Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2806202_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 72
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Krag (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 72:
Vil ministeren
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
bilag 50, og med evt.
bistand fra de danske ambassader
redegøre for, om der har været initia-
tiver og/eller reformer af folkeskolen i Irland og Estland, som har med-
virket til deres positive resultat i PISA 2022, og i så fald oversende en be-
skrivelse af initiativerne?
Svar:
Irland og Estland har generelt gode resultater i PISA 2022. I Irland har
eleverne bedre resultater end i Danmark i læsning og naturfag. Irland er
fra 2018 til 2022 gået tilbage i matematik, har holdt niveauet i læsning og
er gået frem i naturfag. I Estland har eleverne bedre resultater end i Dan-
mark i matematik, læsning og naturfag. Som i Danmark er eleverne i Est-
land siden PISA 2018 gået tilbage i matematik og læsning men har holdt
niveauet i naturfag.
PISA giver ikke svar på årsagerne til landenes resultater, herunder betyd-
ningen af specifikke reformer eller tiltag i de to lande. Det vurderes, at det
generelt er et samspil mellem mange faktorer, der ligger til grund for, om
et land klarer sig godt i PISA.
Børne- og undervisningsministeriet besidder ikke viden om specifikke re-
former eller andre uddannelsespolitiske tiltag i Irland og Estland. OECD
udarbejder med mellerum et
Education Policy Outlook
for OECD-landene,
Rapporten er i både Irland og Estland senest udarbejdet i 2020
1
. Rappor-
ten er organiseret
efter temaerne ’lighed og kvalitet’, at forberede elever og
4. januar 2024
Sagsnr.: 23/26465
1
Ireland-country-profile-2020 (oecd.org); Estonia-country-profile-2020 (oecd.org).
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om PISA 2022 - om der har været initiativer og/eller reformer af folkeskolen i Irland og Estland, som har medvirket til deres positive resultat i PISA 2022
studerende på fremtiden, evaluering og bedømmelse, styring samt finan-
siering. Under hvert tema er der en boks med nyere reformer og tiltag
(’recent policies’).
OECD nævner bl.a. følgende generelle nyere reformer og tiltag på grund-
skoleområdet i Irland: Initiativer ift. til at give alle elever lige uddannelses-
muligheder, en national strategi for at forbedre læse- og regnekompeten-
cer, reformer af adgange til frit skolevalg, fremme af IT i skoler, pilotpro-
jekter for modtagelse af nyuddannede lærere, projekter for opkvalificering
af skolelederne, justering af skolers praksis for selvevaluering, forøgede
muligheder for at klage over lærere. OECD evaluerer ikke, hvorvidt disse
tiltag har bidraget til Irlands PISA-resultater.
OECD nævner bl.a. følgende generelle nyere reformer og tiltag på grund-
skoleområdet i Estland: Initiativer for undervisning i estisk som andet-
sprog for landets russisksprogede mindretal, inklusion af elever med sær-
lige behov i almenundervisningen, udbygning af et netværk, der vejleder
lærere og forældre om elevers særlige behov, forøgelse af lærerlønninger,
øget rekruttering af yngre lærere, indførelsen af en kompetencebaseret kar-
rierestruktur og certificeringsproces for lærere i 2014, introduktion af eva-
lueringsredskaber med fokus på elevernes digitale kompetencer og refor-
mer af læreplaner. OECD evaluerer ikke, hvorvidt disse tiltag har bidraget
til Estlands PISA-resultater.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2