Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2795085_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 40
I brev af d. 15. november 2023 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod
(RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 40:
Ministeren bedes redegøre for, hvad det vil koste at indføre et taxameter
pr. elev i folkeskolen på kommunalt niveau på hhv. 90.000 og 100.000 og
110.000 kroner?
Svar:
Taxameterstyring indebærer, at aktivitetsafhængige statslige bevillinger
fordeles ud fra objektive mål for aktivitet og politisk fastsatte takster per
aktivitetsenhed. Det er derfor lagt til grund, at der med spørgsmålet lægges
op til statslig finansiering af folkeskolen, som det eksempelvis kendes på
fri- og privatskole-, erhvervsskole-, gymnasieområderne mv., og at den nu-
værende kommunale finansiering af folkeskolen udfases. En sådan model
vil skulle udbores nærmere. Der vil skulle tages stilling til både fastsættel-
sen af takster, herunder evt. særlige tilskud til elever med behov for speci-
alpædagogisk støtte, skoler i geografiske udkantsområder mv., samt evt.
udfasning af øvrige kommunale opgaver, herunder afgrænsning mellem
folkeskole, fritidstilbud og andre kommunale tilbud. Der kan derfor ikke
foretages en rimelig økonomisk vurdering på det foreliggende grundlag.
Der kan dog opstilles en række beregningseksempler med udgangspunkt
i, at der gives én takst pr. elev i folkeskolen fastsat til hhv. 90.000, 100.000
og 110.000 kr. (2023-pl). På baggrund af det samlede elevtal for folkesko-
len kan de offentlige udgifter til taxametertilskud beregnes til hhv. 47,4,
52,7 og 58,0 mia. kr. årligt.
Eftersom finansieringsansvaret for folkeskolen overføres fra kommu-
nerne til staten, kan det beregningsteknisk antages, at der indhentes finan-
siering fra kommunerne svarende til deres samlede udgifter til folkeskolen,
som kan opgøres til 46,9 mia. kr. i 2022 (2023-pl). Det bemærkes, at kom-
muner med et højere udgiftsniveau pr. elev end de fastsatte niveauer for
7. december 2023
Sagsnr.: 23/23249
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om hvad det vil koste at indføre et taxameter pr. elev i folkeskolen på kommunalt niveau m.v.
2795085_0002.png
taxametertilskuddet vil bidrage mere til den samlede finansiering end kom-
muner med et lavere udgiftsniveau.
Nettomerudgifterne til taxametre til folkeskolen kan dermed regneteknisk
fastsættes til hhv. 0,5, 5,8 og 11,1 mia. kr. årligt. Hertil kommer afledte
offentlige merudgifter på hhv. 0,1, 0,9 og 1,7 mia. kr. årligt i øget tilskud
til fri- og privatskoler, såfremt tilskuddet til fri- og privatskoler fortsat fast-
sættes på baggrund af 76 pct. af udgifterne til drift af folkeskoler.
Givet de nævnte forudsætninger kan nettomerudgifterne regneteknisk op-
gøres til hhv. 0,6, 6,7 og 12,8 mia. kr. årligt (2023-pl) efter fuld indfasning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Beregningseksempler på et taxameterbaseret tilskud pr. elev i folkeskolen
Taxametertilskud pr. elev (kr.)
Antal elever i folkeskolen m.fl.*
Samlede udgifter i taxametertilskud til
folkeskolen (mia. kr.)
Finansiering fra folkeskoleområdet i
kommunerne** (mia. kr.)
Merudgifter i taxametertilskud til folke-
skolen (mia. kr.)
Afledte merudgifter i øget tilskud til fri-
og privatskoler*** (mia. kr.)
Samlede årlige merudgifter (mia. kr.)
90.000
526.970
47,4
-46,9
0,5
0,1
0,6
100.000
526.970
52,7
-46,9
5,8
0,9
6,7
110.000
526.970
58,0
-46,9
11,1
1,7
12,8
Anm.: Tal er afrundet. Alle priser er i 2023-pl.
*Det samlede elevtal omfatter elever i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialsko-
ler for børn, interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt på er-
hvervsrettede 10. klasseforløb. Elevtallet er hentet fra uddannelsesstatistik.dk.
**De kommunale udgifter omfatter folkeskolen, specialundervisning i regionale tilbud,
kommunale specialskoler, interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder samt
efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Det omfatter funktionerne 03.22.01, 03.22.07,
03.22.08 og 03.22.09 i de kommunale regnskaber.
***Udgiftsskønnet er beregnet med udgangspunkt i koblingsprocenten fastsat til 76 og for-
holdet vægtet mellem antal elever i fri- og privatskoler og antal folkeskoleelever. Det er
lagt til grund, at samme andel af de samlede udgifter til folkeskolen fra 2022 anvendes på
03.22.01.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2