Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 52
I brev af 17. november 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 52:
Vil ministeren redegøre for, om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet
over tid, og hvis ja, hvad årsagerne hertil er?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet er ikke bekendt med en entydig defi-
nition af det faglige niveau for folkeskolelærere. Det, der kendetegner en
god lærer, vil i praksis ofte være en kombination af stærke pædagogiske og
didaktiske kompetencer, faglige og fagdidaktiske kompetencer i undervis-
ningsfagene samt kompetencer til fx relationsdannelse, klasseledelse og
motivation af eleverne.
Det faglige niveau for undervisere i folkeskolen set under ét forventes at
være påvirket af blandt andet undervisernes uddannelsesmæssige bag-
grund (fx andel med en læreruddannelse), i hvilken grad undervisningen i
folkeskolen varetages af lærere med undervisningskompetence i det pågæl-
dende fag (kompetencedækningsgraden), det faglige niveau på lærerud-
dannelsen samt løbende faglig opdatering og kompetenceudvikling og for-
mel efter- og videreuddannelse.
Fsva. den uddannelsesmæssige baggrund for undervisere i folkeskolen kan
det oplyses, at cirka hver sjette underviser (16 pct.) i folkeskolen ikke
havde en læreruddannelse i skoleåret 2019/2020. Det er flere end i skole-
året 2012/2013, hvor hver tiende underviser (10 pct.) ikke var læreruddan-
net (EVA, 2021). Det er ikke nødvendigvis et problem, hvis underviserne
har andre særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, men det kan
være en udfordring for fagligheden blandt lærerne, hvis det ikke er tilfæl-
det. Det klare udgangspunkt er således også, at man skal have en lærerud-
dannelse for at kunne varetage undervisningen i folkeskolens fag.
14. december 2023
Sagsnr.: 23/23568