Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2806195_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 71
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Krag (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 71:
Vil ministeren
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
bilag 50
redegøre for,
hvordan spredningen mellem skoler har udviklet sig over tid?
Svar:
PISA 2022 undersøger, hvordan det påvirker elevernes testresultater i ma-
tematik, hvilken skole de går på.
Variationen i elevresultater i matematik i de enkelte lande holdes op mod
variationen i OECD som helhed. Derudover opdeles variationen i landene
i den andel af variationen, der skyldes forhold mellem skoler og den andel,
der skyldes forhold inden for skolerne.
I hver PISA-runde er der hovedfokus på ét af de tre fag i undersøgelsen:
Matematik, læsning eller naturfag. For dette fag undersøges skoleforskelle.
PISA-undersøgelsen har i 2022 fokus på matematik. Sidste gang, der var
hovedfokus på matematik i PISA-undersøgelsen, var i 2012.
Både i 2012 og 2022 har det i Danmark mindre betydning for elevernes
resultater, hvilken skole eleven går på, end det har i de fleste andre lande.
Danske skoler er dermed af mere ensartet kvalitet og elevsammensætning
end skolerne i OECD i gennemsnit. Det bemærkes, at respondenterne i
PISA er 15-årige elever på både folkeskoler og frie grundskoler.
4. januar 2024
Sagsnr.: 23/26465
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om PISA 2022 - hvordan spredningen mellem skoler har udviklet sig over tid
2806195_0002.png
Tabel 1. Skoleforskelle og elevforskelle i matematikresultater i Danmark og
OECD
Matematik
2012 DK
2012 OECD
2022 DK
2022 OECD
Total variation
79,5 procent
100 procent
81,0 procent
100 procent
Variation imellem
skoler
13,0 procent
36,8 procent
9,0 procent
31,6 procent
Variation inden for
skolerne
65,8 procent
63,4 procent
72,0 procent
68,3 procent
Anm.: Total variation er opgjort ift. den totale variation i elevresultater i OECD som helhed.
Kilde: Christensen, V. T. (red.) (2023).
PISA 2022 Hovedrapport;
Egelund, N. (red.)
PISA 2012
Danske unge i en internationale sammenligning.
I 2012 var den totale variation i matematikresultater i Danmark 79,5 pro-
cent, mens variationen imellem skoler var 13,0 procent,
jf. tabel 1.
Kun en
relativt lille del af variationen i matematikresultater var altså i Danmark
skoleforskelle (knyttet til skolekarakteristika eller til forskelle i elevsam-
mensætning mellem skoler). Forskelle mellem elever inden for de enkelte
skoler udgjorde den klart største del af variationen. I 2012 var variationen
mellem skoler i OECD-landene som helhed 36,8 procent.
I 2022 var den totale variation i Danmark 81,0 procent, mens variationen
imellem skoler var 9,0 procent. Variationen imellem skoler i Danmark er
altså ifølge PISA data faldet over tid. I OECD som helhed var variationen
mellem skoler 31,6 procent, hvilket også er et fald i forhold til 2012.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2