Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 440
I brev af 24. september 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 440:
Af artiklen ”Tusindvis af elever får glip af vigtig støtte i praktik”,
AvisenDanmark, den 5. september 2024, fremgår det, at nogle
virksomheder får helt ned mod 130 kr. i timen til at give SPS til deres
lærlinge. Vil ministeren bekræfte, at virksomheder kan få så lidt i timen til
SPS?
Svar:
Artiklen henviser til en elev, som modtager SPS som følge af ADHD, og
som er under oplæring som frisør. I artiklen beskrives det, at frisøren
(oplæringsvirksomheden) er støttegiver for eleven, mens eleven er under
oplæring.
Formålet med specialpædagogisk støtte (SPS) er at kompensere
eleven/lærlingen for de vanskeligheder, eleven oplever på grund af
funktionsnedsættelsen i den konkrete uddannelsesmæssige kontekst, fx i
oplæringsperioden.
De støtteformer, der primært bliver bevilget gennem den
specialpædagogiske støtteordning (SPS-ordningen) til elever/lærlinge
med psykiske funktionsnedsættelser, herunder ADHD, er støttetimer
enten i form af studiestøttetimer eller støttepersontimer.
Aflønningen afhænger af støtteformen og de aftaler, der er indgået i det
konkrete støtteforløb. Nedenfor beskrives reglerne ved hhv.
studiestøttetimer og støttepersontimer.
Studiestøttetimer
Studiestøttetimer kan varetages af en støttegiver fra skolen. Skolen
vurderer selv, hvem der er den rette til at varetage det konkrete
støttebehov og kan fx indgå aftale med lærepladsvirksomheden om, at
det er en person derfra, der giver eleven/lærlingen støtten i forbindelse
med oplæringsperioden.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30859