Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2800826_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Svar på alm. del
spørgsmål 68
I brev af 6. december 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) på vegne af udvalget, stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 68:
Vil ministeren oplyse, hvordan det sikres, at elever får den samme er-
hvervsuddannelse og samme muligheder uanset virksomhedens størrelse?
Der henvises til BUU alm. del
bilag 53.
Svar:
Det følger af erhvervsuddannelsesloven, at en erhvervsuddannelse skal
imødekomme arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige og generelle
kvalifikationer. Heraf følger, at når man tager en erhvervsuddannelse, ud-
danner man sig til en branche og ikke til én konkret virksomhed. Samtidig
er den enkelte virksomhed en helt essentiel del af den enkelte elev eller
lærlings uddannelsesforløb. Der skal være et tæt samspil mellem det eleven
eller lærlingen skal lære på erhvervsskolen og det, vedkommende skal lære
i oplæringsvirksomheden.
Det følger af bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, at erhvervsskolens
tilrettelæggelse af skoleundervisningen alene må ske ud fra fagligt og pæ-
dagogisk hensyntagen til eleven eller lærlingens læring. Skoleundervisnin-
gen skal som følge heraf være tilgængelig for alle elever uanset oplærings-
virksomhed. Skolen kan dog lave lokale tilpasninger af en uddannelse, hvis
det er er økonomisk og pædagogisk hensigtsmæssigt og under forudsæt-
ning af, at det faglige niveau og indhold i uddannelsen fastholdes. Er-
hvervsskolen skal aftale en sådan lokal tilpasning i samarbejde med det
lokale uddannelsesudvalg og konkrete oplæringsvirksomheder. Lokale ud-
dannelsesudvalg består af repræsentanter fra hhv. arbejdsgiver- og arbejds-
tagersiden fra den pågældende uddannelses jobområde - typisk vil det være
repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, der har viden om lokale behov i
virksomhederne.
Hver enkelt skole skal udarbejde en lokal undervisningsplan, som er en
beskrivelse af, hvordan og med hvilke mål, skolen afvikler undervisningen
18. december 2023
Sagsnr.: 23/26742
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om problemstillinger om lastvognsmekaniker-uddannelse
på den pågældende uddannelse, herunder om der er lavet lokale tilpasnin-
ger. Elever skal gøres bekendt med undervisningsplanen, og den skal ligge
offentligt tilgængeligt på erhvervsskolens hjemmeside. En lokal undervis-
ningsplan skal fx indeholde beskrivelse af eventuel lokal tilpasning.
Det følger af reglerne i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, at er-
hvervsskoler kan oprette hold, som helt eller delvist består af elever fra
samme oplæringsvirksomhed, så længe alle elever på holdet har lige adgang
til læringsaktiviteter. Det er dog samtidig erhvervsskolens ansvar at sikre,
at undervisningen lever op til de kompetencemål, som fremgår af den kon-
krete uddannelsesbekendtgørelse, og som alle elever på et hold eksamine-
res i, uanset hvilken oplæringsvirksomhed, de er ansat i. Fx er der 24 kom-
petencemål som en ordinær erhvervsuddannelseselev på lastvognsmeka-
nikeruddannelsen
uanset skole og oplæringssted
skal opnå.
Det er bestyrelserne på erhvervsskolerne, der har det overordnede ansvar
for at sikre uddannelser af høj faglig kvalitet, som gør det muligt for alle
elever og lærlinge at blive så dygtige som muligt, samtidig med, at institu-
tionsdriften er økonomisk bæredygtig. Styrelsen for Undervisning Kvalitet
(STUK) fører hvert år risikobaseret kvalitetstilsyn med alle udbydere af
erhvervsuddannelser med henblik på opfølgning på kvaliteten i uddannel-
serne og på institutionerne. Derudover skal en række faglige udvalg følge
op på, om uddannelserne lever op til de forventede kvalitetskrav i uddan-
nelsen. Hver af de 101 erhvervsuddannelser er styret af et fagligt udvalg,
som er sammensat af repræsentanter fra hhv. arbejdsgiver- og arbejdsta-
gersiden. De faglige udvalg har bl.a. til opgave at bestemme uddannelser-
nes varighed, kompetencemål og struktur samt godkende virksomheder
som oplæringssteder. Der henvises endvidere svar på BUU alm. del
spørgsmål 67 og 69.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2