Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 437
I brev af 23. september har Sofie Lippert (SF) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Alm. del
–
spørgsmål 437:
Vil ministeren redegøre for de faglige bevæggrunde for, at knækket i un-
dervisningstaxametrene på de gymnasiale uddannelser er opgjort på an-
tallet af årselever på institutions og ikke afdelingsniveau, og vil ministeren
henvise til belæg for, at stordriftsfordele også findes på institutioner med
flere små afdelinger af erhvervsgymnasier i forskellige byer?
Svar:
Regeringen foreslår med finanslovforslaget for 2025 at indføre et knæk i
undervisningstaxametrene til de gymnasiale fuldtidsuddannelser ved 700
årselever, således at taksten for aktivitet over 700 årselever reduceres
med 10 procent.
Antallet af årselever opgøres i forbindelse med knæktaxameteret pr. ud-
dannelse pr. institution og altså ikke på afdelingsniveau, som spørgsmålet
også nævner. Der henvises indledningsvist til BUU alm. del
–
spm. 369 og
420 (2023-2024) for en uddybning vedrørende ministeriets anvendelse af
institutionsniveauet, modsat afdelingsniveauet, i forbindelse med tiltaget
om knæktaxameteret.
Ministeriet har i forbindelse med udformningen af tiltaget fundet faglig
og empirisk inspiration i en omkostningsanalyse fra Struensee og Co. fra
2019. Analysen viser overordnet, at der generelt er en tendens til faldende
marginalomkostninger på tværs af ungdomsuddannelsesområdet, såle-
des at blandt andet løn- og øvrige driftsomkostninger pr. årselev falder
med antallet af årselever.
I undersøgelsen er afdelingsniveauet eller de specifikke geografiske loka-
tioner for uddannelserne ikke det primære analyseniveau, og analysen
aggregerer som udgangspunkt datakilder til hovedinstitutionsniveauet og
grupperer dertil data i en række arketyper under delsektorer.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30764