Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
13. oktober 2023
Sagsnr.: 23/17541
Medlem af Folketinget Brigitte Klintskov Jerkel (KF) har den 9. oktober
2023 stillet spørgsmål nr. S 66, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 66:
Hvad er ministerens holdning til, at der aktivt pågår negativ social kontrol
mellem elever i den danske folkeskole, og hvad agter ministeren at foretage
af initiativer for at undgå, at sådanne eksempler forekommer igen?
Svar:
Jeg vil først og fremmest – og helt utvetydigt – sige, at negativ social kon-
trol er helt uacceptabelt. Det gælder uanset om det er blandt børn, unge
eller voksne, om det er religiøst eller ej, og uanset om det foregår i familien,
på arbejdspladsen eller blandt børn og unge i eller uden for skoletiden.
Folkeskolen er et kommunalt ansvar. I Børne- og Undervisningsministe-
riet arbejdes der for at forebygge og modvirke negativ social kontrol gen-
nem kvalitetstilsynet, som er forankret i Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK).
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet, der fører tilsyn med fokus på parallelsamfundsproble-
matikker. Styrelsen har oplyst mig følgende vedrørende styrelsens tilsyn
samt styrelsens kendskab til Munkevængets Skole i regi af kvalitetstilsyn
med parallelsamfundsproblematikker:
”Fra 2020 blev kvalitetstilsynet med folkeskoler udvidet med parallelsam-
fundsindikatorer. Formålet med tilsynets fokus på parallelsamfundspro-
blematikker er at finde frem til folkeskoler i risiko for at have parallelsam-
fundsproblematikker såsom dansksproglige udfordringer, vold, negativ
social kontrol mv., så disse skoler kan understøttes i deres arbejde med at
forebygge, identificere og håndtere disse problematikker. Styrelsen har læ-
ringskonsulenter tilknyttet tilsynet, som kan tilbyde forløb med fokus på
bl.a. demokrati og medborgerskab, kritisk tænkning, kontroversielle em-
ner, vold og konfliktmægling, forebyggelse af social kontrol. Skoler med