Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 426
I brev af 13. september 2024 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 426:
Vil ministeren redegøre for Børne- og Undervisningsministeriets kendskab
til fejl og brugerproblemer med de it-hjælpemidler, som STUK stiller til rå-
dighed for ordblinde elever og studerende?
Svar:
Specialpædagogisk støtte (SPS) er en individuel kompensation, som har til
formål at sikre, at elever og studerende med funktionsnedsættelse har mu-
ligheder for at deltage og gennemføre deres uddannelse på lige fod med
andre.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har siden den 1. januar 2023
bevilget det læse- skrivestøttende program IntoWords til elever og stude-
rende med ordblindhed, som leveres af leverandøren Vitec MV. STUK har
indgået kontrakt med leverandøren efter offentligt udbud, hvor STUK har
specificeret, hvilke krav leverandøren skal leve op til, for at elever og stu-
derende med ordblindhed kompenseres, således at de kan deltage i ud-
dannelse på lige fod med andre. Leverandøren Vitec MV har afgivet det
økonomisk mest fordelagtige tilbud.
STUK har særligt i den første fase efter overgangen til IntoWords modtaget
en række henvendelser vedrørende udfordringer med IntoWords og øn-
sker til funktionaliteter m.v. I forlængelse af henvendelserne har STUK lø-
bende fulgt op over for leverandøren og haft en dialog med en række af
sektorens aktører.
STUK har løbende forelagt Vitec MV konkrete problemstillinger med hen-
blik på at blive holdt orienteret om deres planlagte reaktioner herpå. Vitec
MV har på den baggrund løbende implementeret fejlrettelser og gennem-
ført opdateringer af programmet. Vitec MV har inddraget repræsentanter
fra sektoren gennem møder i et særligt forum om ønsker til forbedringer.
STUK har noteret sig de initiativer, som Vitec MV indtil videre har iværksat
for at adressere de påpegede udfordringer og ønsker til programmet. STUK
vil følge de videre tiltag for at optimere IntoWords.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. oktober 2024
Sagsnr.: 24/29811