Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2803096_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 66
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 66:
Vil ministeren
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
bilag 50
redegøre for,
om brugen af digitale værktøjer i undervisningen generelt set har været et
aktivt tilvalg i folkeskolen, eller om det har været en nødvendighed grundet
kommunernes stramme økonomi, og dermed evt. begrænset adgang til an-
dre former for undervisningsmateriale?
Svar:
Ligesom det øvrige danske samfund har folkeskolen undergået en større
digitalisering i de seneste årtier. Der har i en årrække været foretaget stats-
lige og kommunale investeringer i tilskud til blandt andet indkøb af digitale
læremidler, it-infrastruktur, udviklingsprojekter vedr. it-didaktik og læ-
ringsplatforme. Man har således fra både centralt og kommunalt hold un-
derstøttet en øget digitalisering i skolerne.
Det er kommunernes ansvar at vælge og indkøbe undervisningsmidler og
-materialer til deres folkeskoler, herunder også vælge om det skal være di-
gitale eller analoge. Valg af undervisningsmidler og
–materialer
er således
en lokal sag, idet vi i Danmark har tradition for, at, at skoler og lærere selv
tilrettelægger undervisningen og vælger de rette læremidler, så de under-
støtter elevernes læring bedst muligt. Det er der mange måder at gøre på,
hvor der både anvendes analoge og digitale læremidler. Dog mener jeg, at
der er indikationer på, at balancen er tippet og brugen af digitale læremidler
har taget overhånd.
Ifølge PISA-undersøgelsen er Danmark det land, hvor eleverne bruger
mest tid på digitale redskaber i undervisningen. Danske 15 årige elever
bruger i gennemsnit digitale redskaber i 3,8 timer om dagen til læringsak-
tiviteter i skolen, hvilket er det højeste blandt alle deltagende lande. I
20. december 2023
Sagsnr.: 23/26425
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om brugen af digitale værktøjer i undervisningen generelt set har været et aktivt tilvalg i folkeskolen, eller om det har været en nødvendighed grundet kommunernes stramme økonomi m.v.
2803096_0002.png
OECD som helhed bruger eleverne digitale redskaber i 2 timer i gennem-
snit. Jeg mener således godt, at vi kan fastslå, at digitale værktøjer og
skærme fylder meget i skolen i dag
også for meget.
Jeg vil gerne opfordre til, at man anlægger et forsigtighedsprincip, således
at digitale undervisningsmidler og skærme generelt kun indgår i undervis-
ningen og i fritidstilbuddet, når det kan begrundes pædagogisk.
Det er også en af årsagerne til, at jeg har bedt Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet komme med anbefalinger til grundskoler og fritidstilbud om
brug af skærme. Anbefalingerne vil blive udformet med respekt for den
lokale indflydelse på skolens hverdag, som jeg mener er meget værdifuld.
Jeg ser frem til at modtage anbefalingerne primo 2024.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2