-
lerne.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
§ 2 i lovbekendtgørelse
nr. 802 af 4. maj 2021
om standarder for
transmission af tv-sig-
naler og interoperabili-
tet for digital jordbase-
ret radiotransmission
m.v., jf. bekendtgørelse
nr. 661 af 19. maj 2022
om digitale radio- og tv-
tjenester m.v.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af:
§ 20 i bekendtgørelse
nr. 1430 af 1. december
2016 om forsøgsord-
ning for tilskud til etab-
lering af højhastigheds-
bredbånd
§ 20 i bekendtgørelse
nr. 291 af 26. marts
2017 om forsøgsord-
ning for tilskud til etab-
lering af højhastigheds-
bredbånd i 2017
§ 20 i bekendtgørelse
nr. 1088 af 28. august
2018 om tilskud til
etablering af højha-
stighedsbredbånd i
2018
§ 20 i bekendtgørelse
nr. 455 af 24. april 2019
om tilskud til etablering
af højhastighedsbred-
bånd i 2019
§ 21 i bekendtgørelse
nr. 648 af 18. maj 2020
om tilskud til etablering
af højhastighedsbred-
bånd i 2020
§ 22 i bekendtgørelse
nr. 886 af 11. maj 2021
om tilskud til etablering
af højhastighedsbred-
bånd i 2021
§ 23 i bekendtgørelse
nr. 824 af 9. juni 2022
om tilskud til etablering
af højhastighedsbred-
bånd i 2022
§ 23 i bekendtgørelse
nr. 576 af 25. maj 2023
om tilskud til etablering
af højhastighedsbred-
bånd i 2023
0,9 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
13
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0014.png
Tilsyn med
masteleje-
området
Tilsyn med
anvendelse
af appara-
ter, faste
anlæg og
radioud-
styr***
Tilsyn med
regler om
anvendelse
af frekven-
ser
Tilsyn med
overhol-
delse af reg-
lerne om
nummerfor-
hold, herun-
der også
reglerne for
nummer-
portering
Tilsyn med
cookie-reg-
lerne
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med, at of-
fentlige myndig-
heders aftaler
med udbydere af
elektroniske kom-
munikationsnet
om udlejning af
arealer m.v. med
henblik på udbyg-
ning af radiokom-
munikationsnettet
er indgået på mar-
kedsvilkår, og at
offentlige myndig-
heder overholder
regler om meto-
der til fastsæt-
telse af de mar-
kedsvilkår, på
hvilke offentlige
myndigheder kan
indgå aftaler, som
KEFM er bemyndi-
get til at fast-
sætte.
Styrelsen for Da-
taforsyning og In-
frastruktur fører
tilsyn med at ap-
parater, som er
taget i brug, ikke
forstyrrer eller la-
der sig forstyrre af
elektromagnetiske
forhold.
Tilsyn med, at
brugere af fre-
kvenser overhol-
der rammerne for
at anvende fre-
kvenser i lov om
radiofrekvenser,
bekendtgørelser
udstedt i medfør
af loven og vilkår i
tilladelser til at
anvende frekven-
ser udstedt i med-
før af loven.
Tilsyn med, at te-
leudbydere over-
holder rammerne
for anvendelse,
ibrugtagning, por-
tering m.v. af
nummerressour-
cer i lov om elek-
troniske kommu-
nikationsnet og -
tjenester, be-
kendtgørelser ud-
stedt i medfør af
loven og vilkår i
tilladelser.
Digitaliseringssty-
relsen (DIGST) fø-
rer tilsyn med, at
cookiereglerne
bliver overholdt
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs
tilsyn følger af § 60 a,
stk. 2, i lov om elektro-
niske kommunikations-
net og -tjenester.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Lov om radioudstyr og
elektromagnetiske for-
hold, § 13, § 16 og § 27.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Lov om radiofrekvenser
§ 41.
3,7 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Styrelsen
for Data-
forsyning
og Infra-
struktur
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Lov om elektroniske
kommunikationsnet og
-tjenester § 32.
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn følger af § 20, jf. §
9 i teleloven (LBK nr.
955 af 2022) og ud-
1,8 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0015.png
Tilsyn med
brud på
persondata-
sikkerheden
i den elek-
troniske
kommuni-
kationssek-
tor
Tilsyn med
kommuni-
kations-
hemmelig-
heden i den
elektroniske
kommuni-
kationssek-
tor
Tilsyn med
net- og in-
formations-
sikkerhed
Tilsyn med
det danske
topdo-
mæne .dk
Tilsyn med
datasty-
ringsforord-
ningen
og vejleder virk-
somheder og of-
fentlige myndig-
heder om, hvor-
dan reglerne kan
overholdes.
DIGST fører tilsyn
med, at elektroni-
ske kommunikati-
onstjenester har
passende tekniske
og organisatoriske
foranstaltninger
mhp. at styre risici
for persondatasik-
kerheden.
DIGST fører tilsyn
med, at elektroni-
ske kommunikati-
onstjenester ikke
uberettiget be-
handler oplysnin-
ger om andres
brug af nettet,
herunder trafik-
og lokaliserings-
data.
DIGST fører tilsyn
med, at admini-
stratorer af top-
domæner og DNS-
tjenesteudbydere,
som udbyder væ-
sentlige tjenester,
samt udbydere af
onlinemarkeds-
pladser, onlinesø-
gemaskiner og
cloud computing-
tjenester af en vis
størrelse træffer
passende sikker-
hedsforanstaltnin-
ger for at fore-
bygge og mini-
mere konsekven-
sen af evt. sikker-
hedshændelser i
deres net- og in-
formationssyste-
mer.
