Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2801950_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 63
I brev af 6. december 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 63:
Vil ministeren redegøre for kommunalbestyrelsernes muligheder for at
give øget indflydelse og medbestemmelse til henholdsvis skolebestyrel-
serne på folkeskolerne og forældrebestyrelserne de kommunale daginsti-
tutioner inden for den gældende lovgivning?
Svar:
Skolebestyrelser på folkeskoler og forældrebestyrelser ved de kommunale
dagtilbud er organer med selvstændig kompetence og er derfor ikke en del
af den kommunale enhedsforvaltning. Når kommunalbestyrelsen vil dele-
gere sine kompetencer til skolebestyrelser eller forældrebestyrelser, skal
der derfor være lovhjemmel.
Det er et krav, at den person eller det organ, der overlades kompetence til,
har de fornødne kvalifikationer og ressourcer til at løse opgaverne, ligesom
kommunalbestyrelsen må udøve kontrol og tilsyn med, hvordan opgaven
udføres.
Der er ved besvarelsen af spørgsmålet taget udgangspunkt i de beføjelser,
der er henlagt til kommunalbestyrelsen ved henholdsvis folkeskoleloven
og dagtilbudsloven. Svaret omfatter således ikke eventuelle kompetencer,
som kommunalbestyrelsen kan delegere til skole- og forældrebestyrelser
efter anden lovgivning.
Vedr. skolebestyrelser i folkeskoler
Skolebestyrelserne i folkeskolerne har efter loven de kompetencer, der
fremgår af folkeskolelovens § 44. Det gælder f.eks. fastsættelse af princip-
per for skolens virksomhed, godkendelse af skolens budget, deltagelse i
beslutningen om, hvem der tilbydes ansættelse som skoleleder, tilsyn med
skolens virksomhed og godkendelse af undervisningsmaterialer.
19. december 2023
Sagsnr.: 23/26275
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om kommunalbestyrelsernes muligheder for at give øget indflydelse og medbestemmelse til henholdsvis skolebestyrelserne på folkeskolerne og forældrebestyrelserne de kommunale daginstitutioner m.v.
Det fremgår af folkeskolelovens § 40, stk. 5, at bortset fra de beføjelser,
der følger af arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der er nævnt i
stk. 2, nr. 1-7 (om delegationsforbud hvorefter kommunalbestyrelsen fx
skal træffe beslutninger om bevillinger, skolestruktur, skoledistrikter, an-
tallet af skoledage og elevernes undervisningstimetal), samt § 25, stk. 3 (om
aldersintegrerede klasser), § 34, stk. 3 (om rullende skolestart), og § 57 d,
stk. 4 (om godkendelse af handlingsplan), kan kommunalbestyrelsen helt
eller delvis delegere sine beføjelser til skolebestyrelserne. Det fremgår end-
videre, at kommunalbestyrelsen til skolebestyrelsen kan delegere beføjel-
sen til at kræve, at den enkelte elevs forældre sørger for elevens forplejning
under ekskursioner, jf. § 50, stk. 7, 1. pkt., og at forældrene skal betale for
elevernes forplejning under lejrskoler og skolerejser, jf. § 50, stk. 7, 2. pkt.,
samt til at træffe beslutning om dækning af øvrige udgifter til ekskursioner,
lejrskoler og skolerejser, jf. § 50, stk. 8, 2. pkt.
Udgangspunktet er således, at kommunalbestyrelsen i vidt omfang har ad-
gang til at delegere sine beføjelser til skolebestyrelsen, medmindre disse
beføjelser er indeholdt i et delegationsforbud. Kommunalbestyrelsen kan
f.eks. delegere kompetencen til at godkende læseplaner, beslutte at oprette
eliteidrætsklasser på 7.-9. klassetrin eller særlige talentklasser i musik fra
børnehaveklassen til 10. klasse, udarbejde vedtægt for styrelsen af kom-
munens skolevæsen, samt træffe beslutninger vedr. skolebestyrelsens sam-
mensætning.
Det følger af folkeskolelovens § 41, stk. 2, at vedtægten for styrelsen af
kommunens skolevæsen skal indeholde en beskrivelse af eventuelle befø-
jelser, der er delegeret til skolebestyrelsen i medfør af § 40, stk. 5.
Vedr. forældrebestyrelser i kommunale daginstitutioner
Forældrebestyrelserne i dagtilbud mv. har efter loven de kompetencer, der
fremgår af dagtilbudslovens § 15. Det gælder f.eks. fastsættelse af princip-
per for daginstitutionen, deltagelse ved ansættelse af lederen og personale
i daginstitutionen og inddragelse i arbejdet med den pædagogiske læreplan.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 16, stk. 4, at kommunalbestyrelsen ikke
kan overlade opgaver til en forældrebestyrelse med at føre tilsyn og befø-
jelser, der følger af kommunalbestyrelsens bevillings- og arbejdsgiverkom-
petence.
Udgangspunktet er således, at kommunalbestyrelsen i vidt omfang har ad-
gang til at delegere sine beføjelser til forældrebestyrelserne, herunder f.eks.
rådighed over konti vedrørende daginstitutionen og dispositionsfrihed in-
den for den tildelte ramme og fastlæggelse af lukkedage for daginstitutio-
nen.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om kommunalbestyrelsernes muligheder for at give øget indflydelse og medbestemmelse til henholdsvis skolebestyrelserne på folkeskolerne og forældrebestyrelserne de kommunale daginstitutioner m.v.
Det bemærkes, at en forældrebestyrelse ikke er forpligtet til at påtage sig
kompetencer ud over den minimumskompetence, der følger af dagtilbuds-
loven.
Hvis kommunen har delegeret kompetence til forældrebestyrelsen, skal
omfanget af delegationen fremgå af styrelsesvedtægten for det kommunale
dagtilbud, jf. dagtilbudslovens § 16, stk. 1.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3