Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2849195_0001.png
Folketingets udvalg for Digitalisering og IT
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2024
Besvarelse af spørgsmål 118 alm. del stillet af udvalget den 1. marts
2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvordan vil regeringen følge op på anbefalingerne i rapporten »Grænser
for tech-giganternes udvikling af anvendelse af kunstig intelligens« fra re-
geringens ekspertgruppe om tech-giganter?
Svar:
Regeringens ekspertgruppe om tech-giganter har netop udgivet sin anden
delrapport, som fokuserer på tech-giganternes udvikling og anvendelse af
kunstig intelligens.
Regeringen har en ambition om, at Danmark skal høste gevinsterne ved
kunstig intelligens, fx i forhold til grøn omstilling, bedre velfærd og mangel
på arbejdskraft. Regeringen er dog også enige med ekspertgruppen i, at det
er vigtigt at få sat nogle hegnspæle, som kan begrænse de udfordringer,
som tech-giganternes udvikling og brug af kunstig intelligens også åbner
op for. Derfor ønsker regeringen at arbejde videre med anbefalingerne.
Nedenfor ses en skematisk oversigt over de 13 anbefalinger samt en kort
redegørelse for, hvordan regeringen forventer at følge op på disse.
Anbefalingerne skal hovedsageligt forfølges i EU, da tech-giganterne er af
grænseoverskridende karakter. Der arbejdes derfor på at spille anbefalin-
gerne ind til den kommende nye Europa-Kommissions politiske program
samt frem mod det danske EU-formandskab i 2025. Denne indsats fremgår
ikke af nedenstående oversigt, da det gælder generelt for hovedparten af
anbefalingerne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvordan regeringen vil følge op på anbefalingerne i rapporten »GRÆNSER FOR TECH-GIGANTERNES UDVIKLING OG ANVENDELSE AF KUNSTIG INTELLIGENS«
2849195_0002.png
2/3
Tabel 1: Anbefalinger fra ekspertgruppen om tech-giganter
Opfølgning fra regeringen
Tema 1: Informationstroværdighed
1.1. Indsats mod skadeligt og vildledende
indhold genereret af kunstig intelligens.
Som led i Digital Services Act (DSA) stilles
der krav til tech-giganterne om at identificere
og imødegå den negative indvirkning, som
deres tjenester og platforme rejser for fx
samfundsdebatten og valgprocesser.
Regeringen vil arbejde for, at Europa-Kom-
missionen gennem retningslinjer præcise-
rer, hvordan tech-giganterne forventes at
håndtere de risici, der er forbundet med ud-
bredelsen af skadeligt og vildledende ind-
hold genereret af kunstig intelligens på de-
res platforme. Retningslinjerne skal bl.a.
præsentere best practice og anbefalinger til
mulige risikobegrænsende foranstaltninger,
og de skal tage højde for mulige konsekven-
ser for bl.a. ytrings- og informationsfriheden.
Regeringen arbejder for anbefalingen som
led i interessevaretagelsen frem mod ny Eu-
ropa-Kommission i 2024 og dansk EU-for-
mandskab i 2025.
Regeringen vil arbejde for en vidtrækkende
anvendelse af artikel 40 i DSA, så bl.a. myn-
digheder og forskere effektivt får adgang til
tech-giganternes data, herunder bl.a. sprog-
modellers træningsdata, som anvendes af
de online platforme og søgemaskiner, som
er omfattet af DSA.
Regeringen arbejder for anbefalingen som
led i interessevaretagelsen frem mod ny Eu-
ropa-Kommission i 2024 og dansk EU-for-
mandskab i 2025.
Regeringen vil undersøge, om der skal laves
en analyse af, i hvilken grad tech-giganters
anvendelse af kunstig intelligens bliver brugt
til at udnytte sårbarheder hos børn og unge.
Dette mhp.
den kommende revision af EU’s
forbrugerbeskyttende regler, EU’s
forbruger-
dagsorden for 2025-2030, samarbejdet mel-
lem håndhævende forbrugermyndigheder og
retningslinjerne til AI Act.
Regeringen vil herudover arbejde for, at de
forbrugerbeskyttende regler i EU - i endnu
højere grad end i dag - sikrer, at brugergræn-
seflader for børn og unge er uden manipula-
tion og vildledning, og at den kommende EU-
forbrugerdagsorden har fokus på anvendel-
sen af kunstig intelligens over for børn og
unge.
Regeringen vil i forhandlingerne af legetøjs-
forordningen arbejde for indførelse af krav
om, at legetøj med indbygget kunstig intelli-
gens underlægges kravene om højrisiko i AI
Act og bliver tredjepartcertificeret, inden le-
getøjet kan blive brugt af børn og unge.