DIGST fører tilsyn
med, at Dansk In-
ternet Forum
der repræsenterer
det danske inter-
netsamfund
le-
ver op til sine for-
pligtelser som ad-
ministrator af .dk
DIGST registrerer
aktører, der øn-
sker at blive aner-
kendt som data-
formidlingstjene-
ster og dataaltrui-
stiske organisatio-
ner, samt under-
retter om disses
identiteter til
Kommissionen.
Digitaliseringssty-
relsen fører tilsyn
springer af e-databe-
skyttelsesdirektivet
(2002/58/EF).
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn følger af § 20, jf. §
8 i teleloven (LBK nr.
955 af 17/06/2022) og
udspringer af e-databe-
skyttelsesdirektivet
(2002/58/EF).
0,9 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn følger af § 20, jf. §
7 i teleloven (LBK nr.
955 af 17/06/2022) og
udspringer af e-databe-
skyttelsesdirektivet
(2002/58/EF).
0,45 mio. kr. be-
regnet på bag-
grund af aktuelt år-
ligt ressourcefor-
brug til årsværk
samt overhead.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn følger af § 14 i lov
om net- og informati-
onssikkerhed for do-
mænenavnssystemer
og visse digitale tjene-
ster (nr. 436 af
08/05/2018) og ud-
springer af NIS-direkti-
vet (EU 2016/1148).
0,2 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
DIGSTs tilsyn følger af §
37 i lov om internetdo-
mæner (nr. 164 af
26/02/2014).
0,05 mio. kr. be-
regnet på bag-
grund af aktuelt år-
ligt ressourcefor-
brug til årsværk
samt overhead.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
DIGSTs registrering føl-
ger af art. 11 og 17, og
tilsyn følger af art. 14
og 24 i Datastyringsfor-
ordningen (EU
2022/868).
0,3 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
15
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0016.png
Tilsyn med
National
Standard
for Identite-
ters Sik-
ringsni-
veauer
Tilsyn med
tillidstjene-
steudby-
dere, der er
omfattet af
eIDAS-for-
ordningen
Tilsyn med
webtilgæn-
gelighed
med, at datafor-
midlingstjenester
og dataaltruistiske
organisationer le-
ver op til kravene
fastsat i Datasty-
ringsforordnin-
gens kapitel 3 og
4.
DIGST fører tilsyn
med nationale,
fællesoffentlige
Elektroniske Iden-
tifikationsordnin-
ger og Identitets-
brokere, der
håndterer identi-
teter for fysiske
personer, juridi-
ske enheder
og fysiske perso-
ner associeret
med en juridisk
enhed (herunder
medarbejdere).
Der føres tilsyn
med styrken af
autentifikations-
processen, den
underliggende
Identitetssikring
og samt det an-
vendte Elektronisk
Identifikations-
middel.
DIGST fører tilsyn
med tillidstjene-
steudbydere, der
er omfattet af eI-
DAS-forordningen.
Der føres reaktivt
tilsyn med ikke-
kvalificerede til-
lidstjenesteudby-
dere. For kvalifice-
rede tillidstjene-
steudbydere føres
der forudgående
og efterfølgende
tilsynsvirksomhed
for at sikre, at
disse og de kvalifi-
cerede tillidstje-
nester, de udby-
der, opfylder kra-
vene i eIDAS-for-
ordningen.
DIGST fører tilsyn
med myndigheder
og offentligretlige
organers overhol-
delse af lov om til-
gængelighed af
offentlige orga-
ners websteder og
mobilapplikatio-
ner.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
DIGSTs tilsyn følger af
National Standard for
Identiteters Sikringsni-
veauer (NSIS)
2,25 mio. kr. be-
regnet på bag-
grund af aktuelt år-
ligt ressourcefor-
brug til årsværk
samt overhead.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
DIGSTs tilsyn følger af
eDIAS-forordningen. Di-
gitaliseringsstyrelsen er
i følge dansk lov om
supplerende bestem-
melser (nr. 617 af
08/06/2016) tilsynsan-
svarlig på eIDAS-forord-
ningens område i Dan-
mark.
0,45 mio. kr. be-
regnet på bag-
grund af aktuelt år-
ligt ressourcefor-
brug til årsværk
samt overhead.
Digitalise-
ringsstyrel-
sen
Digitalise-
rings- og
Ligestil-
lingsmini-
steriet
Webtilgængelighedslo-
ven (LOV nr. 692 af
08/06/2018) implemen-
terer direktiv (EU)
2016/2102 af 26. okto-
ber 2016 om tilgænge-
ligheden af offentlige
organers websteder og
mobilapplikationer. Di-
gitaliseringsstyrelsens
tilsyn og håndhævelse
følger af webtilgænge-
lighedslovens § 6.
5,9 mio. kr. bereg-
net på baggrund af
aktuelt årligt res-
sourceforbrug til
årsværk samt over-
head.
16
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om statslige tilsyn med digitalisering, teknologi databeskyttelse eller it
2884351_0017.png
*Økonomi er angivet som særskilt bevilling til tilsynet i mio. kr., jf. FL24. Hvor det ikke er muligt at angive særskilt be-
villing, er økonomien beregnet på baggrund af aktuelt årligt ressourceforbrug til årsværk samt overhead.
** Tilføjet ift. besvarelse af DIU alm. del
svar på spm. 48.
***Tilsyn med anvendelse af apparater, faste anlæg og radioudstyr er slået sammen ift. DIU alm. del
svar på spm.
48, hvor tilsyn for hhv. apparater, faste anlæg og radioudstyr fremgår hver for sig.
17