Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2775501_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del – spørgsmål 8
I brev af 6. oktober 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
1. november 2023
Sagsnr.: 23/17417
Alm. del – spørgsmål 8:
”Vil ministeren oplyse, om ministeriet har fulgt op på indstillingerne fra flertallet i
beretninger af almen art fra sidste valgperiode, jf. beretning af almen art nr. 34
(folketingsåret 2020-21), nr. 12 (folketingsåret 2021-22), nr. 20 (folketingsåret
2021-22) og nr. 28 (folketingsåret 2021-22)?”
Svar:
Jeg kan oplyse følgende for så vidt angår opfølgning på de i spørgsmålet
nævnte beretninger:
Ad. beretning nr. 34 af 24. juni 2021 om Steinerskolernes mulighed for at udbyde
gymnasial uddannelse på 11. og 12. skoleår med merit for noget hf-undervisning på
10. skoleår:
Den daværende S-regering har med aktstykke nummer 6 af oktober 2021
kompenseret Steinerskolerne for tilbagebetalt tilskud for årene 2019-
2021 samt kompenseret for mindre udbetalt grundtilskud som følge af,
at merit-årselever under tidligere administrativ praksis ikke var medtalt.
Tilskuddet udgjorde samlet 4,6 mio. kr. (21-pl) og blev udbetalt i forbin-
delse med vedtagelse af ovennævnte aktstykke.
Med akstykke nummer 6 af oktober 2021 fik den daværende S-regering
ligeledes Finansudvalgets tilslutning til at sikre hjemmel til, at Steinersko-
ler også fremadrettet kunne kompenseres for merit på 11. og 12. skoleår
opnået for aktivitet på 10. skoleår. I forlængelse heraf blev tekstanmærk-
ning 303 optaget på lov om tillægsbevilling 2021 og indgik på finanslo-
ven for 2022 og efterfølgende finanslove.
Med baggrund i ovenstående hjemmel er det administrativ praksis, at
merit indgår i tilskudsgrundlaget for Steinerskolernes taxametertilskud
samt grundtilskud.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeriet har fulgt op på indstillingerne fra flertallet i beretninger af almen art fra sidste valgperiode m.v.
Ad. beretning nr. 12 af 11. februar 2022 om pålæg til regeringen om hurtigst muligt
at indkalde til trepartsdrøftelser som følge af covid-19-smittens konsekvenser på dag-
institutionsområdet:
Jeg henviser til tidligere beskæftigelsesministers breve til Børne- og Un-
dervisningsudvalget og Beskæftigelsesudvalget, jf. bilag 110 og 112
(BUU, alm. del, folketingssamling 2021-2022) samt til tidligere børne- og
undervisningsministers brev til hhv. Børne- og Undervisningsudvalget og
kommunerne, jf. bilag 114 (BUU alm. del. folketingssamling 2021-2022).
Ad. beretning nr. 20 af 2. juni 2022 om styrkelse af inklusionsindsatsen i grundsko-
len:
Regeringen og ministeriet har fulgt op på udvalgets syv anbefalinger med
følgende initiativer:
1) Anbefaling om lærere og pædagogers viden og kompetencer
Ved Aftale om reform af læreruddannelsen af 13. september 2022 er der
aftalt en styrkelse af læreruddannelsen. Aftalen indebærer bl.a., at special-
pædagogik genindføres som undervisningsfag. Hvad angår pædagogud-
dannelsen, skal alle studerende uanset valg af specialisering opnå viden
og færdigheder inden for inklusion og specialpædagogik. I regeringens
oplæg til
Forberedt på fremtiden II
indgår bl.a., at regeringen vil arbejde for
en aftale med kommunerne om at styrke kompetencer i specialpædago-
gik og klasseledelse under hensyn til de lokale behov. Regeringen vil end-
videre igangsætte et arbejde med at etablere en psykologfaglig overbyg-
ningsuddannelse for lærere og pædagoger..
2) Anbefaling om udbredelse af best practise
Børne- og undervisningsministeren har i april 2023 nedsat VIBUS - Vi-
densenhed for børn og unge med særlige behov. VIBUS’s hovedopgave
er at etablere et fagligt grundlag for en styrket indsats for elever med sær-
lige behov. Arbejdet skal bl.a. løbende bidrage til at udbrede eksisterende
viden og best-practices og udarbejde konkrete redskaber og indsatser
målrettet lærere og pædagoger.
