Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2923001_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 440
I brev af 24. september 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 440:
Af artiklen ”Tusindvis af elever får glip af vigtig støtte i praktik”,
AvisenDanmark, den 5. september 2024, fremgår det, at nogle
virksomheder får helt ned mod 130 kr. i timen til at give SPS til deres
lærlinge. Vil ministeren bekræfte, at virksomheder kan få så lidt i timen til
SPS?
Svar:
Artiklen henviser til en elev, som modtager SPS som følge af ADHD, og
som er under oplæring som frisør. I artiklen beskrives det, at frisøren
(oplæringsvirksomheden) er støttegiver for eleven, mens eleven er under
oplæring.
Formålet med specialpædagogisk støtte (SPS) er at kompensere
eleven/lærlingen for de vanskeligheder, eleven oplever på grund af
funktionsnedsættelsen i den konkrete uddannelsesmæssige kontekst, fx i
oplæringsperioden.
De støtteformer, der primært bliver bevilget gennem den
specialpædagogiske støtteordning (SPS-ordningen) til elever/lærlinge
med psykiske funktionsnedsættelser, herunder ADHD, er støttetimer
enten i form af studiestøttetimer eller støttepersontimer.
Aflønningen afhænger af støtteformen og de aftaler, der er indgået i det
konkrete støtteforløb. Nedenfor beskrives reglerne ved hhv.
studiestøttetimer og støttepersontimer.
Studiestøttetimer
Studiestøttetimer kan varetages af en støttegiver fra skolen. Skolen
vurderer selv, hvem der er den rette til at varetage det konkrete
støttebehov og kan fx indgå aftale med lærepladsvirksomheden om, at
det er en person derfra, der giver eleven/lærlingen støtten i forbindelse
med oplæringsperioden.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30859
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm., om der er officielle retningslinjer for timelønstaksten for mentorstøtte til SPS-lærlinge
Side 2/2
Støttegiveren kan fx støtte en elev/lærling med ADHD i at skabe overblik,
strukturer eller planlægge opgaver på lærepladsen, støtte til en
grundigere eller tydeligere introduktion til opgaver, støtte til
igangsættelse af opgaver samt støtte i form af tydelig og kontinuerlig
opfølgning på opgaveløsningen. Der kan også være behov for samtaler i
forhold til kommunikation og omgangsformer på oplæringsstedet med
henblik på at undgå misforståelser og konflikter.
Studiestøttetimer bevilges som et tilskud til skolen og timetaksten for
tilskuddet på erhvervsuddannelser er 285 kr. pr. afholdt time. Det er et
anliggende mellem skolen og virksomheden, hvordan de afregner, hvis
virksomheden indvilger i at varetage støttetimerne, imens eleven er i lære
hos dem.
Støttepersontimer
Støttepersontimer varetages af en ekstern leverandør, som STUK har
indgået aftale med gennem udbud. Den eksterne leverandør kan
rekruttere en støttegiver til forløbet, men hvis eleven, fx med hjælp fra
skolen eller oplæringsvirksomheden, selv ønsker at pege på en
støttegiver, er dét også muligt. Det kan fx være, hvis der er en anden
lærling på lærepladsen, der kunne varetage støtten. I så fald kan
vedkommende blive ansat gennem den eksterne leverandør til opgaven.
Støttegiveren kan fx støtte en elev/lærling med ADHD i at begå sig socialt
på arbejdspladsen eller i planlægning og strukturering af hverdagen i
oplæring.
Leverandørens timetakst er fastsat gennem offentligt udbud og
indeholder – ud over løn til støttegiveren – leverandørens udgifter til
administration mv. Leverandøren fastsætter selv timetaksten til de
støttepersoner, der ansættes. Løn- og ansættelsesforhold skal ske efter
gældende overenskomstmæssige forhold m.v. for den relevante branche.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye