Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2803102_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 65
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 65:
Vil ministeren
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
bilag 50, og med evt.
bistand fra de danske ambassader
redegøre for, om man i Irland og Est-
land har håndteret Corona-pandemien anderledes i relation til folkeskoler,
herunder f.eks. om nedlukninger har haft færre negative konsekvenser for
børns og unges trivsel og faglighed, om man har håndteret hjemmeunder-
visningen anderledes m.v., og om dette kan være en medvirkende forkla-
ring på deres positive resultat i PISA 2022?
Svar:
Irland og Estland har generelt gode resultater i PISA 2022. I Irland har
eleverne bedre resultater end i Danmark i læsning og naturfag. Irland er
fra 2018 til 2022 gået tilbage i matematik, har holdt niveauet i læsning og
er gået frem i naturfag. I Estland har eleverne bedre resultater end i Dan-
mark i matematik, læsning og naturfag. Som i Danmark er eleverne i Est-
land siden PISA 2018 gået tilbage i matematik og læsning, men har holdt
niveauet i naturfag.
PISA giver ikke svar på årsagerne til landenes resultater, herunder betyd-
ningen af håndteringen af Covid-19 pandemien i de to lande. Det vurde-
res, at det generelt er et samspil mellem mange faktorer, der ligger til grund
for, om et land klarer sig godt i PISA.
I forhold til corona-håndteringen i Irland og Estland indeholder OECD’s
faktaark om resultaterne af PISA 2022 for de to lande bl.a. et afsnit om
landenes resultater i lyset af Corona-pandemien.
1
20. december 2023
Sagsnr.: 23/26425
1
Estonia | Factsheets | OECD PISA 2022 results; Ireland | Factsheets | OECD
PISA 2022 results
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om Irland og Estland har håndteret Corona-pandemien anderledes i relation til folkeskoler, hvilket kan være en medvirkende forklaring på deres positive resultat i PISA 2022 m.v.
2803102_0002.png
OECD skriver blandt andet om Irland, at 80 procent af eleverne oplevede,
at deres skole var lukket mere end tre måneder pga. pandemien, hvilket
ligger over OECD-gennemsnittet på 51 procent. I forhold til perioden
med fjernundervisning rapporterer 39 procent af de irske elever at have
haft problemer med at forstå en skoleopgave mindst en gang om ugen, og
25 procent oplevede at have problemer med at finde en, der kunne hjælpe
med skoleopgaver. Disse tal ligger omkring OECD-gennemsnittet. Yder-
ligere detaljer om Estlands håndtering af den tidlige del af Corona-pande-
mien kan desuden findes i OECD Education Policy Outlook fra 2020
2
.
OECD skriver bl.a. om Estland, at 55 procent af eleverne oplevede, at
deres skole var lukket mere end tre måneder pga. pandemien, hvilket ligger
omkring OECD-gennemsnittet på 51 procent. I forhold til perioden med
fjernundervisning rapporterer 37 procent af de estiske elever at have haft
problemer med at forstå en skoleopgave mindst en gang om ugen, og 21
procent oplevede at have problemer med at finde en, der kunne hjælpe
med skoleopgaver. Disse tal ligger omkring OECD-gennemsnittet. Yder-
ligere detaljer om Estlands håndtering af den tidlige del af Corona-pande-
mien kan desuden findes i OECD Education Policy Outlook fra 2020
3
.
Endvidere har UNESCO opgjort skolelukninger under Covid-19 på tværs
af lande
4
. Antallet af skoleuger med fuld nedlukning af skoler i Irland, Est-
land og Danmark opgøres til 22, 15 og 8 uger. Herudover var antallet af
skoleuger med delvist lukkede skoler i de tre lande 4, 11 og 27 uger. Det
bemærkes, at i Danmark var perioden med nationale nedlukninger af sko-
ler for elever 6.-10. klasse noget længere, nemlig 19 uger (dog med udeun-
dervisning minimum 1 dag om ugen i dele af perioden).
Det kan ikke på det foreliggende vidensgrundlag konkluderes, at en ander-
ledes corona-håndtering i Irland og Estland har medvirket til disse landes
bedre resultater i PISA. Det kan konstateres, at der i begge lande, som i
Danmark, har været nedlukning af skoler i længere perioder. Herudover
vurderes, at det generelt er et samspil mellem mange faktorer, der ligger til
grund for, om et land klarer sig godt i PISA.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Ireland-country-profile-2020 (oecd.org)
Estonia-country-profile-2020 (oecd.org)
4
Dashboards on the Global Monitoring of School Closures Caused by the COVID-19
Pandemic (unesco.org)
2
3
2