Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2928335_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 404
I brev af 6. september 2024 har udvalget efter ønske fra Carl Andersen
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 404:
Vil ministeren oplyse, hvad det koster at udvide ordningen med søsken-
detilskud, så forældre fortsat skal betale fuld takst for den dyreste plads
og halv takst for den næstdyreste plads, men fremover skal betale kvart
takst for de øvrige pladser i dagtilbud og SFO fra tredje barn og opefter,
og vil ministeren oplyse antallet af berørte familier? Svaret bedes oplyst
umiddelbart samt efter tilbageløb og adfærd. Hvis muligt ønskes også en
tabel over de økonomiske konsekvenser inkl. antallet af berørte familier
på kommunebasis.
Svar:
Det følger af dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen skal give et sø-
skendetilskud til forældre med mere end et barn i dagtilbud, fritidshjem,
SFO (skolefritidsordning) eller privat pasning med tilskud. Der er ikke i
lovgivningen et tilsvarende krav om søskendetilskud til forældre til børn
indmeldt i SFO i tilknytning til en fri grundskole.
Hvis forældre opfylder betingelserne for at få et søskendetilskud, udgør
søskendetilskuddet i dagtilbud, fritidshjem og SFO halvdelen af forældre-
betalingen for den/de billigste plads. Ved privat pasning fastsættes sø-
skendetilskuddet til et beløb, der svarer til mindst 85 pct. af søskendetil-
skuddet til en plads beregnet af de budgetterede bruttodriftsudgifter for
det billigste alderssvarende dagtilbud. Den/de billigste plads findes ved at
sammenligne nettodriftsudgiften mellem de tilbud, som forældrene beta-
ler for. Der ydes ikke søskendetilskud til den dyreste plads.
Der spørges til, hvad de økonomiske konsekvenser ville være, hvis reg-
lerne for søskendetilskud ændres således, at forældre med mindst tre
børn i dagtilbud eller SFO fortsat ikke modtager søskendetilskud til den
dyreste plads samt modtager 50 pct. søskendetilskud til den næstdyreste
plads, men modtager 75 pct. søskendetilskud til øvrige pladser.
Af tabel 1 fremgår den umiddelbare merudgift, merudgift efter tilbageløb
(i form flere indtægter fra moms og afgifter når familierne får flere midler
til øvrigt forbrug) og adfærd (som følge af skatteindtægter fra afledte
Børne- og Undervisningsministeriet
31. oktober 2024
Sagsnr.: 24/30934
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om, hvad det koster at udvide ordningen med søskendetilskud, så forældre fortsat skal betale fuld takst for den dyreste plads og halv takst for den næstdyreste plads, men fremover skal betale kvart takst for de øvrige pladser i dagtilbud og SFO fra tredje barn
2928335_0002.png
virkninger på forældrenes arbejdsudbud) samt berørte familier opgjort på
landsplan og på kommuneniveau. Det bemærkes, at opgørelsen alene
omfatter udgifter til børn, som er indskrevet i den kommunale dagpleje, i
kommunale og selvejende daginstitutioner samt i SFO’er, oprettet efter
folkeskoleloven. En ændring i søskendetilskud kan også medføre merud-
gifter for børn indskrevet i fritidshjem, privat dagpleje, udliciteret dagin-
stitution, privatinstitution eller privat pasning. Disse pasningstilbud indgår
ikke i beregningerne, da der ikke vurderes at foreligge et tilstrækkeligt
datagrundlag til at inkludere disse. De ikke indregnede merudgifter fra
disse pasningstilbud vurderes dog at være relativt beskedne.
Det bemærkes endvidere, at der i opgørelsen ikke er indregnet eventuelle
ændringer i benyttelsen af dagtilbud og SFO’er, idet der ikke vurderes at
være et tilstrækkeligt grundlag for at skønne over dette.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af at forhøje søskendetilskudet til 75 pct.
fra tredje barn og opefter
Umiddelbar mer-
udgift
Merudgift efter
tilbageløb
Merudgift efter tilba-
geløb og adfærd
Antal berørte
familier
Side 2/5
1.000 kr. (2024-niveau)
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
64.819
234
512
261
499
250
197
441
519
232
469
1.852
54
817
205
391
489
1.293
391
571
888
228
1.248
49.911
180
394
201
384
193
152
340
399
178
361
1.426
42
629
158
301
376
996
301
439
683
175
961
49.221
178
389
198
379
190
150
336
395
176
354
1.411
41
618
155
295
371
984
295
434
674
172
946
14.930
45
80
65
95
55
55
120
80
35
125
400
10
190
65
155
140
310
95
95
235
70
200
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om, hvad det koster at udvide ordningen med søskendetilskud, så forældre fortsat skal betale fuld takst for den dyreste plads og halv takst for den næstdyreste plads, men fremover skal betale kvart takst for de øvrige pladser i dagtilbud og SFO fra tredje barn
2928335_0003.png
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
956
146
739
208
234
493
325
624
560
549
1.049
636
237
783
1.308
930
789
607
432
911
293
372
362
170
919
3.280
768
93
614
75
177
1.548
32
476
521
133
241
229
736
113
569
160
180
380
250
481
431
423
808
489
182
603
1.007
716
607
468
333
701
226
286
279
131
707
2.526
592
71
473
58
136
1.192
25
366
401
102
185
177
729
110
563
157
174
374
247
473
425
417
793
481
178
596
997
703
600
462
329
694
223
281
274
129
694
2.484
583
70
467
56
135
1.178
24
362
397
101
183
175
290
80
110
75
110
100
50
130
135
140
305
155
110
165
245
255
160
95
85
140
45
100
125
40
270
750
210
20
130
35
55
355
5
75
70
35
55
80
Side 3/5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om, hvad det koster at udvide ordningen med søskendetilskud, så forældre fortsat skal betale fuld takst for den dyreste plads og halv takst for den næstdyreste plads, men fremover skal betale kvart takst for de øvrige pladser i dagtilbud og SFO fra tredje barn
2928335_0004.png
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
211
858
206
1.561
211
654
430
590
421
976
1.490
465
17
2.460
2.068
596
474
489
209
171
428
290
366
393
384
232
490
186
781
664
1.963
284
1.672
167
0
528
3.306
3.272
162
661
159
1.202
162
503
331
454
324
751
1.148
358
13
1.894
1.592
459
365
377
161
132
329
223
282
303
296
178
378
143
601
511
1.512
219
1.288
129
0
406
2.546
2.520
161
654
156
1.183
160
494
325
446
319
741
1.134
353
13
1.873
1.572
454
357
373
158
129
326
220
278
298
290
175
374
141
594
506
1.496
214
1.273
126
0
401
2.518
2.471
40
130
70
350
55
165
145
210
95
175
240
115
10
510
465
95
150
80
65
50
50
75
85
125
105
80
100
45
170
115
425
85
325
70
10
120
650
965
Side 4/5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om, hvad det koster at udvide ordningen med søskendetilskud, så forældre fortsat skal betale fuld takst for den dyreste plads og halv takst for den næstdyreste plads, men fremover skal betale kvart takst for de øvrige pladser i dagtilbud og SFO fra tredje barn
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginsti-
tution og SFO, oprettet efter folkeskoleloven i oktober 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste 1.000. kr. (2024-pl), mens
antal af berørte familier er afrundet til nærmeste 5 familier. Afrundingen i tabellen indebærer, at elementerne ikke nødvendigvis sum-
mer til de anførte totaler. Skøn for udgifter og antal berørte familier er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve. Beregninger er opregnet til
2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommunale driftsomkostninger. Skøn for de samlede
driftsomkostninger og pladser i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution beror på kommunernes indberettede
takstoplysninger for 2024, mens skøn for samlede driftsomkostninger og pladser i SFO efter folkeskoleloven beror på regnskabsdata fra
kommuner i 2023 opregnet til 2024-niveau. Det er lagt til grund, at den afledte arbejdsudbudsreaktion er ens på tværs af kommuner.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. lovmodeldata.
Side 5/5
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye