Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 72
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Krag (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 72:
Vil ministeren
–
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
–
bilag 50, og med evt.
bistand fra de danske ambassader
–
redegøre for, om der har været initia-
tiver og/eller reformer af folkeskolen i Irland og Estland, som har med-
virket til deres positive resultat i PISA 2022, og i så fald oversende en be-
skrivelse af initiativerne?
Svar:
Irland og Estland har generelt gode resultater i PISA 2022. I Irland har
eleverne bedre resultater end i Danmark i læsning og naturfag. Irland er
fra 2018 til 2022 gået tilbage i matematik, har holdt niveauet i læsning og
er gået frem i naturfag. I Estland har eleverne bedre resultater end i Dan-
mark i matematik, læsning og naturfag. Som i Danmark er eleverne i Est-
land siden PISA 2018 gået tilbage i matematik og læsning men har holdt
niveauet i naturfag.
PISA giver ikke svar på årsagerne til landenes resultater, herunder betyd-
ningen af specifikke reformer eller tiltag i de to lande. Det vurderes, at det
generelt er et samspil mellem mange faktorer, der ligger til grund for, om
et land klarer sig godt i PISA.
Børne- og undervisningsministeriet besidder ikke viden om specifikke re-
former eller andre uddannelsespolitiske tiltag i Irland og Estland. OECD
udarbejder med mellerum et
Education Policy Outlook
for OECD-landene,
Rapporten er i både Irland og Estland senest udarbejdet i 2020
1
. Rappor-
ten er organiseret
efter temaerne ’lighed og kvalitet’, at forberede elever og
4. januar 2024
Sagsnr.: 23/26465
1
Ireland-country-profile-2020 (oecd.org); Estonia-country-profile-2020 (oecd.org).