2023-24
S 1187 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sofie Lippert (SF) har den 27. august 2024 stillet
spørgsmål nr. S 1187, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1187:
Hvad er den faglige begrundelse for at indføre et knæk i taxameteret for
gymnasiale uddannelser ved 700 elever, og hvordan forventer ministeren,
at dette vil påvirke institutionernes økonomiske bæredygtighed og ud-
dannelseskvalitet i praksis?
Svar:
Tiltaget om et knæk i undervisningstaxametrene til de gymnasiale fuld-
tidsuddannelser ved 700 årselever tager blandt andet udgangspunkt i en
omkostningsanalyse af gymnasier,
erhvervsskoler og VUC’er
fra 2019,
som Struensee og Co. gennemførte i samarbejde med Børne- og Under-
visningsministeriet og Finansministeriet som led i det daværende eftersyn
af taxameter- og tilskudssystemet.
1
Analysen fra Struensee og Co. viste, at der generelt er en tendens til fal-
dende marginalomkostninger på ungdomsuddannelsesområdet. Således
falder løn- og øvrige driftsomkostningerne per årselev med antallet af
årselever. Analysen pegede på, at de faldende marginalomkostninger for
lærerløn, som udgør størstedelen af lønomkostningerne, særligt er drevet
af holdstørrelse og lærernes andel
af undervisningstid (”konfrontations-
tid”).
På de større skoler giver flere elever bedre forudsætninger for at op-
rette større hold og udnytte lærernes arbejdstid til undervisning, hvilket
er med til at nedbringe lærerlønomkostningerne per årselev.
Observationerne fra analysen indebærer, at stordriftsfordele alt andet lige
medfører bedre økonomiske vilkår for større institutioner relativt til min-
dre uddannelsesinstitutioner.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. september 2024
Sagsnr.: 24/27871
1
”Hovedrapport: Omkostningsanalyse af ungdomsuddannelsesområdet,” december 2019,
Struense og Co. Link:
Hovedrapport: Omkostningsanalyse af ungdomsuddannelsesområ-
det 2019 | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)