Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2877411_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1661
Doknr.
82737
Dato
03-06-2024
Endeligt svar på spørgsmål 160 fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 13. maj 2024.
Spørgsmål nr. 160:
”Hvilke
initiativer vil regeringen iværksætte for at skabe klarhed om retsgrundlaget for kontrol
af borgerne med henblik på at skabe proportionalitet og transparens samt sikre, at danske
myndigheders praksis lever op til lovgivningen om retten til privatliv, herunder menneskeret-
tighederne, ePrivacydirektivet, GDPR og Charteret for Grundlæggende Rettigheder, jf. artik-
lerne: »Aktindsigt afslører hemmelighedsfuld og dybt bekymrende overvågning i Skat« og
»Skat holder øje med, hvor tusinder af borgere er henne
og hvornår«, www.politiken.dk,
den 9. april 2024, samt »Minister dropper hemmelighedskræmmeriet om, hvordan Skat ind-
samler og behandler vores data«, www. politiken.dk, den 11. april 2024?”
Svar:
Jeg har til besvarelse af spørgsmålet modtaget følgende bidrag fra Justitsministeriet:
”Justitsministeriet kan til brug for besvarelsen oplyse, at danske myndigheder skal overholde
de databeskyttelsesretlige regler, når de behandler personoplysninger. Ved personoplysnin-
ger forstås efter databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 1, enhver form for information
om en identificeret eller identificerbar fysisk person. I det omfang skattemyndighederne f.eks.
indhenter og samkører oplysninger om en identificerbar person, vil de databeskyttelsesretlige
regler skulle iagttages. Det betyder bl.a., at den dataansvarlige skal have et lovligt behand-
lingsgrundlag, og at de grundlæggende principper for behandling af personoplysninger skal
være opfyldt. Blandt de grundlæggende principper for behandling af personoplysninger kan
nævnes principperne om, at oplysningerne skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennem-
sigtig måde i forhold til den registrerede, skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legitime
formål og ikke må viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål samt
være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål,
hvortil de behandles.
Datatilsynet er den centrale, uafhængige myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne i data-
beskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven bliver overholdt.”
Jeg har i forhold til Skatteministeriets område, jf. artiklerne, modtaget følgende bidrag fra
Skatteministeriet:
”Skatteministeren lægger stor vægt på, at der er en åben politisk drøftelse af både mulighe-
der og risici ved brug af kunstig intelligens i skattekontrollen. Skatteministeren holdt derfor
den 24. april 2024 møde med Folketingets partier, hvor der blev redegjort for lovgivningen på
området, og hvordan skattemyndighederne anvender kunstig intelligens.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at skabe klarhed om retsgrundlaget for kontrol af borgerne med henblik på at skabe proportionalitet og transparens
2877411_0002.png
Skatteministeren har endvidere bedt Skatteforvaltningen om en fast årlig redegørelse, så Fol-
ketingets partier løbende kan drøfte både fremdrift, udvikling og grænserne for brugen af
kunstig intelligens i Skatteforvaltningen. I den forbindelse har skatteministeren også bedt
Skatteministeriet se nærmere på rammerne for Skatteforvaltningens muligheder for at ind-
samle og anvende data, herunder offentlig tilgængeligt data, i forbindelse med udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens-modeller.
Endelig har skatteministeren bedt om et oplæg til, hvordan tilsynet med de nye teknologier
på skatteområdet kan styrkes
udover at Skatteforvaltningen allerede stiller alle relevante
oplysninger til rådighed for Datatilsynet.”
Reglerne i e-privacydirektivet (direktiv om databeskyttelse inden for elektronisk kommunika-
tion) skal blandt andet sikre beskyttelsen af brugernes privatliv i forbindelse med brugen af
elektroniske kommunikationstjenester. Elektroniske kommunikationstjenester er både traditi-
onelle telefonitjenester og beskedtjenester, der tilgås over internettet, som giver brugere mu-
lighed for at kommunikere med andre brugere fx messenger og whatsapp.
Digitaliseringsstyrelsen understøtter myndighedernes efterlevelse af e-privacyreglerne ved
løbende at vejlede herom. Det sker bl.a. i form af generel vejledning om anvendelsen af spo-
ringsteknologier (cookies mv.) og efterlevelse af reglerne herfor, og i konkrete sammenhænge
om fx reglerne for anvendelse af trafik- og lokationsdata.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2