Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2835558_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 624
Doknr.
68173
Dato
07-03-2024
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 9. februar 2024.
Spørgsmål nr. 107:
”I
ministerens tale ved førstebehandling af B 42 om retningslinjer og risikovurderinger for
brug af kunstig intelligens, udtaler ministeren at regeringen allerede har igangsat en række
initiativer på området. Vil ministeren redegøre for disse tiltag og oversende en oversigt over
samtlige regeringstiltag, der relaterer sig til retningslinjer og risikovurderinger for brug af kun-
stig intelligens, samt oplyse status på arbejdet i regeringens tech-ekspertgruppe, herunder i
forhold til de 13 konkrete anbefalinger, gruppen og ministeren præsenterede i juni 2023?
Spørgsmålet bedes besvares i skemaform.”
Svar:
I december 2023 blev der landet en aftale om forordningen om kunstig intelligens. Forordnin-
gen vil udgøre de første bindende regler om kunstig intelligens i verden. Det er i sig selv et af-
gørende skridt for at beskytte grundlæggende rettigheder. Samtidig sættes rammerne for
etisk og sikker innovation. Som jeg også bemærkede under førstebehandlingen af B 42 om
retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens, bør vejledning, retningslinjer
mv. herefter udarbejdes og implementeres, så de er i overensstemmelse med forordningen.
Ved 1. behandlingen bemærkede jeg, at der derudover allerede er sat tiltag i gang.
Af tabel 1 herunder fremgår tiltag vedrørende retningslinjer/vejledning for brug af kunstig in-
telligens. Der sondres ikke mellem retningslinjer, vejledning mv.
Tabel 1
Tiltag vedrørende retningslinjer/vejledning for brug af kunstig intelligens
Initiativ
Beskrivelse
Organisatorisk foran-
kring
Digitaliseringsstyrelsen
Guide til offentlige
myndigheder om ge-
nerativ kunstig intelli-
gens
Guide til virksomhe-
der om generativ kun-
stig intelligens
I januar 2024 udgav Digitaliseringssty-
relsen guide til offentlige myndighe-
der om ansvarlig anvendelse af gene-
rativ kunstig intelligens.
I januar 2024 udgav Digitaliseringssty-
relsen guide til virksomheder om an-
svarlig anvendelse af generativ kun-
stig intelligens.
Digitaliseringsstyrelsen
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens m.v.
2835558_0002.png
Guide til borgere om
generativ kunstig in-
telligens
Digitaliseringsstyrelsen forventer i
foråret 2024 at udgive en guide til
borgere om ansvarlig anvendelse af
generativ kunstig intelligens.
Digitaliseringsstyrelsen har på virk-
somhedsguiden.dk udgivet en guide
om dataetik i brug og udvikling af al-
goritmer.
Med aftale om en ambitiøs og ansvar-
lig strategi for Danmarks digitale ud-
vikling fra februar 2024 er der afsat
17 mio. kr. til etablering af en regula-
torisk sandkasse, hvor virksomheder
og myndigheder kan modtage prak-
sisnær vejledning om udvikling og
brug af kunstig intelligens.
Digitaliseringsstyrelsen er i samar-
bejde med KL og Danske Regioner i
gang med at udvikle et AI-vurderings-
værktøj målrettet offentlige myndig-
heder. Værktøjet skal bidrage med
praksisnær teknisk og juridisk vejled-
ning til myndigheder, der skal ind-
købe, udvikle og anvende løsninger
baseret på kunstig intelligens.
Center for Cybersikkerhed (CFCS) har i
2023 udgivet en artikel om AI og cy-
bersikkerhed med fokus på avance-
rede AI-sprogmodeller som f.eks.
ChatGPT. Artiklen giver en række råd
til organisationer om at beskytte sig
mod trusler, der kan følge med tekno-
logien.
I 2019 udgav Finanstilsynet et papir
med god praksis på 9 konkrete områ-
der, som virksomheder burde for-
holde sig til, inden en eventuel brug
af teknologien. Finanstilsynet opdate-
rer i 2024 papiret.
Finanstilsynet udgav i 2023 en rap-
port med forslag til, hvordan virksom-
heder i den finansielle sektor kan ar-
bejde med dataetiske problemstillin-
ger.
Finanstilsynet har siden 2018 haft en
regulatorisk sandkasse, hvor virksom-
heder kan afprøve nye teknologier og
forretningsmodeller. Antallet af gen-
Digitaliseringsstyrelsen
Guide til dataetik i
brug og udvikling af al-
goritmer
Digitaliseringsstyrelsen
Regulatorisk sand-
kasse
Digitaliseringsstyrelsen
og Datatilsynet
AI-vurderingsværktøj
Digitaliseringsstyrelsen
Artikel om AI og cy-
bersikkerhed
Center for Cybersikker-
hed
God praksis ved brug
af kunstig intelligens,
herunder maskinlæ-
ring
Finanstilsynet
Rapport om dataetik
ved brug af AI i den fi-
nansielle sektor
Finanstilsynet
Regulatorisk sand-
kasse
Finanstilsynet
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens m.v.
