Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2799377_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 52
I brev af 17. november 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 52:
Vil ministeren redegøre for, om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet
over tid, og hvis ja, hvad årsagerne hertil er?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet er ikke bekendt med en entydig defi-
nition af det faglige niveau for folkeskolelærere. Det, der kendetegner en
god lærer, vil i praksis ofte være en kombination af stærke pædagogiske og
didaktiske kompetencer, faglige og fagdidaktiske kompetencer i undervis-
ningsfagene samt kompetencer til fx relationsdannelse, klasseledelse og
motivation af eleverne.
Det faglige niveau for undervisere i folkeskolen set under ét forventes at
være påvirket af blandt andet undervisernes uddannelsesmæssige bag-
grund (fx andel med en læreruddannelse), i hvilken grad undervisningen i
folkeskolen varetages af lærere med undervisningskompetence i det pågæl-
dende fag (kompetencedækningsgraden), det faglige niveau på lærerud-
dannelsen samt løbende faglig opdatering og kompetenceudvikling og for-
mel efter- og videreuddannelse.
Fsva. den uddannelsesmæssige baggrund for undervisere i folkeskolen kan
det oplyses, at cirka hver sjette underviser (16 pct.) i folkeskolen ikke
havde en læreruddannelse i skoleåret 2019/2020. Det er flere end i skole-
året 2012/2013, hvor hver tiende underviser (10 pct.) ikke var læreruddan-
net (EVA, 2021). Det er ikke nødvendigvis et problem, hvis underviserne
har andre særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, men det kan
være en udfordring for fagligheden blandt lærerne, hvis det ikke er tilfæl-
det. Det klare udgangspunkt er således også, at man skal have en lærerud-
dannelse for at kunne varetage undervisningen i folkeskolens fag.
14. december 2023
Sagsnr.: 23/23568
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet over tid m.v.
Fsva. kompetencedækningsgraden i folkeskolen viser
BUVM’s kompeten-
cedækningstal, at 86,6 pct. af den planlagte undervisningstid i skoleåret
2022/2023 varetages af lærere med undervisningskompetence eller tilsva-
rende kompetencer i faget. Denne andel er steget fra 79,6 pct. i skoleåret
2012/2013. Udviklingen viser dermed, at undervisningen i højere grad bli-
ver varetaget af lærere med undervisningskompetence i det pågældende
fag.
Fsva. det faglige niveau på læreruddannelsen oplyser Uddannelses- og
Forskningsministeriet (UFM) følgende:
”Der
foreligger ikke en samlet analyse af udviklingen i det faglige niveau
på læreruddannelsen. UFM kan imidlertid oplyse følgende i forhold til de
lærerstuderendes indgangs- og afgangskarakterer:
Det gymnasiale karaktergennemsnit for studerende, der startede på lærer-
uddannelsen i 2021, var 6,6, hvilket var ca. 6 pct. under det samlede karak-
tergennemsnit fra de gymnasiale uddannelser i 2021
svarende til ca. 0,4
karakterpoint. Den forskel har været relativt stabil siden reformen af læ-
reruddannelsen i 2013, jf. figur 1.
I forbindelse med reformen af læreruddannelsen i 2013 var der en forbed-
ring af de lærerstuderendes gymnasiale karaktergennemsnit på ca. 0,3 ka-
rakterpoint. Det svarede til en stigning relativt til det generelle karakterni-
veau i størrelsesordenen 5 procentpoint. Dette kan bl.a. have baggrund i,
at der med reformen af læreruddannelsen fra 2013 blev indført et optagel-
seskrav på 7,0 for studerende i kvote 1 og krav om optagelsessamtale for
studerende i kvote 2.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet over tid m.v.
2799377_0003.png
Figur 1
Gymnasialt karaktergennemsnit for studerende der tilgår læreruddannelsen, 2008-
2021
Karaktergennemsnit
8
7
6
5
4
3
2
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Gymnasialt karaktergennemsnit for studerende der tilgik lærestudiet
Karaktergennemsnit for gymnasiale uddannelser
Anm.:
Kilde:
Den lyseblå linje viser udviklingen for det samlede karaktergennemsnit for gymnasiale
uddannelser for det givne år.
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus
Karaktergennemsnittet på læreruddannelsen for studerende, der afsluttede
uddannelsen i 2022, var på 8,0, jf. figur 2. Siden 2018 har karaktergennem-
snittet ligget relativt stabilt på ca. 8,0. Til sammenligning har karaktergen-
nemsnittet på tværs af alle professionsuddannelser ligget på ca. 7,6. Ni-
veauerne kan ikke direkte sammenlignes, da karaktergivningen ikke er
standardiseret på tværs af uddannelser.
Det bemærkes, at der i 2013 blev indført nye kompetencemål og prøve-
former i læreruddannelsen som konsekvens af reformen af uddannelsen.
Karaktererne før og efter 2013-reformen på læreruddannelsen er derfor
ikke direkte sammenlignelige. Da uddannelsen tager fire år, blev de første
studerende på den nye ordning færdige i 2017, og niveauet før og efter
dette kan ikke direkte sammenlignes.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet over tid m.v.
2799377_0004.png
Figur 2
Karaktergennemsnit for studerende der afsluttede læreruddannelsen, 2008-2022
Karaktergennemsnit
9
8
7
6
5
4
3
2
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Karaktergennemsnit for lærerstuderende der færdiggjorde deres
uddannelse i det givne år
Karaktergennemsnit for professionsbachelorer der færdiggjorde
deres uddannelse i det givne år
Anm.:
Kilde:
Den lyseblå linje viser udviklingen for karaktergennemsnittet på tværs af professions-
bacheloruddannelser. Niveauerne kan ikke direkte sammenlignes, da karaktergivnin-
gen ikke er standardiseret på tværs af uddannelser. Karaktererne er gennemsnit over
alle bedømmelser for studerende der afsluttede uddannelsen det givne år. Karakte-
rerne er ikke vægtet med ECTS. Reformen af læreruddannelsen i 2013 betyder at ud-
viklingen i karakterer ikke er fuldt sammenlignelige over tid.
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus
Sammenfattende er der ikke belæg for at konkludere, at det faglige ni-
veau for dimittender fra læreruddannelsen skulle være faldet over tid
opgjort på baggrund af udviklingen i indgangs- og afgangskarakterer fra
læreruddannelsen. Tværtimod har karakterniveauet ligget relativt stabilt,
siden virkningen af reformen i 2013 er slået fuldt igennem på de fuld-
førte.”
I forhold til det faglige niveau for undervisere i folkeskolen siden ca.
2013 kan det samlet set konstateres, at der er sket et fald i andelen af un-
dervisere med en læreruddannelse, men der vurderes derudover ikke på
det foreliggende grundlag at være belæg for at sige, at det faglige niveau
for folkeskolelærere skulle være faldet.
Når det er sagt, så har regeringen
som det også fremgår af regeringens
folkeskoleudspil,
Forberedt på Fremtiden II
et ønske om at styrke kompe-
tencerne blandt undervisere i folkeskolen, bl.a. ved at skabe bedre videre-
uddannelsesmuligheder for lærere og ved at styrke lærere og pædagogers
kompetencer i specialpædagogik og klasseledelse.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om folkeskolelærernes faglige niveau er faldet over tid m.v.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
5