Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2907718_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 407
I brev af 9. september 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 407:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor den undtagelsesregel der var indført i
optagelsesbekendtgørelsen, er blevet slettet og udtaget i 2022/2023? Og
kan ministeren bekræfte, at netop denne blev indført i 2017 i forbindelse
med, at ombudsmanden tog sagen op om samme problematik som om-
handlede Faxe Kommune og Stevns Kommune, og som der nu bliver
spurgt til i BUU alm. del - svar på spm. 345 angående Dragør Kommune?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at den regel, der spørges til, er den så-
kaldte ”Lex Stevns”,
der blev indført med bekendtgørelse nr. 1773 af 19.
december 2017 om en vis adgang til fordeling ud fra lokale forhold af
elever til almene gymnasiale uddannelser.
”Lex Stevns” blev indført i forlængelse af elevfordelingen
i 2017. På davæ-
rende tidspunkt var transportafstand det primære fordelingskriterium på
de almengymnasiale uddannelser, hvis der var flere ansøgere end plad-
ser/kapacitet på et gymnasium. Transportafstandskriteriet kunne dog
blandt andet fraviges i tilfælde, hvor en ansøger ikke på anden måde
kunne få plads på en institution inden for rimelig transporttid fra bopæl-
den
normalt 60 minutter.
Ved fordelingen i 2017 var der ekstraordinær stor søgning til Køge Gym-
nasium, og gymnasiet havde ikke kapacitet til at optage alle 1. prioritets-
ansøgere. Det betød, at ansøgere, der ikke boede tæt nok på Køge Gym-
nasium til at få plads på institutionen på baggrund af det primære trans-
portafstandskriterium, og som samtidig kunne nå en anden institution in-
den for 60 minutter, fx Solrød Gymnasium, ikke kunne få plads på Køge
Gymnasium, uanset om Køge Gymnasium var den institution, som den
enkelte ansøger havde kortest transporttid til.
I forlængelse af elevfordelingen i 2017 sendte Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet ovennævnte bekendtgørelse i høring. I det på høringsportalen
Børne- og Undervisningsministeriet
19. september 2024
Sagsnr.: 24/29114
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om, hvorfor den undtagelsesregel der var indført i optagelsesbekendtgørelsen, er blevet slettet og udtaget i 2022/2023
2907718_0002.png
offentliggjorte høringsbrev af 13. oktober 2017
1
anførte styrelsen blandt
andet, at de daværende elevfordelingsregler gav anledning til den udfor-
dring, at ansøgere, der hverken boede tæt nok på eller tilstrækkeligt langt
væk fra den institution, som de ønskede som deres 1. prioritet, risikerede
ikke at få plads, hvis de søger ind på meget søgte gymnasier.
Formålet med bekendtgørelsesudkastet var i forlængelse heraf at give
mulighed for, at fordelingsudvalgene i helt særlige tilfælde begrundet i
lokale forhold kunne tillade, at en institution optog et mindre antal ansø-
gere i stedet for andre ansøgere, der ellers skulle optages på institutio-
nen.
Den 1. juli 2022 trådte en helt ny kapacitetsfastsættelses- og elevforde-
lingsmodel i kraft, herunder med indførelse af en central it-understøttet
fordelingsmekanisme baseret på transporttid frem for transportafstand. I
den forbindelse valgte man ikke at videreføre en
regel svarende til ”Lex
Stevns”. Den nye model vægter ansøgernes prioriteter højt og samtidig
sikres det, at en ansøger ikke kan fordeles til en institution, hvor ansøge-
ren får mere end 45 minutters transporttid, med mindre ansøgeren selv
har ønsket det, eller der ikke findes en institution inden for 45 minutters
transporttid.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” vil rege-
ringen præsentere en ny model, der modvirker en skæv elevsammensæt-
ning især i de større byer. I den forbindelse vil regeringen se på behovet
for en regulering, der kan tage højde for særlige lokale forhold, som kan
være af betydning for elevfordelingen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
1
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk)