Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2917018_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 409
I brev af 10. september 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 409:
Vil ministeren kommenterer artiklen ”Nyrehug til
børn med autisme: 'Ski-
dehamrende god' specialskole står til lukning trods regeringens løfter om
bedre velfærd”, dr.dk., den 9. september 2024, og redegøre for, hvordan
regeringen nu og her vil rette om på denne udfordring, så børnene ikke
bliver ramt ved, at deres tilbud lukker? https://www.dr.dk/nyheder/ind-
land/nyrehug-til-boern-med-autisme-skidehamrende-god-specialskole-
staar-til-lukning-trods
Svar:
Driften af folkeskolen, inklusive specialklasser og specialskoler, er et kom-
munalt ansvar, og det er op til den enkelte kommune at prioritere anven-
delsen af ressourcer til undervisningsområdet.
Med
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024 har regeringen
lagt op til en frisættelse af folkeskolen, bl.a. ved at afskaffe den understøt-
tende undervisning, så ressourcerne fremover kan anvendes til indsatser,
der styrker kvaliteten i undervisningen i fagene, herunder tovoksenordnin-
ger, holddannelse, co-teaching mv. Herved gives kommunerne forbedrede
rammevilkår for at kunne prioritere indsatser efter lokale forhold.
Med folkeskolens kvalitetsprogram prioriteres der også en styrkelse af spe-
cialpædagogiske kompetencer i folkeskolen. Der er bl.a. afsat 155 mio. kr.
årligt og fuldt indfaset til, at kommunerne kan opkvalificere lærere og pæ-
dagoger, bl.a. via den psykologfaglige overbygningsuddannelse og gen-
nem ansættelse af flere medarbejdere i PPR, som kan bidrage til et prak-
sisnært kompetenceløft af det pædagogiske personales specialpædagogi-
ske kompetencer.
Børne- og Undervisningsministeriet
7. oktober 2024
Sagsnr.: 24/29231
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye