Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 399
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 399
I brev af 4. september har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 399:
Vil ministeren forklare, hvorfor der i det nye udkantstilskud ikke indgår et
kriterium om max 430 elever på udbuddet, som man kender det fra de
nuværende kriterier for udkantstilskud på det almengymnasiale område?
Svar:
Der gives i dag ét udkantstilskud til erhvervsskoler og ét til almene gym-
nasier, men kriterierne for udbetalingen af tilskuddene samt størrelsen på
tilskuddene varierer. Med regeringens finanslovsforslag for 2025 afskaffes
det nuværende udkantstilskud til både almene gymnasier og erhvervssko-
ler ifm. de samlede taxameterjusteringer, og der indføres i stedet et nyt
og forhøjet udkantstilskud med ensartede kriterier på 3,8 mio. kr. pr. insti-
tution. Det nye udkantstilskud tildeles institutioner, hvis hovedadresse er
beliggende i en land- eller oplandskommune, jf. Danmarks Statistiks kom-
munegrupper.
Det vurderes hensigtsmæssigt at etablere en ny model for udkantstil-
skuddet, der har ens udbetalingskriterier på tværs af almene gymnasier
og erhvervsskoler, og som er nem at gennemskue og planlægge efter for
institutionerne. Den nye model, der indgår i regeringens forslag til finans-
loven for 2025, har netop fælles kriterier på tværs af institutionstype, og
bliver tildelt på tværs af objektive, gennemskuelige kriterier, defineret af
en anerkendt tredjepart (Danmarks Statistik).
Det har dertil været en prioritet for regeringen at gøre op med de midler-
tidige tilskudsordninger til institutionerne i landdistrikterne og i stedet
præsentere en permanent og holdbar model, så skolerne kan få mere sik-
kerhed om økonomien. For at understøtte udbuddet af ungdomsuddan-
nelser i hele landet forhøjes udkantstilskuddet således til 3,8 mio. kr.
Institutioner i landdistrikter er særligt udfordret af lav aktivitet og et usik-
kert økonomisk grundlag. Udfordringen med manglende økonomisk
Børne- og Undervisningsministeriet
17. september 2024
Sagsnr.: 24/28742