Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT
ERHVERVSMINISTEREN
22. maj 2024
Besvarelse af DIU alm. del spm. 139 stillet af Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) den 24. april 2024.
Spørgsmål 139:
Den franske konkurrencemyndighed har uddelt en bøde på 250 millioner
Euro til Google for at have overtrådt udgivernes ophavsret. Vil ministeren
kommentere sagen, herunder om den giver anledning til overvejelser om
danske konkurrenceretlige tiltag, jf. artiklen »Google fined €250m in
France for breaching intellectual property deal«, www.theguardian.com,
den 20. marts 2024?
Svar:
Regeringen har et stort fokus på den rolle, tech-giganter som Google spiller
i det danske samfund. Tech-giganterne skal ikke styre udviklingen i sam-
fundet. De skal leve op til de regler, som vi har vedtaget, og de skal tage
ansvar for indholdet på deres platforme. Derfor har jeg også holdt møder
med tech-giganterne og en række organisationer om netop tech-giganter-
nes ansvar, herunder bl.a. i forhold til aldersverifikation. Ekspertgruppen
om tech-giganter fremhævede også i deres rapport om kunstig intelligens
fra februar 2024, at der er udfordringer med tech-giganters uautoriserede
brug af materiale, som er beskyttet af ophavsretten.
I Danmark er det Konkurrencerådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, som træffer afgørelser i henhold til konkurrenceloven. Konkurrence-
rådet har meddelt, at der i arbejdet med at håndhæve reglerne er særligt
fokus på det digitale område, som følges tæt. Styrelsen har i den forbin-
delse foretaget flere undersøgelser og analyser af tech-giganternes rolle og
adfærd, hvilket bl.a. har ledt rapporten
”Online reklame i Danmark”.
Analysen har fokus på de særlige konkurrencemæssige forhold ved køb og
salg af online reklame og ikke mindst Googles indflydelse herpå. Analysen
viste blandt andet, at Google har opnået en unik position i hele forsynings-
kæden til online reklame. Google har verdens mest anvendte søgemaskine
og er også førende på infrastrukturen til online reklamer. Desuden er Goog-
les adgang til brugernes data med til at øge værdien af Googles egne plat-
forme og den tilhørende annonceplads. Udfordringen for konkurrencen er
blandt andet, at behovet for adgang til de mange data kan gøre det svært
for nye aktører at komme ind.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk