Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2800101_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 62
I brev af 4. december 2023 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 62:
Vurderer ministeren, at Lolland Kommune er forpligtet til at tilbyde spe-
cialundervisning til hovedparten, eller samtlige af kommunens elever, hvis
børnenes behov tilsiger det? Og kan kommunens økonomi i den forbin-
delse indgå som et sagligt kriterie i vurderingen af, om kommunen er for-
pligtet til at tilbyde specialundervisning til hovedparten eller samtlige af
kommunens elever, hvis børnenes behov tilsiger det?
Svar:
Ja, alle elever skal tilbydes specialundervisning, hvis de efter en pædago-
gisk-psykologisk vurdering har behov for det. Afgørelserne i forhold til de
enkelte elever skal være fagligt og sagligt begrundede og kan ikke være
begrundet i hensyn til kommunens økonomi, men økonomi kan indgå i
valget mellem to tilbud, der begge vurderes at kunne opfylde elevens be-
hov.
Det er kommunalbestyrelsen, der har det overordnede ansvar for at fast-
lægge mål og rammer for skolernes virksomhed. Det omfatter bl.a. bevil-
linger til skolevæsenet og økonomiske rammer for de enkelte skoler og
skolestrukturen, herunder specialundervisning og specialpædagogisk bi-
stand.
Beslutninger om skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver en-
kelt skoles omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og spe-
cialpædagogisk bistand m.v. træffes efter indhentet udtalelse fra skolebe-
styrelserne.
På den enkelte skole er det skolelederens ansvar at sikre, at det undervi-
sende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger un-
dervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt,
og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.
15. december 2023
Sagsnr.: 23/25973
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om ministeren vurderer, at Lolland Kommune er forpligtet til at tilbyde specialundervisning til hovedparten, eller samtlige af kommunens elever, hvis børnenes behov tilsiger det
For at kunne imødekomme elevernes forskellige behov kan skolen blandt
andet anvende holddannelse og undervisningsdifferentiering. Der kan
også anvendes tolærerordninger og undervisningsassistenter, som både
kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed. Børn, der har brug for
støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdif-
ferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller
anden faglig støtte. Hvis der er behov herfor, skal der gives personlig as-
sistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i
forbindelse med skolegangen.
Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal tilbydes
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser
og specialskoler eller som støtte i den almindelige klasse i mindst 9 ugent-
lige undervisningstimer. Specialundervisning skal fortrinsvis gives som
støtte i den almene klasse.
Henvisning til specialundervisning skal ske altid efter pædagogisk-psyko-
logisk rådgivning. Det skal ske i form af en pædagogisk-psykologisk vur-
dering af elevens undervisningsmæssige behov og udviklingsmuligheder,
der skal ses i en kontekst, og herunder i skolens pædagogiske miljø.
Ved vurderingen af om eleven skal tilbydes specialundervisning som støtte
i den almindelige klasse, skal der lægges vægt på, om eleven kan have ud-
bytte af undervisningen og kan deltage aktivt i det sociale fællesskab i den
almindelige klasse.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2