Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 440
I brev af 24. september 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 440:
Af artiklen ”Tusindvis af elever får glip af vigtig støtte i praktik”, Avisen-
Danmark, den 5. september 2024, fremgår det, at nogle virksomheder får
helt ned mod 130 kr. i timen til at give SPS til deres lærlinge. Vil ministe-
ren bekræfte, at virksomheder kan få så lidt i timen til SPS?
Svar:
Artiklen henviser til en elev, som modtager SPS som følge af ADHD, og
som er under oplæring som frisør. I artiklen beskrives det, at frisøren (op-
læringsvirksomheden) er støttegiver for eleven, mens eleven er under op-
læring.
Formålet med specialpædagogisk støtte (SPS) er at kompensere ele-
ven/lærlingen for de vanskeligheder, eleven oplever på grund af funkti-
onsnedsættelsen i den konkrete uddannelsesmæssige kontekst, fx i oplæ-
ringsperioden.
De støtteformer, der primært bliver bevilget gennem den specialpædago-
giske støtteordning (SPS-ordningen) til elever/lærlinge med psykiske
funktionsnedsættelser, herunder ADHD, er støttetimer enten i form af
studiestøttetimer eller støttepersontimer.
Aflønningen afhænger af støtteformen og de aftaler, der er indgået i det
konkrete støtteforløb. Nedenfor beskrives reglerne ved hhv. studiestøtte-
timer og støttepersontimer.
Studiestøttetimer
Studiestøttetimer kan varetages af en støttegiver fra skolen. Skolen vur-
derer selv, hvem der er den rette til at varetage det konkrete støttebehov
og kan fx indgå aftale med lærepladsvirksomheden om, at det er en per-
son derfra, der giver eleven/lærlingen støtten i forbindelse med oplæ-
ringsperioden.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30859