Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 742
Doknr.
70587
Dato
14-03-2024
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 21. februar 2024.
Spørgsmål nr. 113:
”Vil
ministeren, eventuelt med bistand fra Kulturministeren, udarbejde en oversigt over, hvor
stort det digitale annoncemarked er i Danmark, og hvor stor en andel Google, Meta, TikTok,
LinkedIn og Amazon sidder på? Spørgsmålet skal ses i lyset af artiklen »Data er mere værd
end olie« i Mandag Morgen den 9. august 2021, og er en opfølgning på svar på KUU alm. del
–
spm. 95 (2018-19).”
Svar:
For at besvare spørgsmålet har Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet indhentet bidrag fra
Kulturministeriet. Kulturministeriet oplyser:
”Tabel 1 viser den samlede annonceomsætning på internettet i Danmark i 2022 (senest til-
gængelig tal) samt Google, Facebooks og LinkedIns andel heraf:
Tabel 1
Mio. kr.
Andel af samlet omsætning i %
11.395
100
Samlet annonceomsætning på internet-
tet i Danmark
Heraf Google
5.486
48
Heraf Facebook og LinkedIn
*)
2.051
18
Kilde:
Danske Medier Research og Instituttet För Reklam-
og Mediestatistiks ”Det Danske Reklamemarked 2022”.
*) I opgørelserne for 2022 er LinkedIns annonceomsætning i Danmark lagt sammen med Facebooks annonceomsæt-
ning. LinkedIns annonceomsætning i Danmark udgjorde i 2021 87 mio. kr., svarende til 1 % af den samlede omsæt-
ning.
Der findes ikke tilsvarende opgørelser for TikToks og Amazons andel af den samlede annonce-
omsætning på internettet i Danmark.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre