Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2923007_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 440
I brev af 24. september 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 440:
Af artiklen ”Tusindvis af elever får glip af vigtig støtte i praktik”, Avisen-
Danmark, den 5. september 2024, fremgår det, at nogle virksomheder får
helt ned mod 130 kr. i timen til at give SPS til deres lærlinge. Vil ministe-
ren bekræfte, at virksomheder kan få så lidt i timen til SPS?
Svar:
Artiklen henviser til en elev, som modtager SPS som følge af ADHD, og
som er under oplæring som frisør. I artiklen beskrives det, at frisøren (op-
læringsvirksomheden) er støttegiver for eleven, mens eleven er under op-
læring.
Formålet med specialpædagogisk støtte (SPS) er at kompensere ele-
ven/lærlingen for de vanskeligheder, eleven oplever på grund af funkti-
onsnedsættelsen i den konkrete uddannelsesmæssige kontekst, fx i oplæ-
ringsperioden.
De støtteformer, der primært bliver bevilget gennem den specialpædago-
giske støtteordning (SPS-ordningen) til elever/lærlinge med psykiske
funktionsnedsættelser, herunder ADHD, er støttetimer enten i form af
studiestøttetimer eller støttepersontimer.
Aflønningen afhænger af støtteformen og de aftaler, der er indgået i det
konkrete støtteforløb. Nedenfor beskrives reglerne ved hhv. studiestøtte-
timer og støttepersontimer.
Studiestøttetimer
Studiestøttetimer kan varetages af en støttegiver fra skolen. Skolen vur-
derer selv, hvem der er den rette til at varetage det konkrete støttebehov
og kan fx indgå aftale med lærepladsvirksomheden om, at det er en per-
son derfra, der giver eleven/lærlingen støtten i forbindelse med oplæ-
ringsperioden.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30859
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm., om virksomheder kan få så lidt i timen til SPS, jf. Tusindvis af elever får glip af vigtig støtte i praktik, AvisenDanmark, den 5. september 2024
Støttegiveren kan fx støtte en elev/lærling med ADHD i at skabe overblik,
strukturer eller planlægge opgaver på lærepladsen, støtte til en grundi-
gere eller tydeligere introduktion til opgaver, støtte til igangsættelse af
opgaver samt støtte i form af tydelig og kontinuerlig opfølgning på op-
gaveløsningen. Der kan også være behov for samtaler i forhold til kom-
munikation og omgangsformer på oplæringsstedet med henblik på at
undgå misforståelser og konflikter.
Studiestøttetimer bevilges som et tilskud til skolen og timetaksten for til-
skuddet på erhvervsuddannelser er 285 kr. pr. afholdt time. Det er et an-
liggende mellem skolen og virksomheden, hvordan de afregner, hvis virk-
somheden indvilger i at varetage støttetimerne, imens eleven er i lære
hos dem.
Støttepersontimer
Støttepersontimer varetages af en ekstern leverandør, som STUK har ind-
gået aftale med gennem udbud. Den eksterne leverandør kan rekruttere
en støttegiver til forløbet, men hvis eleven, fx med hjælp fra skolen eller
oplæringsvirksomheden, selv ønsker at pege på en støttegiver, er dét
også muligt. Det kan fx være, hvis der er en anden lærling på læreplad-
sen, der kunne varetage støtten. I så fald kan vedkommende blive ansat
gennem den eksterne leverandør til opgaven.
Støttegiveren kan fx støtte en elev/lærling med ADHD i at begå sig socialt
på arbejdspladsen eller i planlægning og strukturering af hverdagen i op-
læring.
Leverandørens timetakst er fastsat gennem offentligt udbud og indehol-
der
ud over løn til støttegiveren
leverandørens udgifter til administra-
tion mv. Leverandøren fastsætter selv timetaksten til de støttepersoner,
der ansættes. Løn- og ansættelsesforhold skal ske efter gældende over-
enskomstmæssige forhold m.v. for den relevante branche.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye