Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 65
I brev af 7. december 2023 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 65:
Vil ministeren
–
i forlængelse af den tekniske gennemgang af PISA 2022
afholdt den 6. december 2023, jf. BUU alm. del
–
bilag 50, og med evt.
bistand fra de danske ambassader
–
redegøre for, om man i Irland og Est-
land har håndteret Corona-pandemien anderledes i relation til folkeskoler,
herunder f.eks. om nedlukninger har haft færre negative konsekvenser for
børns og unges trivsel og faglighed, om man har håndteret hjemmeunder-
visningen anderledes m.v., og om dette kan være en medvirkende forkla-
ring på deres positive resultat i PISA 2022?
Svar:
Irland og Estland har generelt gode resultater i PISA 2022. I Irland har
eleverne bedre resultater end i Danmark i læsning og naturfag. Irland er
fra 2018 til 2022 gået tilbage i matematik, har holdt niveauet i læsning og
er gået frem i naturfag. I Estland har eleverne bedre resultater end i Dan-
mark i matematik, læsning og naturfag. Som i Danmark er eleverne i Est-
land siden PISA 2018 gået tilbage i matematik og læsning, men har holdt
niveauet i naturfag.
PISA giver ikke svar på årsagerne til landenes resultater, herunder betyd-
ningen af håndteringen af Covid-19 pandemien i de to lande. Det vurde-
res, at det generelt er et samspil mellem mange faktorer, der ligger til grund
for, om et land klarer sig godt i PISA.
I forhold til corona-håndteringen i Irland og Estland indeholder OECD’s
faktaark om resultaterne af PISA 2022 for de to lande bl.a. et afsnit om
landenes resultater i lyset af Corona-pandemien.
1
20. december 2023
Sagsnr.: 23/26425
1
Estonia | Factsheets | OECD PISA 2022 results; Ireland | Factsheets | OECD
PISA 2022 results