Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2807127_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 84
I brev af 12. december 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 84:
Vil ministeriet oplyse, hvor mange hhv. tilsynskonsulenter og læringskon-
sulenter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har ansat i dag og
til sammenligningen for 10 år siden? Hvis muligt bedes ministeren samti-
dig oplyse, hvor stor en andel af lærings-konsulenterne på grundskoleom-
rådet, der er hhv. lærere, pædagoger, skoleledere og forvaltningskonsulen-
ter i dag og til sammenligning for 10 år siden?
Svar:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) oplyser følgende:
Til besvarelsen af spørgsmålet tages der udgangspunkt i medarbejdere der
har titlen ”læringskonsulent”, samt medarbejdere med tilsvarende opga-
ver, der er ordinært ansatte i STUK med lærer- eller pædagogbaggrund
efter tre overenskomster med samme indhold (AC, LC og CO10).
Medarbejdere med den
formelle titel ”læringskonsulent” er kombinations-
beskæftigede medarbejdere, der har en primær ansættelse som eksempelvis
lærer eller skoleleder, men frikøbes fra den primære ansættelse til arbejdet
som læringskonsulent i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Der er ikke ansat medarbejdere med titlen ’tilsynskonsulent’ i STUK.
Læringskonsulenternes primære opgave er at støtte dagtilbud, skoler og
institutioner i at udvikle stærke faglige læringsmiljøer, som styrker børn,
unge og voksnes læring, trivsel og dannelse. Det sker dels gennem målret-
tet rådgivning til dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner, som STUK
har udtaget i tilsyn eller som følge af konkret henvendelse fra stedlig kom-
munal forvaltning (primært på dagtilbudsområdet), dels via formidling og
vejledning på baggrund af lovgivning (fx om fag, test og prøver) samt ny-
este viden fra forskning og praksis.
8. januar 2024
Sagsnr.: 23/27989
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvor mange hhv. tilsynskonsulenter og læringskonsulenter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har ansat i dag og til sammenligningen for 10 år siden m.v.
2807127_0002.png
Det bemærkes, at flere af bevillingerne til læringskonsulenter på de enkelte
uddannelsesområder udspringer af politiske aftaler, og der er sket ændrin-
ger i størrelsen på bevillingerne henover årene. Bevillingen til læringskon-
sulenterne på folkeskoleområdet blev f.eks. reduceret varigt med 2 mio.
kr. i 2020 og 8 mio. kr. fra 2021 og frem som en del af aftale om udmønt-
ning af negativ budgetregulering optaget i forbindelse med Aftale om
bedre veje til uddannelse og job (Finansiering af FGU) fra 2019.
Nedenfor er antallet af læringskonsulenter opgjort i antal personer.
2014
Læringskonsulentkorpset blev implementeret i 2014, hvor de første læ-
ringskonsulenter blev tilknyttet STUK via kombinationsbeskæftigelse. På
grundskoleområdet blev de første læringskonsulenter ansat den 1. februar
2014, på gymnasieområdet blev de første læringskonsulenter ansat den 1.
maj 2014 og på EUD-området blev de første læringskonsulenter ansat den
1. august 2014.
I 2014 var der i alt 60 læringskonsulenter (opgjort i antal personer) ansat i
STUK. De fordelte sig på de tre områder som følger:
Tabel 1: Læringskonsulenter i 2014
Grundskoleområdet
Gymnasieområdet
EUD-området
Ordinært ansatte med læringskonsulentsopgaver
Læringskonsulenter i alt i 2014
30
6
3
21
60
Det er ikke muligt at skelne mellem grundskoleområdet, gymnasieområdet
og EUD-området
for de ordinært ansatte på BUVM’s egne organisations-
aftaler i 2014. Derfor er ovenstående tabel en oversigt over alle medarbej-
dere, der per 1. december 2014 var ansat på BUVM’s egne organisations-
aftaler i kontoret, hvor læringskonsulentkorpset var forankret.
Læringskonsulenternes baggrund på grundskoleområdet fordelte sig som
det fremgår af nedenstående tabel 2.
Tabel 2: Læringskonsulenters uddannelse (grundskoleområdet) 2014*
Folkeskolelærer
17
Pædagog
1
Skoleleder
6
Forvaltningsmedarbejder/vidensmedarbejder
6
I alt
30
*Uddannelsesbaggrund for læringskonsulenterne på grundskoleområdet er fremkommet
ved en manuel gennemgang af medarbejderne.
Uddannelsesbaggrund som anført i tabel 2 er fremkommet ved en manuel
gennemgang af medarbejdere ansat i 2014, hvilket indebærer en risiko for
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvor mange hhv. tilsynskonsulenter og læringskonsulenter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har ansat i dag og til sammenligningen for 10 år siden m.v.
2807127_0003.png
unøjagtighed i opgørelsen. Således kan såvel ’skoleledere’ som ’forvalt-
ningsmedarbejdere/vidensmedarbejdere’ have
haft en forudgående ud-
dannelse som folkeskolelærer eller pædagog. Der eksisterer i øvrigt ikke en
klar definition på grupperingen ’forvaltningsmedarbejder/vidensmedar-
bejder,’ hvorfor dette også indebærer en usikkerhed i opgørelsen.
Læringskonsulentkorpset er i løbet af de seneste ti år udvidet med dagtil-
budsområdet og FGU. Dagtilbudsområdet kom til ved en ressortændring
ved regeringsdannelsen i 2019, mens læringskonsulenterne på FGU-om-
rådet blev en del af korpset med etableringen af FGU i august 2019.
2023
Per 1. december 2023 er der i alt 78 læringskonsulenter. Læringskonsulen-
terne fordeler sig på de fem områder som følger:
Tabel 3: Læringskonsulenter i 2023
Grundskoleområdet
Gymnasieområdet
EUD-området
FGU-området
Dagtilbudsområdet*
Læringskonsulenter i alt i 2023
41
8
8
6
15
78
*En andel af læringskonsulenterne på dagtilbudsområdet er ordinært ansatte akademi-
kere, som kaldes praksiskonsulenter, men løser samme opgaver, som læringskonsulenter
på øvrige områder. Dette har historiske grunde.
Læringskonsulenternes baggrund på grundskoleområdet fordeler sig som
følger:
Tabel 4: Læringskonsulenters uddannelse (grundskoleområdet) 2023
Folkeskolelærer
34
Forvaltningsmedarbejder/vidensmedarbejder
3
Pædagog
1
Leder
3
I alt
41
For opgørelsen i tabel 4 gælder samme forbehold som nævnt i teksten
efter tabel 2.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3