Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 9
I brev af 10. oktober 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 9:
Er ministeren enig i, at det er et problem, at muslimske elever udøver re-
ligiøs, social kontrol med andre elever og holder øje med, om de overhol-
der muslimske regler, og spørger kritisk til elever, der har en anden tro,
som det er tilfældet på Munkevængets Skole i Kolding? Vil ministeren i
bekræftende fald svare på, hvordan regeringen vil komme religiøs, social
kontrol til livs, så vi sikrer, at det ikke finder sted i danske folkeskoler? Der
henvises til artiklen ”Skoleelever
fører religiøs kontrol med hinanden: Hol-
der øje med, om kammerater spiser svinekød, går med nissehue og over-
holder ramadanen” bragt i Avisen Danmark den 9. oktober 2023.
Svar:
Jeg vil først og fremmest
–
og helt utvetydigt
–
sige, at negativ social kon-
trol er helt uacceptabelt. Det gælder uanset om det er blandt børn, unge
eller voksne, om det er religiøst eller ej, og uanset om det foregår i familien,
på arbejdspladsen eller blandt børn og unge i eller uden for skoletiden.
Folkeskolen er et kommunalt ansvar. I Børne- og Undervisningsministe-
riet arbejdes der for at forebygge og modvirke negativ social kontrol gen-
nem kvalitetstilsynet, som er forankret i Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK). Jeg henviser til svaret på spørgsmål nr. S 66 vedrørende
styrelsens tilsyn samt styrelsens kendskab til Munkevængets Skole i regi af
kvalitetstilsyn med parallelsamfundsproblematikker.
Til brug for besvarelsen har jeg desuden indhentet følgende bidrag fra Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, der har ressortansvar for områderne
vedrørende negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter, som har
oplyst følgende:
”Regeringen vil ikke acceptere, at børn og unge udsættes for negativ social
kontrol. Børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund skal kunne nyde et
frit skole- og uddannelsesliv på lige fod med alle andre børn og unge. Det
23. oktober 2023
Sagsnr.: 23/17707