Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 58
I brev af 17. november 2023 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Nick Zimmermann (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
Spørgsmål 58
Vil ministeren redegøre for, hvordan det danske skolevæsen, som i sin tid
blev oprettet for at styrke elevernes læsefærdigheder med henblik på at øge
kendskabet til den kristne tro, underviser muslimer i den kristne tro, som
stadigvæk er en naturlig og fuldstændig integreret del af det danske sam-
fund?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser følgende generelt om under-
visningspligt samt undervisning i kristendomskundskab:
Lærerplanen for faget kristendomskundskab beskriver, hvad eleverne skal
lære i faget. Det fremgår bl.a.,
at ”Eleverne skal i faget kristendomskund-
skab tilegne sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til at forstå og
forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos
det enkelte menneske og dets forhold til andre. Eleverne skal tilegne sig
viden om kristendom i historisk og nutidig sammenhæng samt om de bi-
belske fortællinger og deres betydning for værdigrundlaget i vores kultur-
kreds. Derudover skal eleverne på de ældste klassetrin opnå viden om an-
dre religioner og livsopfattelser. Eleverne skal slutteligt kunne bruge deres
faglige kompetencer i forbindelse med personlig stillingtagen, medansvar
og handling
i et demokratisk samfund.”
Undervisning i kristendom udgør omfangsmæssigt den helt centrale del af
faget, jf. folkeskolelovens § 6, stk. 1, men det er en del af de bindende
kompetencemål for faget, at eleven efter 9. klasse ”kan
forholde sig til hoved-
tanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, hi-
storie og nutidige fremtrædelsesformer.”
18. december 2023
Sagsnr.: 23/23843