2835558_0003.png
nemførte projekter har været be-
grænset, men et par af projekterne
har f.eks. haft fokus på AI.
I tillæg til ovenstående har Datatilsynet, der er en uafhængig tilsynsmyndighed, iværk-
sat en række initiativer om udarbejdelse af vejledningsmateriale og skabeloner for ud-
vikling og brug af kunstig intelligens, jf. tabel 2.
Tabel 2
Datatilsynets initiativer om udarbejdelse af vejledningsmateriale og skabeloner
for udvikling og brug af kunstig intelligens
Initiativ
Vejledning om offentlige
myndigheders brug af kun-
stig intelligens (Inden I går i
gang)
Beskrivelse
I oktober 2023 udgav Datatilsynet vejledning om of-
fentlige myndigheders udvikling og brug af kunstig in-
telligens, der omfatter behandling af personoplysnin-
ger.
I vejledningen ser Datatilsynet nærmere på kunstig
intelligens og de grundlæggende overvejelser, som
myndigheder skal gøre sig, inden de går i gang med at
udvikle AI-løsninger. Det omfatter bl.a. spørgsmål om
behandlingsgrundlag, oplysningspligt og konsekvens-
analyse.
Skabelon for gennemfø-
relse af konsekvensanalyse
vedrørende databeskyt-
telse ved udvikling og brug
af kunstig intelligens samt
dertilhørende risikokatalog
Datatilsynet forventer i 1. halvår 2024 at offentliggøre en
skabelon for, hvordan myndigheder og virksomheder gen-
nemfører en konsekvensanalyse vedrørende databeskyt-
telse ved udvikling og drift af kunstig intelligens-løsninger.
Skabelonen vil bl.a. indeholde en overordnet oversigt over
de mulige risici, der kan opstå ved udvikling og brug af kun-
stig intelligens-løsninger, samt et katalog over mulige foran-
staltninger, der kan implementere for at håndtere disse ri-
sici.
Derudover har Datatilsynet
foranlediget af konkrete henvendelser
afgivet en række
udtalelser om, hvordan udvikling og drift af kunstig intelligens-løsninger kan ske inden
for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Med hensyn til risikovurdering for brug af kunstig intelligens indeholder forordningen om kun-
stig intelligens allerede en risikovurdering, fordi den er baseret på en risikobaseret tilgang. Ek-
sempelvis vil offentlig sagsbehandling, der indebærer en høj risiko for at påvirke borgernes
grundlæggende rettigheder, blive betragtet som højrisiko. Med forordningen stilles der klare
krav til anvendelse af kunstig intelligens, som er risikofyldt. Hvis anvendelsen er risikobetonet,
pålægges der strenge og specifikke krav til AI-systemerne.
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens m.v.
2835558_0004.png
Af tabel 3 herunder fremgår tiltag vedrørende risikovurderinger for brug af kunstig intelligens,
som derudover er igangsat.
Tabel 3
Tiltag vedrørende risikovurdering for brug af kunstig intelligens
Trusselvurdering
CFCS arbejder på en trusselvurdering,
der uddyber, hvordan hackere kan
misbruge AI-sprogmodeller. Trussels-
vurderingen vil blive offentliggjort på
CFCS’ hjemmeside.
Center for Cybersikkerhed
Det bemærkes, at der bredt set er igangsat flere tiltag i relation til kunstig intelligens, som
ikke er dækket af tabel 1, 2 og 3 herover. Tabellerne dækker alene initiativer vedrørende ret-
ningslinjer/vejledning og risikovurdering, der konkret spørges ind til. Eksempelvis arbejder Di-
gitaliseringsstyrelsen samtidigt med løbende at opsamle og dele erfaringer om ansvarlig an-
vendelse af ny teknologi, herunder kunstig intelligens, i den offentlige sektor, bl.a. i regi af 10-
årsplanen for ny teknologi og automatisering af den offentlige sektor.
For så vidt angår de 13 anbefalinger fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter fra juni
2023 vedrørende demokratisk kontrol med tech-giganternes forretningsmodeller henvises til
bilag 1 - erhvervsministerens besvarelse af ERU alm. del spm. 73. For så vidt ekspertgruppens
anden delrapport med nye anbefalinger om tech-giganternes anvendelse og udvikling af kun-
stig intelligens, som blev offentliggjort den 29. februar 2024, henvises til bilag 2.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilag:
Bilag 1 - ERU alm. del
svar på spm. 73
Bilag 2
Delrapportering 2 fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
4