3) Anbefaling om tidlig og systematisk inddragelse af både børn og forældre
En tidlig og systematisk inddragelse af både børn og forældre er styrket i
den politiske aftale fra oktober 2021 om det fremtidige evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen. Fra skoleåret 2022/2023 er elevpla-
nen erstattet af meddelelsesbogen, som er et dialogværktøj til samarbej-
det mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvik-
ling. Meddelelsesbogen skal bruges som afsæt for en konstruktiv dialog
mellem elev, forældre og skole, så der i fællesskab arbejdes med de næste
skridt i elevens læring og trivsel ud fra få fokuspunkter, som skal være
praksisnære og konkrete. For elever i udfordringer i skolen skal medde-
lelsesbogen desuden have et indhold, der vedrører indsatser og opfølg-
ning, som skolen har iværksat for at understøtte elevens behov og udvik-
ling.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeriet har fulgt op på indstillingerne fra flertallet i beretninger af almen art fra sidste valgperiode m.v.
VIBUS vil endvidere formidle viden om tidlig og systematisk inddragelse
af både børn og forældre.
4) Anbefaling om lærernes kompetencer i forhold til klasseledelse
Som nævnt under anbefaling 1 vil regeringen som den del af
Forberedt på
fremtiden II
søge en aftale med kommunerne om at styrke lærernes kom-
petencer i specialpædagogik og klasseledelse.
5) Anbefaling om helhedstænkning i inklusionsindsatsen
I marts 2022 etablerede daværende børne- og undervisningsminister
partnerskabet ”Sammen om Fritiden”. Partnerskabet har til formål at
danne rammen for den politiske dialog om fritidsområdets fremadrettede
udvikling, og relevante parter fra grundskoleområdet er derfor også re-
præsenteret for at sikre fokus på sammenhængen mellem fritidsområdet
og grundskoleområdet herunder med fokus på inklusion.
Med finansloven for 2023 har regeringen og Socialistisk Folkeparti, Libe-
ral Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti besluttet at videreføre
den pulje til løft af fritidspædagogikken, der blev aftalt med aftalen om
finansloven for 2022. Med puljen er der afsat 130,2 mio. kr. i 2023-2025
til fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte
børn og unge.
6) Anbefaling om styrket klagevejledning
Ministeriet finder, at de gældende klageregler i folkeskoleloven er klare,
og at ministeriets vejledning af både kommuner og borgere er grundig og
tydelig. Ministeriets vejledning omfatter endvidere en vejledning om for-
valtningsret for skoleledere.
Ministeriet har bedt Klagenævnet for Specialundervisning om deres be-
mærkninger til anbefalingen. Klagenævnet bemærker bl.a., at antallet af
klagesager på folkeskoleområdet har ligget stabilt de seneste år.
Med henvisning til klagenævnets årsrapport bemærker klagenævnet vi-
dere, at der er mange kommuner, der enten har få eller ganske få sager til
behandling om året. Klagenævnet har ikke mulighed for at vurdere bag-
grunden herfor, herunder om det skyldes, at specialundervisningsområ-
det forvaltes godt, eller det skyldes, at kommunerne ikke træffer de for-
nødne afgørelser, og at der ikke klagevejledes korrekt.
Klagenævnet oplever, at kvaliteten af kommunernes afgørelser, og særligt
begrundelserne for afgørelserne er meget svingende. Det kan derfor være
svært for forældrene at vurdere, hvilket tilbud barnet har fået, om afgø-
relsen er truffet på et sagligt og fyldestgørende grundlag og dermed, om
der er grundlag for at klage.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeriet har fulgt op på indstillingerne fra flertallet i beretninger af almen art fra sidste valgperiode m.v.
Klagenævnet har i den seneste årsrapport for 2022 haft fokus på at be-
skrive procedurer ved kommunens genvurdering af de klager, de modta-
ger, da der ses at være udfordringer med at få oversendt sagen til klage-
nævnet korrekt. For at lette adgangen til at indsende klager til klagenæv-
net, har det siden 2020 været muligt at anvende et web-ankeskema.
7) Anbefaling om ansvarsfordeling i opfølgning på VIVE´s evaluering af in-
klusion
Regeringen etablerede i 2021 det nationale samtale- og dialogforum Sam-
men om Skolen, som består af folkeskoleforligskredsen og de syv cen-
trale parter omkring folkeskolen. Sammen om Skolen har drøftet
VIVE´s evaluering af inklusion og specialpædagogisk bistand fra 2022 og
mulige veje til opfølgning på evalueringen. Drøftelserne har været del af
en række temadrøftelser om inklusionsområdet i Sammen om Skolen.
Ad. beretning nr. 28 af 15. september 2022 om nedsættelse af et udvalg om danskfa-
gets litteraturkanon og om fremme af unges læselyst og kendskab til dansk:
Jeg
holdt møde med Dansklærerforeningens bestyrelse for ungdomsuddan-
nelser om danskfagets litteraturkanon den 26. september 2023. Regerin-
gen har endnu ikke taget stilling til det videre forløb for beretningen.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
4