Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 420
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 420
I brev af 12. september 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Dennis Flydtkjær (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 420:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at op-
gøre antallet af årselever i forhold til den foreslåede knæktakst på afde-
lings- og ikke institutionsniveau, som det foreslås i henvendelsen af 9.
september 2024 fra Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, Erhvervsskoler-
nes ElevOrganisation og Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
jf. BUU alm. del
–
bilag 249?
Svar:
Regeringen foreslår med finanslovforslaget for 2025 at indføre et knæk i
undervisningstaxametrene til de gymnasiale fuldtidsuddannelser ved 700
årselever, således at taksten for aktivitet over 700 årselever reduceres
med 10 procent. Antallet af årselever opgøres i forbindelse med knækta-
xameteret pr. uddannelse pr. institution og derfor ikke på afdelingsniveau.
Udformningen af knæktaxameteret afspejler en samlet politisk priorite-
ring fra regeringen, hvor der tages højde for flere forhold, herunder
blandt andet behovet for at finansiere tiltagene i den udgiftsneutrale ta-
xametermodel og ønsket om, at særligt store institutioner skal bære et
ansvar for finansieringen. Et knæktaxameter på afdelingsniveau vil som
udgangspunkt resultere i en anden omfordeling og kræve ny finansiering
i den udgiftsneutrale model.
Der er ikke foretaget beregning af de økonomiske konsekvenser af et
knæktaxameter på afdelingsniveau, da dette blandt andet kræver forud-
gående systematisering og formalisering af ministeriets datagrundlag
vedrørende afdelingsniveauet. Der opgøres i dag i visse sammenhænge
aktivitetsdata på afdelingsniveau i ministeriet. Datagrundlaget i ministe-
riet vedrørende afdelingsniveauet er dog på nuværende tidspunkt af en
sådan karakter, at et knæktaxameter opgjort på afdelinger tilskudsteknisk
ikke er muligt uden systemmæssig videreudvikling og formalisering af
praksis.
Børne- og Undervisningsministeriet
25. september 2024
Sagsnr.: 24/29571