Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2923030_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 420
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 420
I brev af 12. september 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Dennis Flydtkjær (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 420:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at op-
gøre antallet af årselever i forhold til den foreslåede knæktakst på afde-
lings- og ikke institutionsniveau, som det foreslås i henvendelsen af 9.
september 2024 fra Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, Erhvervsskoler-
nes ElevOrganisation og Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
jf. BUU alm. del
bilag 249?
Svar:
Regeringen foreslår med finanslovforslaget for 2025 at indføre et knæk i
undervisningstaxametrene til de gymnasiale fuldtidsuddannelser ved 700
årselever, således at taksten for aktivitet over 700 årselever reduceres
med 10 procent. Antallet af årselever opgøres i forbindelse med knækta-
xameteret pr. uddannelse pr. institution og derfor ikke på afdelingsniveau.
Udformningen af knæktaxameteret afspejler en samlet politisk priorite-
ring fra regeringen, hvor der tages højde for flere forhold, herunder
blandt andet behovet for at finansiere tiltagene i den udgiftsneutrale ta-
xametermodel og ønsket om, at særligt store institutioner skal bære et
ansvar for finansieringen. Et knæktaxameter på afdelingsniveau vil som
udgangspunkt resultere i en anden omfordeling og kræve ny finansiering
i den udgiftsneutrale model.
Der er ikke foretaget beregning af de økonomiske konsekvenser af et
knæktaxameter på afdelingsniveau, da dette blandt andet kræver forud-
gående systematisering og formalisering af ministeriets datagrundlag
vedrørende afdelingsniveauet. Der opgøres i dag i visse sammenhænge
aktivitetsdata på afdelingsniveau i ministeriet. Datagrundlaget i ministe-
riet vedrørende afdelingsniveauet er dog på nuværende tidspunkt af en
sådan karakter, at et knæktaxameter opgjort på afdelinger tilskudsteknisk
ikke er muligt uden systemmæssig videreudvikling og formalisering af
praksis.
Børne- og Undervisningsministeriet
25. september 2024
Sagsnr.: 24/29571
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om, hvorfor de faglige bevæggrunde for, at knækket i undervisningstaxametrene på de gymnasiale uddannelser er opgjort på antallet af årselever på institutions- og ikke afdelingsniveau
Der henvises i øvrigt til BUU alm. del
spm. 369 (2023-2024) for en ud-
dybning vedrørende ministeriets anvendelse af institutionsniveauet i for-
bindelse med tiltaget om knæktaxameteret.
Den nævnte henvendelse fra Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, Er-
hvervsskolernes ElevOrganisation og Landssammenslutningen af Han-
delsskoleelever fra d. 9. september argumenterer bl.a. for, at et knæktaxa-
meter opgjort på afdelingsniveau, modsat institutionsniveauet, kun vil
ramme og have økonomiske konsekvenser for de afdelinger, der har over
700 årselever.
For så vidt angår hvorledes institutioner med flere afdelinger præcis ram-
mes af et knæktaxameter på institutionsniveau, er det væsentligt at huske
på, at de statslige bevillinger til ungdomsuddannelsesinstitutionerne på
Børne- og Undervisningsministeriets område ydes som bloktilskud. Dette
betyder blandt andet, at institutionerne som udgangspunkt selv dispone-
rer over deres samlede tilskud, herunder afgør, hvordan et eventuelt til-
skudsfald som følge af knæktaksten potentielt rammer enkelte afdelinger.
Det bemærkes i øvrigt, at afdelingsniveauet i forbindelse med et knækta-
xameter primært ville være relevant for hhx og erhvervsuddannelser, da
de fleste almene gymnasier kun har én lokation. Taxametermodellen skal
generelt ses i sin helhed, og hvert tiltag kan således ikke betragtes isole-
ret, ligesom omlægningen i høj grad lægger op til tiltag, der fungerer på
tværs af ungdomsuddannelsesområdet på baggrund af objektive kriterier
og med fokus på blandt andet økonomiske ubalancer og ulige betingel-
ser og rammevilkår.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye