Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 3818
Doknr.
47040
Dato
01-12-2023
Svar på spørgsmål fra Udvalget for Digitalisering og It stillet den 2. november 2023.
Spørgsmål nr. 15:
”Vil
ministeren, med bidrag fra børne- og undervisningsministeren, kommentere materiale og
præsentation fra Michael Caspersen vedr. it-faglighed i almen uddannelse, jf. DIU alm. del -
bilag 27 og bilag 29?”
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at elever i folkeskolen bliver undervist i teknologiforståelse, så
de kan udvikle faglige kompetencer og opnå færdigheder og viden, så de konstruktivt kan del-
tage i udviklingen af digital teknologi og forstå dennes betydning for dem selv og samfundet.
Derfor foreslår regeringen med Folkeskolens Kvalitetsprogram og Danmarks digitaliserings-
strategi at indføre teknologiforståelse som fag og faglighed i folkeskolen.
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra børne- og undervisningsministeren,
der oplyser følgende:
”I en digital tidsalder er det
afgørende, at vi klæder vores børn og unge
på til at udvikle og anvende digitale teknologier og til at forstå disses betydning for vores
hverdag og samfund. Regeringen ønsker derfor, at teknologiforståelse indgår som et element
i udvalgte, eksisterende fag i 1. til 9. klasse, så elever understøttes i at forstå og kritisk vurdere
den teknologi, de møder i hverdagen. Det er således regeringens ambition, at teknologiforstå-
else i forlængelse af folkeskolens formål skal bidrage til elevernes demokratiske dannelse ved
at styrke deres kritiske refleksion og tænkning samt brede, digitale dannelse. Derudover har
regeringen lagt op til, at teknologiforståelse skal være et nyt, mere skabende fag, der kan ud-
bydes som et valgfag i 7.-9. klasse. Ambitionen er, at vores børn og unge får de nødvendige,
faglige kompetencer og færdigheder, som fx kodning, så de konstruktivt og kritisk kan an-
vende og deltage i udvikling af digitale teknologier og forstå deres betydning.”
Med venlig hilsen
Stephanie Lose