Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 71
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Krag (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 71:
Vil ministeren
–
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
–
bilag 50
–
redegøre for,
hvordan spredningen mellem skoler har udviklet sig over tid?
Svar:
PISA 2022 undersøger, hvordan det påvirker elevernes testresultater i ma-
tematik, hvilken skole de går på.
Variationen i elevresultater i matematik i de enkelte lande holdes op mod
variationen i OECD som helhed. Derudover opdeles variationen i landene
i den andel af variationen, der skyldes forhold mellem skoler og den andel,
der skyldes forhold inden for skolerne.
I hver PISA-runde er der hovedfokus på ét af de tre fag i undersøgelsen:
Matematik, læsning eller naturfag. For dette fag undersøges skoleforskelle.
PISA-undersøgelsen har i 2022 fokus på matematik. Sidste gang, der var
hovedfokus på matematik i PISA-undersøgelsen, var i 2012.
Både i 2012 og 2022 har det i Danmark mindre betydning for elevernes
resultater, hvilken skole eleven går på, end det har i de fleste andre lande.
Danske skoler er dermed af mere ensartet kvalitet og elevsammensætning
end skolerne i OECD i gennemsnit. Det bemærkes, at respondenterne i
PISA er 15-årige elever på både folkeskoler og frie grundskoler.
4. januar 2024
Sagsnr.: 23/26465