Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 1784
Doknr.
92268
Dato
15-08-2024
Endeligt svar på spørgsmål fra Preben Bang Henriksen (V) stillet den 23. maj 2024.
Spørgsmål nr. 173:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Mikkels telefon var for gammel
–
så blev han ydmyget
på Borgerservice«, Nordjyske Stiftstidende, den 29. april 24, og i den forbindelse redegøre for,
hvorfor der ikke er taget højde for fysisk handicappede personers anvendelse af MitID i be-
kendtgørelsen om MitID, og om den nuværende ordning reelt overholder FN’s handicapkon-
vention?”
Svar:
Jeg mener, at det er vigtigt, at vi sikrer os, at de digitale løsninger er til gavn for alle borgere.
Derfor ligger det mig meget på sinde, at de digitale løsninger udvikles til gavn for alle, og ikke
mindst at digitale løsninger ikke ender med at ekskludere nogen fra at tage del i samfundet.
Derfor ser jeg det også som vigtigt, at vi sørger for, at flest mulige kan gøre brug af de offent-
lige digitale løsninger og tilbud, som stilles til rådighed. Dette udtrykte jeg også i mit svar på
DIU alm. del spm. 147 af den 29. april 2024.
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Digitaliseringsstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Som anført i svar på
DIU alm. del spm. 147 af den 29. april 2024 kan en borger med fysisk
handicap som den i artiklen omtalte sag anvende stemmestyring eller andre tilgængeligheds-
værktøjer til at oprette og bruge MitID. Det, som bekendtgørelsen om MitID til privatpersoner
stiller krav om, er, at ingen andre end borgeren selv må kende til borgerens adgangskoder og
PIN-koder.
Opfylder en borger ovenstående betingelser, såvel som de øvrige betingelser i bekendtgørel-
sens § 8, kan borgeren få udstedt et MitID, og der er således ikke noget til hinder for, at bor-
gere med fysiske eller andre former for handicap kan oprette og anvende MitID, så længe
borgeren selv kan huske og administrere deres digitale identitet, herunder adgangskoder og
PIN-koder.
På baggrund af sagen har Digitaliseringsstyrelsen udarbejdet materiale som tydeliggør, hvor-
dan en borgerservicemedarbejder og en eventuel støtteperson må hjælpe borgeren i forbin-
delse med deres betjening af MitID, uanset tilgængelighedsværktøjet. Dette materiale er ble-
vet udsendt til alle borgerservicemedarbejdere.
Digitaliseringsstyrelsen har haft løbende dialog med Hjørring Kommune om den omtalte sag.
Hjørring Kommune har desuden haft en dialog med borgerens bosted om at finde et pas-
sende tilgængelighedsværktøj, idet bostedet bedst kender til borgerens behov. Når borgeren