Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2878839_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT
ERHVERVSMINISTEREN
4. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 148 alm. del. stillet af udvalget den 29. april
2024 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for tech-giganternes ansvar i alvorlige sager, som
TV2-artiklen
”Grove overgreb deles i en ny form for pyramidespil”, bragt
på TV2.dk den 29. april 2024, omhandler? Vil ministeren herunder rede-
gøre for, om ministeren agter at gøre tech-giganterne opmærksomme på
deres ansvar for indholdet på deres platforme?
Svar:
Det er foruroligende, hvis spredning af børnemishandling på nettet bliver
”gamificeret” med point og andre spilelementer, og særligt hvis sprednin-
gen sker på sociale medier, som bliver flittigt brugt af børn og unge men-
nesker.
Tech-giganterne har et ansvar i forhold til at nedtage denne type indhold
og træffe foranstaltninger til at forhindre spredning af ulovligt indhold på
deres platforme.
Efter forordningen om digitale tjenester (DSA) har platformene, herunder
tech-giganterne, en forpligtelse til straks at tage skridt til at fjerne eller hin-
dre spredningen af ulovligt indhold, når de har fået konkret kendskab
herom, fx på baggrund af anmeldelser fra brugere. Hvis de ikke lever op til
dette, kan de idømmes bøder.
Derudover skal udbydere af platformene efter DSA træffe foranstaltninger,
der sikrer, at behandlingen af anmeldelser om ulovligt indhold, der indgi-
ves af såkaldt pålidelige indberettere (trusted flaggers) gives prioritet. Or-
ganisationer, som fx varetager børns interesser, kan ansøge koordinatoren
for digitale tjenester om at få status som pålidelig indberetter. I Danmark
er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeget som koordinator for digi-
tale tjenester.
Derudover skal tech-giganter indføre foranstaltninger, der kan imødegå sy-
stemiske risici på deres tjenester. Sådanne foranstaltninger kan fx omfatte
tilpasning af processer for indholdsmoderation eller afprøvning og tilpas-
ning af deres algoritmiske systemer.
Hvis foranstaltningerne ikke er tilstrækkelige, kan tech-giganterne ifalde
bøder. Vi har således allerede i dag i form af DSA’en regler, som forpligter
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren vil redegøre for tech-giganternes ansvar i alvorlige sager, som omhandles i TV2-artiklen Grove overgreb deles i en ny form for pyramidespil"
2/3
de store sociale medier til at skride til handling, og jeg er ikke i tvivl om,
at tech-giganterne er opmærksomme på det ansvar, der følger hermed. Des-
uden har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udviklet en hjemmeside for
tilsynet, som findes påwww.kfst.dk/dsa, og som indeholder information til
både platformene og disses brugere.
Jeg vil opfordre til, at man kontakter politiet og andre relevante myndighe-
der som fx Forbrugerombudsmanden og Sikkerhedsstyrelsen, hvis man op-
lever ulovligt indhold på en platform. Samtidig skal man klage til koordi-
natoren for digitale tjenester, hvis man oplever, at tech-giganterne ikke le-
ver op til forpligtelserne i DSA. Dette sker på tilsynets hjemmeside, jf.
ovenfor.
Jeg finder det samtidigt positivt, at Europa-Kommissionen har prioriteret
håndhævelsen på området. Europa-Kommissionen har bl.a. åbnet en formel
procedure mod X,
hvor de blandt flere andre forhold undersøger X’ over-
holdelse af forpligtelserne i DSA i forbindelse med bekæmpelse af spred-
ning af ulovligt indhold i EU, især i forhold til risikovurderingen og afbød-
ningsforanstaltninger vedtaget af X for at imødegå spredning af ulovligt
indhold i EU.
Jeg har desuden for nyligt selv afholdt møder med tech-giganterne og rele-
vante organisationer om ulovligt indhold på deres tjenester, hvor vi har
drøftet løsninger på, hvordan tech-giganterne sikrer bedre moderation med
det indhold, der florerer på deres platforme.
I relation til spørgsmålet har jeg desuden bedt Justitsministeriet om en re-
degørelse om forslaget til CSA-forordningen, der bl.a. har til formål at fo-
rebygge seksuelt misbrug af børn online. Justitsministeriet har oplyst føl-
gende:
”Der har siden juli 2022 pågået forhandlinger i Rådet om Europa-Kom-
missionens forslag til den såkaldte CSA-forordning om regler til forebyg-
gelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. CSA-forordningen har til
formål at etablere en klar og harmoniseret retlig ramme for forebyggelse
og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online i EU ved bl.a. at pålægge
udbydere at vurdere og afbøde de risici, der er forbundet med, at deres
tjenester udnyttes eller anvendes til seksuelt misbrug af børn. Derudover
vil udbyderne
om nødvendigt
kunne påbydes at opspore, indberette,
fjerne, spærre for og ’deliste’ materiale, der viser seksuelt
misbrug af børn
på deres tjenester, ligesom der i forslaget lægges op til at oprette et koor-
dinerende og understøttende europæisk center til forebyggelse og bekæm-
pelse af seksuelt misbrug af børn.
Forordningsforslaget skal ifølge Europa-Kommissionen betragtes som så-
kaldt lex specialis i forhold til den generelle ramme, der er fastsat i DSA-
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren vil redegøre for tech-giganternes ansvar i alvorlige sager, som omhandles i TV2-artiklen Grove overgreb deles i en ny form for pyramidespil"
3/3
forordningen, hvorfor disse regler finder anvendelse på spørgsmål, der
ikke eller ikke fuldt ud behandles i CSA-forordningen.
Henset til, at der endnu ikke er opnået enighed om forslaget til CSA-for-
ordningen i Rådet, vedtog Europa-Parlamentet og Rådet henholdsvis den
10. og 29. april 2024 Europa-Kommissionens forslag til ændring af den
midlertidige forordning nr. 2021/1232, som giver udbydere mulighed for
fortsat at opspore seksuelt misbrug af børn online frem til den 20. april
2026. Forhåbningen er, at CSA-forordningen på dette tidspunkt vil være
vedtaget og trådt i kraft.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov