Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 439
I brev af 24. september 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 439:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeriet har for at støtte
virksomheder, der ansætter elever med SPS-behov som lærlinge, samt
hvordan ministeriet arbejder med at gøre virksomhederne opmærk-
somme på disse initiativer?
Svar:
Det er erhvervsskolernes ansvar at sikre, at de elever, der har behov for
SPS, får tilbudt relevant støtte, der kompenserer for deres funktionsned-
sættelser i løbet af hele deres uddannelse, dvs. både i skole- og oplæ-
ringsperioder.
Det er således skolens opgave at støtte oplæringsvirksomheden i, hvor-
dan de bedst tager hånd om deres lærlinge med SPS-behov, herunder
indgå aftale med oplæringsvirksomheden, hvis der er ønske om, at oplæ-
ringsvirksomheden skal varetage dele eller al støtte af lærlingen i oplæ-
ringsperioden.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har i flere år haft fokus på at
indsamle viden om, hvordan skolerne arbejder med SPS i oplæringsperio-
den og udbrede kendskabet til støttemulighederne. Det er blandt andet
sket ved gennemførelsen af systematiske forsøg med skolers tilrettelæg-
gelse af SPS i oplæring samt deltagelse med oplæg på konferencer og
netværksmøder for oplæringsvejledere, herunder formidling af nyeste vi-
den.
EVA offentliggjorde den 22. april 2024 et inspirationskatalog til bedre SPS
til elever i oplæring. I kataloget giver EVA et overblik over, hvordan fire
udvalgte skoler samarbejder med virksomheder om at understøtte, at
SPS-modtagere med psykiske funktionsnedsættelser, fx ADHD, får den
støtte, de har behov for, mens de er i oplæring. Kataloget giver nogle
konkrete greb målrettet skoler, som kan bidrage til at styrke deres ar-
bejde med SPS i oplæringsperioder.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30859