Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2808401_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 92
I brev af 15. december 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 92:
Vil ministeren redegøre for effekten af minimumsnormeringer på børns
udvikling og trivsel?
Svar:
Lovkravet om minimumsnormeringer i kommunale, selvejende mv. dag-
institutioner trådte i kraft den 1. januar 2024, og dermed er der ikke viden
om, hvilken effekt indførelsen af minimumsnormering i daginstitutioner i
Danmark har på børns udvikling og trivsel.
Der er dog forskning, der undersøger betydningen af normeringer på
børns udvikling, trivsel og for kvaliteten i dagtilbud mv. Her kan der hen-
vises til fem forskningsoversigter
1
, som på forskellig vis kortlægger natio-
nal og international forskning inden for området. Det kan ikke udelukkes,
at der kan findes yderligere relevant forskning, som ikke er en del af forsk-
ningsoversigterne.
10. januar 2024
Sagsnr.: 23/27720
1
Christoffersen,
M. N., Højen-Sørensen,
A. & Laugesen, L (2014) ’Daginstitutionens betydning
for børns udvikling
– en forskningsoversigt’. Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd.
(https://www.vive.dk/media/pure/5159/276706)
Dalgaard, N. T., Bondebjerg, A., Klokker, R., Viinholt, B. C. A., & Dietrichson, J. (2022).
Adult/child ratio and group size in early childhood education or care to promote the develop-
ment of children aged 0–5 years: A systematic review.
Campbell Systematic Reviews,
18, e1239.
https://doi.org/10.1002/cl2.1239
Danmarks Evalueringsinstitut ’Kvalitet i dagtilbud: Pointer fra forskning’ (2017)
https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kvalitet-dagtilbud-pointer-forskning
Perlman, M., Fletcher, B., Falenchuk, O., Brunsek, A., McMullen, E., & Shah, P. S. (2017).
Child-Staff ratios in early childhood education and care settings and child outcomes: A system-
atic review and metaanalysis.
PLOS ONE,
12(1):e0170256. https://doi.org/10.1371/jour-
nal.pone.0170256
Svinth, L. & Henningsen, I. (2021). Normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner.
Pæda-
gogiske Indblik
nr. 09.
Normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner (au.dk)
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om effekten af minimumsnormeringer på børns udvikling og trivsel?
Det er generelt vanskeligt at isolere effekten af normeringer på børns ud-
vikling og trivsel fra effekten af andre parameter som fx personalets ud-
dannelse,
jf. fx Dalgaard m.fl. 2022.
Dalgaard m.fl. (2022) peger ligesom flere
af de andre forskningsoversigter på, at en betydelig del af forskningen er
af ældre dato og udført i en amerikansk kontekst, at der findes få effekt-
studier af, hvad normering betyder for børns udvikling og trivsel, og at der
overordnet ikke findes en konsensus i forskningen om effekter af norme-
ringer på børns trivsel og udvikling.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2