Regeringen vil arbejde for, at Europa-Kom-
missionen udsteder retningslinjer til DSA'ens
artikel 35 for, hvordan tech-giganter skal
imødegå systemiske risici ved kunstig intelli-
gens i deres apps, sites og tjenester, som
børn bruger eller sandsynligvis bruger.
Herudover vil regeringen sørge for, at udfor-
dringer forbundet med de særlige risici ved
kunstig intelligens for børn og unge spilles
ind EU’s kommende forbrugeragenda
for
1.2. Tech-giganter skal deklarere indhold ge-
nereret af kunstig intelligens på deres plat-
forme.
1.3. Effektiv forsker- og myndighedsadgang
til kunstig intelligens-modeller.
Tema 2: Børn og unge
2.1. Chatbots skal være slået fra som stan-
dardindstilling, ikke kræve betaling at fra-
vælge og være fri for manipulerende design.
2.2. Design af kunstig intelligens skal tage
højde for børn og unge som sårbare forbru-
gere.
2.3. Beskyttelse af børn og unge mod kunstig
intelligens i legetøj.
2.4. Skærpet fokus på risici ved kunstig intel-
ligens for børn og unge.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvordan regeringen vil følge op på anbefalingerne i rapporten »GRÆNSER FOR TECH-GIGANTERNES UDVIKLING OG ANVENDELSE AF KUNSTIG INTELLIGENS«
2849195_0003.png
3/3
2025-2030 og i Europa-Kommissionens ar-
bejde med ”Better Internet for Kids”.
Derudover vil regeringen arbejde for, at der
udstedes retningslinjer, som uddyber og ty-
deliggør AI Act's forbud mod direkte manipu-
lation, så de tager højde for, om personer un-
der 18 år har adgang til eller bliver påvirket
af højrisiko kunstig intelligens-systemer.
Tema 3: Ophavsret
3.1. Tech-giganterne skal dokumentere, at de
ikke bryder ophavsretten.
3.2. EU-regler om licensaftaler ift. brug af op-
havsretligt materiale og oprettelse af europæ-
isk tilsyn.
Regeringen vil tage anbefalingen med i ar-
bejdet i relevante ophavsretlige fora i EU.
Regeringen vil tage anbefalingen med i ar-
bejdet i relevante ophavsretlige fora i EU.
Derudover vil regeringen arbejde for, at et
europæisk tilsyn med tech-giganternes brug
af ophavsretligt beskyttet materiale i genera-
tive kunstig intelligens-systemer kan lægges
under Europa-Kommissionens nye AI Office,
som bl.a. skal håndhæve AI Act.
Regeringen vil tage anbefalingen med i ar-
bejdet i relevante ophavsretlige fora i EU.
3.3. Europæisk klageadgang for rettigheds-
havere.
Tema 4: Markedsdominans
4.1. Bedre rammer for udvikling af europæi-
ske kunstig intelligens-løsninger som alterna-
tiv til tech-giganterne.
Regeringen tager anbefalingen med ind i det
industripolitiske arbejde i EU, fx frem mod ny
Europa-Kommission i 2024 og dansk EU-for-
mandskab i 2025.
Nationalt vil regeringen undersøge, om
sprogressourcer, der afspejler dansk sprog
og danske kulturelle normer og værdier, kan
stilles til rådighed som træningsdata for dan-
ske og europæiske virksomheder.
Regeringen vil udarbejde retningslinjer for
ansvarligt indkøb og brug af kunstig intelli-
gens i den offentlige sektor som en del af im-
plementeringen af forordningen om kunstig
intelligens, der regulerer brugen af kunstig
intelligens.
Regeringen vil arbejde for, at Europa-Kom-
missionen indleder en eller flere markedsun-
dersøgelser, der fastlægger om tech-gigan-
ternes cloud-tjenester opfylder kravene i ar-
tikel 3 i Digital Markets Act (DMA) og derfor
skal udpeges som centrale platformstjene-
ster og underlægges kravene i DMA.
Regeringen vil samtidig arbejde for, at Eu-
ropa-Kommissionen undersøger, om DSA i
tilstrækkelig grad tager højde for udviklingen
inden for kunstig intelligens.
4.2. Retningslinjer for brug og indkøb af kun-
stig intelligens i den offentlige sektor.
4.3. Europæisk regulering af kunstig intelli-
gens over for tech-giganterne skal håndhæ-
ves og videreudvikles.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov