Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2918283_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 423
I brev af 13. september har Helena Artmann Andresen (LA) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 423:
Vil ministeren redegøre for, hvordan stordriftsfordele kommer til udtryk
for uddannelsesinstitutioner, der er fordelt på flere adresser, hvor hver
enkelt skole har relativt få elever? Og vil ministeren redegøre for, hvordan
knæktaxameteret kan påvirke institutioner, der f.eks. driver fire uddannel-
sestilbud med 200-300 elever på hver lokation, men samlet set har mere
end 700 elever og derfor rammes af besparelserne, selvom de ikke opnår
stordriftsfordele på de enkelte adresser?
Svar:
Regeringen foreslår med finanslovforslaget for 2025 at indføre et knæk i
undervisningstaxametrene til de gymnasiale fuldtidsuddannelser ved 700
årselever, således at taksten for aktivitet over 700 årselever reduceres
med 10 procent. Antallet af årselever opgøres i forbindelse med knækta-
xameteret pr. uddannelse pr. institution og derfor ikke på afdelingsniveau.
Der henvises til BUU alm. del
spm. 369 og 420 (2023-2024) for en ud-
dybning vedrørende ministeriets anvendelse af institutionsniveauet, mod-
sat afdelingsniveauet, i forbindelse med tiltaget om knæktaxameteret.
Ministeriet har i forbindelse med udformningen af tiltaget fundet faglig
inspiration i en omkostningsanalyse fra Struensee og Co. fra 2019. I un-
dersøgelsen er afdelingsniveauet eller de specifikke geografiske lokatio-
ner for uddannelserne ikke det primære analyseniveau. Analysen aggre-
gerer som udgangspunkt datakilder til hovedinstitutionsniveauet og
grupperer dertil data i en række arketyper under delsektorer.
Analysen viser overordnet, at der generelt er en tendens til faldende mar-
ginalomkostninger på tværs af ungdomsuddannelsesområdet, således at
blandt andet løn- og øvrige driftsomkostninger pr. årselev falder med an-
tallet af årselever.
Børne- og Undervisningsministeriet
9. oktober 2024
Sagsnr.: 24/29743
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om, hvordan stordriftsfordele kommer til udtryk for uddannelsesinstitutioner, der er fordelt på flere adresser, hvor hver enkelt skole har relativt få elever
Stordriftsfordele kommer i følge analysen til udtryk på flere måder. Analy-
sen peger med udgangspunkt i stx blandt andet på, at institutionernes ar-
bejde med at optimere andelen af undervisningstid og holdstørrelse er
forbundet med faldende lønomkostninger til undervisning pr. årselev, og
at større institutioner generelt har bedre forudsætninger for dette.
Mere specifikt indikerer analysen, at institutioner, der har en større andel
undervisningstid, og aktivt arbejder med styring og optimering af under-
visningstiden, hvilket i relativt højere grad gælder for større institutioner,
også har lavere lønomkostninger til undervisning per årselev.
Dertil indikerer analysen, at større hold reducerer lønomkostningerne til
undervisning per årselever, og at større institutioner generelt har højere
gennemsnitlige holdstørrelser og bedre forudsætninger for at tilpasse og
optimere holdstørrelse.
Det bemærkes, at spørgsmålet om, hvordan stordriftsfordele kommer til
udtryk for uddannelsesinstitutioner, der er fordelt på flere lokationer, pri-
mært vil være relevant for hhx og erhvervsuddannelser, da de fleste al-
mene gymnasier kun har én lokation.
For så vidt angår hvorledes institutioner med flere afdelinger og lokatio-
ner præcis rammes af et knæktaxameter på institutionsniveau, er det væ-
sentligt at huske på, at de statslige bevillinger til ungdomsuddannelsesin-
stitutionerne på Børne- og Undervisningsministeriets område ydes som
bloktilskud. Dette betyder blandt andet, at institutionerne som udgangs-
punkt selv disponerer over deres samlede tilskud, herunder afgør, hvor-
dan et eventuelt tilskudsfald som følge af knæktaksten potentielt rammer
enkelte afdelinger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye