Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 46
Offentligt
Udvalget for Digitalisering og It
Pelle Dragsted
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
25. august 2023
J.nr. 23/06630
Udvalget for Digitalisering og It har i brev af 20. april 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 46 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 46:
”Kan
Udvalget for Digitalisering og It få fuld indsigt i, hvilke offentlige og private
registre Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark indhenter oplysninger fra
med henblik på at identificere sager, der bør undersøges for fejludbetalinger og
snyd, hvilke typer af oplysninger som indhentes, samt hvordan der sker sammenkø-
ring af data fra de forskellige registre, herunder de algoritmer som anvendes? I be-
svarelse bedes ministeren herudover oplyse, hvilke data kommunerne lægger til
grund i deres kontrol med modtagere af sociale ydelser, og i hvilket omfang der an-
vendes sammenkøring af data i kontroløjemed”
Svar:
Jeg mener generelt, at vi er forpligtet til at sikre, at det er de rigtige beløb, som
myndighederne udbetaler til borgerne. Udbetaling Danmark har derfor lovhjemmel
til at samkøre data for at sikre korrekte udbetalinger af offentlige ydelser på et kor-
rekt grundlag.
Det er bestyrelsen for Udbetaling Danmark, der har det overordnede ansvar for at
sikre, at Udbetaling Danmark overholder reglerne, herunder at behandlingen af per-
sonoplysninger er nødvendig og proportional efter de almindelige databeskyttelses-
regler.
Jeg har derfor også indhentet bidrag fra Udbetaling Danmark til besvarelsen og
vedlægger en oversigt over de oplysninger, der indhentes (bilag 1) og en beskri-
velse af de sagsområder, hvor der samkøres personoplysninger (bilag 2).
Det bemærkes, at bilagene er fortrolige, da oplysningerne kan anvendes til at omgå
reglerne.