Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2874902_0001.png
TALEPUNKTER TIL ÅBENT SAMRÅD I DIU DEN 22.
MAJ 2024
Tusind tak for det formand, og også tak herfra for invitationen
og spørgsmålene til samrådet her i dag.
Jeg vil gerne starte med det lidt større billede – om man vil.
Fordi, som Justitsministeren også rigtigt nok understreger, så er
det, vi ser her, dybt alvorligt.
Der er ingen som helst tvivl om, at tech-giganternes magt er
både opsigtsvækkende, men den er også skræmmende. Og det
samme kan man i bund og grund sige om deres syn på reglerne.
Særligt har vi jo på det seneste set grimme eksempler på,
hvordan det går ud over børn og unge.
Derfor er budskabet jo også meget klart: At tech-giganternes
magt den skal tøjles. Og de
skal
følge reglerne.
Fra dansk side der har vi så derfor også hele værktøjskassen
fremme lige nu.
Men uanset hvor meget vi gerne vil, ja så er virkeligheden jo
den, at Danmark ikke kan regulere og stille tech-giganterne til
ansvar alene.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/5-24 om techgiganternes manglende efterlevelse af lovgivningen om aldersgrænse for samtykke
Problemet er globalt. Og derfor så skal vi kæmpe gennem EU.
Og det er en kamp, vi fra dansk side går forrest i.
Derfor vil regeringen gøre beskyttelsen af børn og unge online
til en prioritet under vores kommende danske EU-
formandskab.
For vi bliver nødt til at arbejde gennem fælleseuropæiske regler
og samarbejder. Som kan tvinge tech-giganterne til at tage
deres ansvar alvorligt.
Det er også omdrejningspunkt for de anbefalinger, regeringen
har fået fra den såkaldte tech-ekspertgruppe.
Ser vi for eksempel på aldersverifikation på sociale medier.
Noget, som regeringen arbejder ihærdigt for. Ja så er der et
fælles, så er det et fælles europæisk anliggende.
Vi må ikke lave nationale særregler her. Men det ville heller
ikke batte noget at gå enegang her. Internettet kender ikke til
landegrænser – populært sagt.
Derfor presser vi på igennem EU. Og vi har nu – med DSA’en
– fået et nyt våben mod tech-giganterne, om man vil.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/5-24 om techgiganternes manglende efterlevelse af lovgivningen om aldersgrænse for samtykke
DSA’en stiller nemlig langt større krav til tech-giganterne og
også til indholdet på deres platforme.
Så vi kan sætte en stopper for spredning af falsk information.
Så vi kan gøre sociale medier til et bedre og også mere trygt
sted at være for børn og unge.
Og det er positivt, at Kommissionen bruger DSA’ens regler
aktivt.
For eksempel åbnede Kommissionen her i februar måned en
formel procedure mod TikTok.
Her undersøger man blandt
andet, om TikTok lever op til DSA’ens regler om beskyttelse
af børn.
Kommissionen har også startet en sag mod X. Og indledt
procedure mod Meta. Det betragter jeg grundlæggende som
enormt positivt.
Kommissionen er vores største muskel i det her arbejde, som vi
drøfter i dag. Derfor skal Kommissionen også blive ved med at
håndhæve reglerne aktivt. Og gøre det hurtigt. Fordi
virkeligheden er jo, at de retter sig ikke frivilligt ind, viser al
erfaring.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/5-24 om techgiganternes manglende efterlevelse af lovgivningen om aldersgrænse for samtykke
Kommissionen skal bruge alle redskaberne. Også når det
kommer til bøder, der tydeligt kan mærkes på tech-giganterne.
For det buldrer, kan man roligt sige, afsted på nettet, og det er
vores børn og unge, vi gambler med her.
Med fare for at gentage noget, som jeg efterhånden har sagt en
hel del gange, så kan vi snart ikke vente længere på en
aldersverifikation.
Derfor betragter jeg det også som meget positivt, at
Kommissionen har etableret en taskforce, som skal lave nu en
standard for aldersverifikation.
Nu skal vi bare have endnu mere tempo på arbejdet i
taskforcen. Og det arbejder vi også på fra dansk side.
Vi deltager i taskforcen. Men arbejdet er ikke gjort endnu.
Og derfor presser vi også på for krav om konkrete og effektive
værktøjer til netop at verificere alder.
Især presser vi på for, at det skal være tech-giganternes ansvar
at indføre det. Og blandt andet derfor har jeg haft flere møder
med tech-giganterne.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/5-24 om techgiganternes manglende efterlevelse af lovgivningen om aldersgrænse for samtykke
For der er ingen som helst tvivl om, at det er deres ansvar. Og
det gjorde jeg selvfølgelig også meget tydeligt, da vi havde
møderne med dem. Og det vil jeg selvfølgelig også gerne
gentage her i dag:
Altså hvad der er på tech-giganternes platforme, det er
grundlæggende deres ansvar.
Vi har lovgivning, vi har også en ret stor hammer. Og derfor er
virkeligheden også den, at nu handler det om – fuldstændig
som Lisbeth Bech-Nielsen også siger – at fokusere på
håndhævelsen.
Det bruger vi mange kræfter på fra regeringens side, og det er
derfor, vi bliver ved med at presse på, også for stramninger,
fordi vi skal ikke have andet end, at vores yngste medborgere
selvfølgelig skal kunne færdes trygt på nettet.
Og helt ærligt så må jeg sige, at jo mere jeg taler med de der
tech-giganter, så undrer det mig, at de er i stand til at sende
raketter ud i rummet stort set hver anden dag, men de er ikke i
stand til at finde ud af, hvordan de kan beskytte vores børn og
unge.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/5-24 om techgiganternes manglende efterlevelse af lovgivningen om aldersgrænse for samtykke
Det, synes jeg, er sådan lidt halvmystisk. Og det er derfor, vi
presser på, for det hænger ikke sammen, og det er også en del
af pejlemærket for regeringens indsats.
Tak for ordet.